Fitvit.cz » Fitness tipy » 5 důvodů, proč se nedaří zhubnout

5 důvodů, proč se nedaří zhubnout

Mnoho lidí se snaží zhubnout. Někteří jsou úspěšní, ale mnozí, a zdá se že jich je většina, neustále a opakovaně podstupují diety a přesto se jim nedaří dosáhnout trvalé změny na své postavě. Snaží se najít tajemství, jak vyzrát nad přibývajícími kilogramy, ale v mnoha případech nejsou ochotni podstoupit změny, které jim pomohou trvale změnit svou postavu tak, aby s ní byli spokojeni. Zde je pět nejdůležitějších faktorů, které jsou zcela zásadní, pokud chce někdo trvale změnit svou postavu.

Mnoho jednoduchých cukrů – sladké nápoje

Jednoduché cukry jsou obsaženy ve velkém množství potravin. Najdeme je v pečivu, ochucených jogurtech, moučnících, zmrzlinách, obsahují je upravené ořechy a další potraviny. Jsou přítomné dokonce i v ovoci. Patří k největším zlům v jídelníčku, pokud jich konzumujeme příliš. Jejich riziko stoupá s tím, jak je člověk neaktivní. Jednoduché cukry rozkolísají hladinu krevního cukru a nutí tělo k vyšší produkci inzulínu a jelikož není tato energie spotřebována, ukládá se do tukových zásob. To vede k obezitě a dalším zdravotním komplikacím, jako např. k vyšší pravděpodobnosti vzniku cukrovky.

Naprosto zásadní je minimalizovat příjem jednoduchých sacharidů. Cesta k tomu je poměrně jednoduchá. Ačkoliv se to nezdá, tak velké množství jednoduchých sacharidů nalezneme ve slazených limonádách, nápojích a ochucených vodách. Stačí nahradit slazené nápoje obyčejnou čistou vodou a jeden zásadní problém máme vyřešen. Mnozí zcela nepochopitelně pijí právě slazené nápoje a nejsou schopni se tohoto zlozvyku zbavit, ale jde skutečně pouze o pocit. Zkuste si natočit pohár čisté vody a do sytosti se jí napít. Uhasí nejlépe žízeň ze všech nápojů a dokonce se časem stane dominantním nápojem v našem jídelníčku. Chuť na sladké nápoje časem pomine, ale to co získáme je mnohem cennější. Skvělou postavu bez tuku a lepší pocit ze zdravého životního stylu.

Akceptovatelné jednoduché cukry jsou v ovoci a lze s nimi zahnat nejen pocity hladu, ale také chuť na sladké. Navíc jsou plné fytochemikálií, vitamínů a minerálů. Vhodné je konzumovat jednoduché sacharidy v první polovině dne a k večeru se jim již raději vyhýbat, abychom zamezili jejich uložení ve formě tuku v těle. Ideální je zařadit místo cukrů v zákuscích, sušenkách a podobných typech potravin za komplexní sacharidy, které najdeme např. v ovesných vločkách nebo celozrnném pečivu.

Příliš mnoho špatného tuku

Hned druhý zlozvyk, a v podstatě stejně nepříznivý jako konzumace jednoduchých cukrů, je konzumace velkého množství nepříznivého tuku. Který to je? Naneštěstí ho nalezneme opět v mnohých potravinách, bez kterých si hodně lidí nedokáže svůj jídelníček představit. Jsou to prakticky veškeré uzeniny, tučné kusy masa, ale dokonce i tolik oblíbené kuře, ale s kůží, která obsahuje většinu tuku v něm. Dále to jsou opět moučníky, brambůrky, sušenky, oplatky, čokoládové tyčinky a další podobné potraviny. Obsahují velké množství nasycených tuků nebo transmastných kyselin.

Pokud chce někdo uspět při formování postavy, musí vyřešit i tento problém. Jak? Nahradit tento nepříznivý tuk jiným, protože tuk tělo potřebuje. Existuje dokonce tuk, který dle vědeckých studií pomáhá s hubnutím, takže není pravda, že musíme tuk ze stravy zcela vyloučit. Místo výše zmíněných potravin do jídelníčku přidáme lněné semínko, mandle, vlašské ořechy, olivový olej. Omega 3 tuky obsahují také některé ryby, takže občas se může zařadit do jídelníčku i ryba jako losos nebo tuňák.

Neměli bychom zapomínat ani na CLA, která je obsažena v produktech od zvířat, jenž se pasou v přirozeném prostředí. Maso, vejce nebo mléko od zvířat, které jsou krmené bez možnosti pastvy venku, mají obsah CLA minimální, zatímco ty, které mají čerstvou potravu z luk, mají obsah CLA mnohonásobně vyšší. Nedostatek CLA ve stravě může mít dle některých názorů vliv na nárůst nadváhy v populaci.

Nedostatek pohybu

Pokud se nedaří hubnout, pak dalším nejčastějším důvodem je nedostatek pohybu. Člověk je stvořen k pohybu, vždy to tak bylo a nikdo to nikdy nezmění. Každý má přirozené sklony najít si cestu, která nevyžaduje mnoho úsilí, ale většinou jde o cestu špatnou. Umíte si představit, že se najde nějaká zázračná látka, která nám pomůže zbavit se nadváhy bez námahy? A opravdu byste to chtěli? Vždyť pohyb je právě oním zázrakem, který dělá život zajímavý. Díky němu můžeme zdokonalovat svojí postavu a udržovat se v kondici. A kromě toho pravidelný pohyb dokáže navodit pocity štěstí. Někteří z nás to již dávno vědí ale hodně lidí tento pocit již ztratilo svou nečinností. Dobrá zpráva je, že jde obnovit. Stačí jen zvednout své tělo a začít cvičit, sportovat, chodit. Jde to a je to velmi jednoduché a navíc i účinné.

Krátký spánek

Čtvrtým kritickým bodem u budování postavy a hubnutí je spánek. I když splníme všechny předchozí body, pravděpodobně budeme mít stále problém dosáhnout cíle. Ve spánku se totiž tvoří důležité hormony, které podporují hubnutí, růst svalové hmoty a regeneraci. Při jeho nedostatku naopak vznikají odlišné látky, které podporují přibírání na váze. Spánek je nedílnou součástí postupů, díky kterým lze formovat postavu.

Malý podíl aktivní svalové hmoty

Poslední stěžejní bod, který je potřeba zmínit, jsou svaly. Není vůbec nutné vypadat jako kulturista, ale svaly jsou doslova darem, takže se podíváme, co vše pro nás tato blahodárná hmota dokáže udělat. Díky svalům můžeme podávat sportovní výkony, pracovat a vykonávat běžné činnosti. Svaly drží kosti, šlachy a klouby tam, kde mají být. Zpevní tedy naší postavu a tak nemáme potíže s pohybovým ústrojím. Teď ale to podstatné, co má vliv na naší postavu. Dostatek aktivní svalové hmoty zrychluje metabolismus, takže spálíme více kalorií i v klidovém stavu, když právě nic neděláme. Svalová hmota také tvaruje naší postavu. Pokud ji nemáme na těle dostatek, prakticky nelze dosáhnout potřebných tvarů a linií, které dodávají tělu ty správné křivky, po kterých většina lidé touží.

Abychom si svalovou hmotu vybudovali a udrželi, musíme ji také chránit. Proto je nutné vyhýbat se dietám, u kterých dochází k odbourávání svalových bílkovin, což jsou většinou nesmyslné drastické diety s nedostatkem živin. Ať už se snažíme o hubnutí nebo budování svalové hmoty, vždy musíme dodat do těla tolik proteinů, které zabrání odbourání svalů. Mělo by to být alespoň 1 g na kg hmotnosti do maximálně 2 g na kg. Čím kvalitnější proteiny, tím lépe pro tělo. Při hubnutí by měl být energetický příjem o trochu nižší, než je výdej a hubnutí by nemělo být rychlejší, než 0,5 kg za týden.

Pravidel pro dosažení vysněné postavy je daleko více, ale pokud se splní alespoň těchto pět, dokáže to posunout člověka mnohem více blíže k cíli. Kombinace pohybu, kvalitní stravy a dostatečného odpočinku je tím nejlepším, pokud chceme budovat svaly a zbavit se tuku. Získat svaly lze nejlépe díky posilování. Není nutné trávit život v posilovně, abychom svaly vybudovali. Postačí alespoň třikrát až čtyřikrát za týden provést jednoduchý trénink. Zároveň není pravda, že při hubnutí musí mít člověk hlad. Zdravý životní styl neznamená žít s omezením, ale naopak otevírá možnosti, které pasivní způsob života neumožňuje.

Diskuse k článku (0)


Další fitness tipy pro skvělou postavu

» Ovládání břicha pro štíhlý pas

» Nejlepší cvik na břicho

Suplementy

Cvičení a trénink

Strava

Copyright © 2009 - 2022 Fitvit.cz - Podmínky užívání - Kontakt