Fitvit.cz » Cvičení » Opomíjený odpočinek brzdí náš rozvoj

Opomíjený odpočinek brzdí náš rozvoj

Odpočinek je nedílnou součástí při zlepšování ve fitness a při budování těla. O tom kolik je potřeba odpočinku, se často vedou spory. Dnes je však docela běžné, že se dostatečně nespí a navíc se cvičí prakticky bez přestávky. Obojí je chybou a vědci nás nabádají, abychom více spali a měli častěji v průběhu roku období, kdy vůbec necvičíme.

Spánek je část dne, kdy dochází k regeneraci našeho těla. Pokud spíme dostatečně a také v noci, pracují pro nás hormony, zejména růstový hormon a spánek je nutný i pro svalový růst, ale také i při hubnutí. Pro dokonalou regeneraci se doporučuje alespoň 8 hodin kvalitního spánku. Někdy si tělo dokonce řekne i o 10 hodinový spánek, když jsme hodně unaveni. Spánek bychom neměli podceňovat, ani když necvičíme. Jde o základní regeneraci, která je zodpovědná za stav organismu.

Stejně důležitá je i perioda, kdy dáme tělu čas, aby se zregenerovalo. Několikrát za rok bychom měli tělu dát možnost, aby si odpočinulo od namáhavé práce, kdy zatěžujeme klouby, šlachy a svalové vlákna pravidelným tréninkem. Jak často? Mělo by to být minimálně dvakrát za rok. Pokud jsme starší, bude už třeba i třikrát za rok a navíc jde o individuální záležitost. Každý jedinec má totiž jinou schopnost regenerace. Bez výjimky by ale každý měl respektovat své tělo a dopřát mu alespoň dvakrát za rok určité období bez zátěže. Jak dlouhá by měla být tato přestávka? Vědci se domnívají, že by mělo jít až o 12 dní bez práce v posilovně. Jde ale opět o individuální schopnost se zregenerovat.

Často se doporučuje tak dlouhá doba, abychom si odpočinuli, ale zároveň by v případě, kdy chceme pokračovat v tréninku bez poklesu výkonnosti, měli začít cvičit v době, kdy ještě nedošlo k poklesu síly. To může být po 6 dnech nebo třeba také po 8. Každý si tedy musí nastavit tak dlouhou dobu odpočinku, aby byla prospěšná, ale zároveň, pokud je to cílem, nedocházelo k poklesu výkonnosti. Pokud naopak nepotřebujeme udržet výkonnost a cvičíme pouze pro zábavu, pak může být odpočinek třeba i 3 týdny, případně více.

Odpočinek se nevyplatí zanedbávat ze dvou hlavních důvodů. Jde o sportovní záležitost, kdy nás přestávka dokáže posunout dále tím, že organismus si odpočine a pak zareaguje dalším výkonnostním růstem, ale zároveň jde i ochranu našeho těla před přetížením a případným poškozením. Dnešní návyky, kdy si prodlužujeme délku dne na úkor spánku jsou špatné a připravují nás nejen o regenerační schopnosti, ale zároveň naše tělo absence dostatku odpočinku i poškozuje. Proto si pamatujeme, že optimální výkonnost a co nejlepší schopnost hubnout a budovat novou svalovou hmotu jsou spojeny s pravidelným obdobím bez cvičení a alespoň 8 hodinami spánku v nočních hodinách.

Diskuse k článku (0)


Další fitness tipy pro skvělou postavu

» Podíl účinnosti na hubnutí

» Jak najít rovnováhu a udržovat ji

Suplementy

Cvičení a trénink

Strava

Copyright © 2009 - 2020 Fitvit.cz - Podmínky užívání - Kontakt