Fitvit.cz » Zelenina » Okurka osvěží a doplní vodu

Okurka osvěží a doplní vodu

Známe ji všichni. Běžná zelenina, kterou si lze koupit v každém obchodě, má málo kalorií a velký obsah vody. Poměrně jednoduše si můžeme okurku i vypěstovat. Potřebujeme k tomu pouze fóliovník nebo skleník a trochu práce. Na oplátku dostaneme velmi chutnou zeleninu, kterou obohatíme náš jídelníček, třeba ve formě salátů nebo ji konzumujeme jen tak syrovou. Pojďme se ale podívat, co bychom od okurek mohli získat pro prospěch naší postavy.

V okurkách nalezneme např. kyselinu listovou. Kromě jiného, jako například krvetvorba, má vliv na tvorbu oxidu dusnatého (NO). Ten je důležitý pro svou schopnost zvětšovat průtok krve v cévách, což má za následek větší přísun stavebních látek ke svalům. NO má pak dle vědců pomáhat nejen při budování svalů, síly nebo zlepšení regenerace, ale může pomoci i při redukci tuků. Proto se vyplatí přijímat i látky, které mají vliv na produkci jiných látek. Neměli bychom podceňovat i tak malé detaily, jako doplňování mikroživin z přirozených zdrojů, které pak dokáží rozhodnout, zdali budeme ve snažení o dosáhnutí sportovní postavy úspěšní či nikoliv.

Okurka jde využít třeba také při dietě. Každý zná stav, kdy chce zhubnout, omezí tak jídlo a pak má nepříjemné pocity hladu. Můžeme využít velkého podílu vody v okurkách. Před jídlem nebo během jídla pak zaplníme žaludek zeleninou s nízkou energetickou hodnotou. Za prvé se budeme cítit více syti, takže nebudeme pokračovat v jídle a za druhé nebudeme pociťovat hlad způsobený malými porcemi a přidáme i nějakou vlákninu, které má mnoho lidí ve stravě nedostatek. Hodně vody je také například v melounu. Kromě toho hydratujeme organismus a podpoříme látkovou výměnu.

A co nakládané okurky v octovém nálevu a sterilované. Ačkoliv jde pro mnohé o neodolatelnou pochoutku, v hlediska přínosu pro tělo jde o zbytečnou potravinu, která nám prakticky nic nedodá a pokud jsou při konzervování použity nevhodné látky, naopak nám to může spíše uškodit. Jsou o trochu více kalorické než syrové a na 100 g mají cca 22 kcal. Čas od času ale určitě neuškodí, pokud má někdo pro tuto úpravu slabost.

Okurky jsou nízkokalorické, neoloupané mají 16 kcal, oloupané 12 kcal na 100g, Dále zde nalezneme cca 1 g bílkovin, 2 g sacharidů a 1 g vlákniny. Ačkoliv neobsahuje výrazné množství nějaké mikroživiny, v okurce najdeme jejich široké spektrum. Jsou to například vitamíny A, C, skupiny B, K, ale také minerály jako hořčík, vápník, mangan, zinek, železo, fosfor, selen či draslík, které jsou pro chod organismu nezbytné a zároveň podporují regeneraci, což je pro sportovně založeného člověka velmi důležité.

Můžeme se tedy spolehnout na to, že po okurce v žádném případě neztloustneme. Dodá nám do organismu velké množství vody a přidá i nějaké živiny, byť ne v příliš velkém množství, ale každá látka, jako například kyselina listová, hořčík či zinek, se pro vyznavače životního stylu fitness může hodit. Saláty z čerstvé zeleniny pak nejenom v létě poskytnout příjemné osvěžení, ale budeme se po nich cítit také lépe.

Diskuse k článku (0)


Další fitness tipy pro skvělou postavu

» Brokolice

» Rajčata

» Paprika

» Mrkev

Suplementy

Cvičení a trénink

Strava

Copyright © 2009 - 2019 Fitvit.cz - Podmínky užívání - Kontakt