Fitvit.cz » Strava » Papája pomáhá trávit proteiny

Papája pomáhá trávit proteiny

Chceme-li doplnit jídelníček o potraviny, které by mohly mít vliv na růst svalů, k favoritům bude patřit exotický plod papája. Není to ale tak, že by nám po papáje přímo narostly svaly, ale když jde o svaly, potřebujeme přijímat především více bílkovin, jenž jsou z tohoto pohledu nepostradatelné. Papája však obsahuje látku, která nám může pomoci přijmout více živin, pokud usilujeme o nárůst svalové hmoty. Nachází se zde totiž enzym papain, který se z těchto plodů získává. Nevýhodou je, že ve zralých plodech již tolik papainu není. Získává se totiž v době, kdy ještě není papája zralá, kdy je koncentrace enzymu nejvyšší.

Jestliže usilujeme o růst svalové hmoty, problém je dostat do těla tolik bílkovin, abychom nastartovali procesy vedoucí k růstu svalů. Když už se nám podaří přijmout potřebné množství bílkovin, nemusí být naše tělo schopno je strávit. Můžeme si však pomoci enzymy, které mohou pomoci s trávením proteinů. U masa se tak při jeho přípravě používá právě papája, jenž může zkrátit trávení a zlepšit využití přijaté potravy. Kromě papainu lze využít i podobně zaměřeného bromelainu, který nalezneme v ananasu.

Papain a bromelain jsou využívány v některých proteinových přípravcích. Důvod je zde především pro zefektivnění využití proteinů, které patří mezi důležité složky stravy. Proteiny jsou drahé, takže enzymy mohou pomoci při trávení, jinak by se mohlo stát, že bychom měli při vyšším příjmu proteinů nejen zažívací potíže, ale část z nich by se prostě nestrávila. Zároveň je potřeba podotknout, že i celkový příjem proteinů je limitován, a to i za použití trávicích enzymů. Někdy se lze dočíst o doporučovaném příjmu proteinů okolo 2 g na kilogram hmotnosti, což může u někoho fungovat, ale většinou je to v reálu pro většinu lidí již příliš mnoho, zvláště pokud nemají soutěžní ambice. Zdá se tedy, že maximum by mohlo být okolo 1,5 g na kilogram hmotnosti, a to v případě zařazení posilovacího tréninku, a dále je nutné přihlédnout k individuálním schopnostem konkrétního člověka, jeho fyzickému vytížení a také cíli, který chce dosáhnout.

Enzym papain se používá např. v enzymoterapii, která má hned několik příznivých účinků. Dle informací by měla působit na imunitu, proti zánětu a také by měly enzymy zkracovat dobu po zranění, takže by se zraněný sportovec mohl vrátit dřív k pravidelnému tréninku.

Papája patří i k bohatým zdrojům vitamínu C a dalších vitamínů a minerálů. Co se týká vitamínu C, tak tyto plody dokonce patří k jeho nejbohatším zdrojům. Ve 100 g by ho zde mělo být až téměř 60 mg, což představuje 100 % doporučené denní dávky. Takové množství neobsahuje např. ani pomeranč, který je považován za jeden z nejbohatších zdrojů kyseliny askorbové. Z dalších vitamínů papája obsahuje vitamíny A, E, K, Niacin a kyselinu listovou, jenž má vliv na hladinu oxidu dusnatého v těle, který pak dokáže zvýšit průtok krve v cévách a následně se může do svalů dostat více živin, což podpoří regeneraci. Z minerálů v papáje nalezneme např. vápník, hořčík, selen, zinek a hlavně vyšší obsah draslíku. Energetická hodnota plodu na 100 g je cca 40 kcal, nalezneme v něm 10 g sacharidů, 1 g bílkovin a téměř žádný tuk. Přítomna je zde i vláknina (asi 2 g), jenž je důležitá pro chod trávicí soustavy.

Je nutné dávat pozor na kvalitu plodů při nakupování. Neměly by mít na sobě známky hniloby a nepřirozené zbarvení např. hnědé skvrny. Papája se nedoporučuje při těhotenství, protože by údajně mohla vyvolat potrat. Někteří jedinci mohou mít na papáju alergii. Může pomoci sportovcům při trávení většího množství bílkovin díky přítomnosti enzymu papainu. Lze ji použít při přípravě masa, konzumovat samostatně nebo přidat do salátů. Dokáže doplnit důležité vitamíny a minerály potřebné pro chod organismu. Díky trávicímu enzymu a přítomným vitamínům může pomoci jak při regeneraci po sportovním výkonu, tak i při snaze o nabrání nové svalové hmoty. A protože svaly hrají důležitou roli ve sportu, při formování postavy, ale i při hubnutí, měli bychom věnovat pozornost i skladbě jídelníčku, abychom doplnili do těla vše potřebné a v dostatečném množství, ale zároveň musí být tělo schopno tyto živiny využít.

Diskuse k článku (0)


Další fitness tipy pro skvělou postavu

» Borůvky

» Citron nás povzbudí a doplní vitamíny

» Švestky - výborné ovoce z našich zahrad

Suplementy

Cvičení a trénink

Strava

Copyright © 2009 - 2022 Fitvit.cz - Podmínky užívání - Kontakt