Fitvit.cz » Strava » Petrželová nať - jaký má přínos?

Petrželová nať - jaký má přínos?

O tom, že chuť je pro dobrou stravu důležitá, snad nikdo nepochybuje. Důležitou součástí mnohých jídel jsou bylinky. Můžeme s nimi výrazně zlepšit chuť pokrmů, ale také nám dodají i některé látky. Navíc díky nim nemusíme používat nadbytek soli. Mezi nejčastěji používané bylinky patří petrželová nať. Jde velmi dobře vypěstovat na každé zahradě a v zimě může růst i v květináči, takže můžeme mít nať k dispozici po celý rok.

Petržel se používá zejména díky výrazné chuti a vůni. Nepoužíváme ji ale velké množství, takže o nějakém přísunu kalorií nemůže být řeč. 100 g petrželové natě obsahuje přibližně 60 kcal, 4 g bílkovin, 9 g sacharidů a 0,4 g tuků. Většinou však máme v jídle bylinky v množství několika gramů.

Velmi zajímavý je ale obsah vitamínů a minerálů. Petrželová nať obsahuje celou řadu důležitých mikroživin od vitamínu A, skupiny B, C, K až po minerální látky, jako je vápník, železo nebo draslík. I když si petrželovou nať dáváme do pokrmů v omezeném množství, má významné množství vitamínu C a kyseliny listové.

Vitamínu C je ve 100 g natě petržele 160 mg. To je výrazně více než například v citrusech nebo dalším ovoci a zelenině. Vitamín C se uplatní v celé řadě procesů v lidském organismu a samozřejmě je cennější, pokud pochází z přírodních zdrojů. Známe jeho sílu v chřipkovém období nebo jeho podíl při tvorbě kolagenu. Samozřejmě pro vyznavače životního stylu fitness jde o poměrně důležitou látku, ale nejen pro ně. Dalšími významně zastoupenými látkami jsou železo a kyselina listová, které se ve zdravé stravě uplatní také.

Kromě toho najdeme v petrželové nati i směs přírodních látek. Za zmínku stojí například apigenin. Jde o silný antioxidant a údajně působí preventivně před vznikem mnoha civilizačních onemocnění. Působí i proti účinkům estrogenu, takže se udává, že by mohl mít i vliv proti nabírání přebytečného tuku.

Pro většinu lidí je ale petržel velmi dobrým pomocníkem v kuchyni, který dodá jídlům správnou chuť. Abychom zachovali co nejvíce cenných látek v petrželi, přidáváme ji až nakonec do už hotových jídel a tepelně ji moc neupravujeme. Jedině v tomto případě získáme z natě maximum vitamínů, minerálů a dalších látek.

Diskuse k článku (0)


Související obsah

» 5 potravin, které vypadají zdravě, ale nejsou

» Jak odstranit sladké ze stravy postupnými kroky

Suplementy

Cvičení a trénink

Strava

Copyright © 2009 - 2018 Fitvit.cz - Podmínky užívání - Kontakt