Fitvit.cz » Strava » Je nutné počítat a zapisovat kalorie?

Je nutné počítat a zapisovat kalorie?

Pro začínající sportovce ve fitness se doporučuje zapisovat si jak snědené jídlo během dne, tak i trénink. Mnozí se ptají, jestli je opravdu nutné vést si stravovací a tréninkový deník a počítat kalorie. Proto jsem si otestoval, jak by to dopadlo, když si nepíšu, co všechno jím a zároveň potřebuji doplnit dostatečné množství živin.

K tomuto účelu byla použita internetová aplikace, která poskytuje možnost zapisovat si jídlo s možností zvolit si konkrétní stravu, včetně informací o živinách. Automaticky se tedy vypočítají přijaté živiny a kalorie a zároveň zde máme informaci o živinách, které musíme přijmout pro splnění konkrétního cíle.

Jídlo jsem nevážil, množství jsem odhadoval dle zkušeností, např. půl tvarohu, počet kusů pečiva, ovoce, zeleniny atd. Z živin jsem potřeboval doplnit 180 g bílkovin, 100 g tuků a 440 g sacharidů a 28 g vlákniny (což mě určila aplikace). Výsledek byl následující. 145 g bílkovin, 66 g tuků, 413 g sacharidů a 42 g vlákniny. Bylo to tedy méně, než mě systém doporučil. Nutno však dodat, že váhu mám stabilní a nyní prakticky nepotřebuji ani hubnout nebo přibrat. Snad pouze lepší podíl svalové hmoty. Zároveň však na základě svých zkušeností a reakcí svého těla nepotřebuji tolik bílkovin, jako navržené množství z aplikace. Je potřeba také říci, že proteiny byly z kvalitních zdrojů, jako jsou maso, ryby, mléčné produkty nebo vejce, které mají vysokou biologickou hodnotu a tak jich není potřeba tolik. Pokud bych se rozhodl nabrat novou svalovou hmotu nebo hubnout s cílem spálit tuk a přitom zachovat svalovou hmotu, pak bych si určitě proteinový přípravek či aminokyseliny zakoupil a věnoval bych příjmu proteinů zvýšenou pozornost.

Potvrdilo se následující. Není potíž splnit příjem sacharidů a tuků. Mnohem obtížnější bývá doplnit dostatečné množství bílkovin. Proto je nutné dbát na přísun kvalitních zdrojů proteinů. Pokud kdokoliv potřebuje navýšit množství kvalitních bílkovin ve stravě, neuškodí pomoc s doplněním proteinů pomocí doplňků stravy, protože tím lze poměrně jednoduše navýšit podíl proteinů bez složité přípravy jídel. Pokud bych tedy chtěl plnit výše zmíněný limit 180 g, pak by mě chyběla právě jedna dávka z proteinového doplňku. Co se týká sacharidů a tuků, pak jejich výši nemám zájem navyšovat, protože moje tělo reaguje na současnou stravu dobře a na udržení stávajícího stavu je plně vyhovující.

Závěrem je potřeba říci, že pokud je cílem pouze kondiční cvičení, známe potřebné informace o jednotlivých potravinách, pak postačí znalosti o stravě a řídit se instinktem. Naneštěstí tento postup nelze doporučit lidem, kteří nemají tušení, co která potravina obsahuje. Proto se doporučuje pečlivě si zaznamenávat minimálně několik let co jím. Kdo chce znát obsah živin v potravinách, neobejde se bez informací, co která potravina obsahuje. K tomu si musí obstarat kalorické tabulky, číst etikety na potravinách a dlouhodobě pracovat s těmito údaji. Jakmile člověk získá potřebné znalosti a zároveň má i několikaleté zkušenosti, jak která potravina na něj reaguje a kolik si může dovolit sníst, pak lze přejít na instinktivní stravování.

Zcela rozdílný přístup však bude nutný, zdali chceme sportovat na výkonnostní úrovní, nebo se potřebujeme zbavit velké nadváhy. Tady opravdu nelze střílet od boku a když je člověk obézní tak mu pravděpodobně i chybí znalosti o nutričních hodnotách potravin. Stejně tak u výkonnostního sportu, kdy každá maličkost rozhoduje o tom, zdali sportovec dokáže soupeřit s ostatními sportovci o co nejlepší umístění, vyžaduje precizní přístup v oblasti stravy, což znamená i vést si deník, ať už do sešitu, nebo do některé z aplikací na internetu.

Diskuse k článku (2)


Další fitness tipy pro skvělou postavu

» Základ správné výživy

» BMI a určování stavu nadváhy

» Bazální metabolismus

Suplementy

Cvičení a trénink

Strava

Copyright © 2009 - 2021 Fitvit.cz - Podmínky užívání - Kontakt