Fitvit.cz » Cvičení » Plyometrie pro rychlost a spalování tuků

Plyometrie pro rychlost a spalování tuků

Jde o dynamické cvičení, které se hodí jako příprava na sportovní odvětví, kde využíváme výbušnost, hbitost, reflexy a rychlost. To jsou dovednosti, které využívají tak rozšířené sporty, jako je fotbal, hokej, tenis, atletika, basketbal, volejbal a další disciplíny. Kromě přípravy na sport lze plyometrii využít i ve fitness, protože toto dynamické cvičení zapojí odlišná svalová vlákna. Sportovec tím zlepšuje rychlostní dovednosti a bude všestranější . Kromě těchto výhod se plyometrií také velmi dobře spalují přebytečné kalorie, takže se uplatní i při hubnutí.

V některých případech není vhodné plyometrii zařazovat. Nemusí být vhodná pro ty sportovce, kteří mají potíže s úpony, zraněním svalů a nebo jsou náchylní na nárazy při dopadech na zem. Jde tedy spíše o metodu vhodnou pro mladší sportovce bez zdravotních komplikací. Na oplátku mohou získat rychlost, hbitost a výbušnou sílu navíc, která se může hodit pro sport nebo těžkou práci.

Pro sport lepší všestrannost

Opravdová výbušnost není přímo úměrná síle. To znamená, že kdo zvedne pomalým opakováním 200 kg ve dřepu, nemusí být ve výbušné síle tak dobrý jako člověk, který trénuje výbušnost s váhou vlastního těla a s menší zátěží a s velkou pravděpodobností ten druhý porazí prvního sportovce v odvětvích silově vytrvalostního charakteru, jako jsou hokej, fotbal, tenis a další odvětví. To sice neznamená, že síla je k ničemu, ale bez dobře natrénované výbušnosti není pro hodně disciplín tím nejdůležitějším pro úspěch.

Předcházet přetrénování a dbát na regeneraci

Plyometrie je také velmi náročná na tělo, takže se doporučuje provádět plyometrii určenou pro spodní část těla s posilováním silového charakteru na vršek těla a opačně. Samozřejmostí musí být 48 hodin regenerace jednotlivých partií před dalším zatížením a v případě velkých svalových skupin to je až 72 hodin. Před plyometrií musí být tělo rozehřáté, jinak hrozí vznik zranění. Proto nejprve zařadíme rozcvičení.

Je nutné podotknout, že již samotné plyometrické cviky jsou dost rizikové na vznik zranění a případné nerozcvičení toto riziko ještě více zvyšuje. Pro snížení tohoto rizika si musíme opatřit velmi kvalitní obuv, která bude tlumit dopady na zem a vhodné je volit sportoviště s měkčím povrchech a vyhýbat se betonu nebo asfaltu. Zvýšenou pozornost zaměříme na pokládání chodidel na zem, aby docházelo ke kontaktu celé plochy chodidel a nedocházelo k natáčení do stran, což by mohlo vést k poranění kotníku.

Než začneme s maximálním nasazením, měli bychom nejprve věnovat nějaký čas nácviku techniky a být i v patřičné kondici. Není na škodu cvičit tyto techniky pod dohledem zkušeného trenéra, který navede sportovce správným směrem a odhalí včas i nedostatky.

Co zařadit do tréninku

Jaké jsou cviky vhodné pro plyometrii. Jsou to různé výskoky, sprinty, rychlé pohyby, kliky, burpee. Jde ale i o simulaci pohybu, který provádíme v konkrétním sportovním odvětví. Pohyby provádíme s maximální možnou rychlostí a výbušností. U posilování lze zařadit do plyometrie například dřep s výskokem, výrazový tlak, silové přemístění, výpady s výskokem, přičemž váha činky zde musí být výrazně nižší než u běžného posilování.

Bez použití činek můžeme zařadit výskoky na bednu, přeskoky s burpee, sprint nazad, sprint do strany, sprint na místě s vysokým zvedáním kolen, maximální výskoky, skok do dálky z místa, běhání mezi kužely s rychlou změnou pohybu, sprint do kopce a z kopce, rychlé úkroky do stran, plyometrické kliky s odrazem od podložky, dynamické odhazování míče, zařadit lze skákání přes švihadlo, přičemž všechny techniky rozvíjejí reflexi, koordinaci, rovnováhu a rychlost. Skákat lze snožmo, střídáním nohou, na jedné noze nebo s překříženými rukami. Skákání přes švihadlo patří také mezi účinné techniky. Zařazují ho běžně do své přípravy boxeři nebo sportovci bojových umění.

Plyometrie vnese do našeho tréninku nový impuls. Zapojí úplně jiné svaly, než které jsme do teď používali. Otestuje naší kondici a dokonce ji výrazným způsobem zlepší. Staneme se komplexními sportovci, kteří mohou konkurovat silou, rychlostí, vytrvalostí. Takto připravený sportovec se stane postrachem všech soutěží. Trenéři plyometrii zařazují do tréninků, protože vědí, že je účinná. Stejně účinná bude i pro mnoho fitness cvičenců, kteří usilují o co nejlepší postavu a kondici, aby jejich tělo nebylo jen symetrické, ale také plně funkční.

Diskuse k článku (0)


Další fitness tipy pro skvělou postavu

» Posilovat by měli i vytrvalci

» Farmářská chůze pro sílu a spalování tuků

Suplementy

Cvičení a trénink

Strava

Copyright © 2009 - 2019 Fitvit.cz - Podmínky užívání - Kontakt