Fitvit.cz » Cvičení » Překrvení

Překrvení

Svaly nepotřebujeme jen pro lepší vzhled či funkční postavu, ale i pro základní životní funkce a dokonce i ke spalování tuků. K dosažení svalového růstu potřebujeme dostat do svalů krev. Napumpování svalů krví tak patří k jednomu ze základních pravidel, jak se zlepšit.

K překrvení, jenž vede k nárůstu svalové hmoty, potřebujeme hned několik součinných faktorů. Abychom dosáhli svalového růstu, nejde jen o to nahnat do svalů krev, protože to lze udělat i pouhým během či jízdou na kole. Musíme tohoto efektu dosáhnout posilovacím tréninkem, kdy jednu partii procvičíme minimálně dvěma až třemi cviky. Koncentrujeme tedy práci zaměřenou na napumpování co největšího množství krve do jedné partie, na čemž je založen dělený trénink. Pro napumpování určité partie není vhodné spojovat příliš mnoho skupin do jednoho celku. Z tohoto hlediska není vhodný ani kruhový trénink, protože při jeho vykonávání se žene krev do různých částí těla. Pří zvýšeném průtoku krve v určité partii lze očekávat nejen lepší odplavování metabolitů v přestávkách mezi sériemi a následně tak efektivnější práci v další části tréninku, ale i následnou přípravu svalů na zvýšené uložení glykogenu, než tomu bylo před tréninkem. Jak je známo, množství uloženého glykogenu ve svalech pak ovlivní následný trénink, který je ještě efektivnější než ten předcházející.

Prokrvením svalů napomáháme i k jejich tvarování prostřednictvím posilování. Prakticky žádnou jinou aktivitou nelze docílit rozvoje svalových partií, tak jak je vidíme na kulturistech a fitness cvičencích. Příklad lze demonstrovat na silových sportovcích, kteří sice používají impozantní váhy, dosahují neuvěřitelné silové výkony, ale jejich postavy nedosahují kvality kulturistů. Chceme-li tedy atletickou a tvarovanou postavu, musíme se zaměřit na pravidlo překrvení, doprovázené intenzitou a přetížením svalů.

Co vlastně probíhá při napumpování. Po vykonání několika cviků za sebou zaměřené na jednu svalovou partii se při opakováních do ní nažene krev. To znamená přísun živin, okysličení tkáně, lepší odbourávání metabolitů, tvoří se další mitochondrie. Tělo musí reagovat a při dodržení regeneračních procesů nastává růst svalové hmoty.

Přítokem krve současně budou sportovci vystaveni pálení svalů, které přichází na závěr každé série, pokud k tomu dají patřičný impuls správně zvolenou vahou, počtem opakování a technicky správným vykonáváním. Mnozí cvičenci přímo vyhledávají techniku burns, která je dovede jak v překrvení partie, tak i k aktivaci co největšího počtu svalových vláken. Ti nejlepší dokonce tvrdí, že bez této bolesti z vyčerpání svalů by nedosáhli svých úctyhodných výsledků v rozvoji své postavy.

Trénink by neměl trvat příliš dlouho, protože napumpování má svůj vrchol s ohledem na kapacitu živin nahromaděných v tělu pro okamžité využití. Po tomto vrcholu se již výkon nebude zlepšovat a efekt bude opadat. Každý si najde vlastní způsob, jak dosáhnout napumpování. Někdo bude potřebovat o něco více opakování než jiní, další lépe využijí těžší váhy či intenzifikační metody jako supersety. Samozřejmě jsou důležité i další vlivy, jako správná strava v průběhu dne a zvláště pak po tréninku, kdy dojde nejen k proteosyntéze, ale i načerpání hladiny glykogenu. Důležitost spánku jako nástroje k regeneraci a lepším výkonům si uvědomuje každý rozumně uvažující sportovec. Aby došlo k napumpování, organismus by neměl být přetrénovaný. Nedílnou součástí tréninku musí proto být i dostatečná regenerace.

Dostat více krve do svalů znamená větší přísun živin. Na zvýšení průtoku krve existují dokonce i doplňky stravy. Nejprve by se však do stavu napumpování měl každý pokusit dostat kvalitním tréninkem. Až po jeho zvládnutí by pro jeho další zlepšení mohl sportovec případně zkusit NO booster (např. arginin, pycnogenol, citrulin malát).

Napumpování je spojenou i s oním pocitem euforie. Kdo jednou pocítí to pravé překrvení, nejenže dosáhne lepších a rychlejších výsledků při formování postavy, má také jistotu, že postupuje ve svém tréninkovém úsilí správným směrem, ale díky těmto pocitům se ke cvičení také pravidelně vrací. Ne nadarmo se totiž říká, že největší motivací do tréninku je úspěch a účinné formování postavy tím úspěchem nepochybně je.

Jak se zdá, k cestě za vysněnou postavou bude potřeba nejen překrvení, ale také patřičný odpor břemena, které musí neustále narůstat buď hmotností nebo intenzitou. Střídání metod je stejně důležité jako regenerace či periodizace tréninku. Zkušenosti jsou v tomto ohledu také velmi důležité a postupně každého dovedou k jejich individuálnímu plánu, který bude účinný pouze pro určitého jedince.

Diskuse k článku (0)


Další fitness tipy pro skvělou postavu

» Intenzita tréninku

» Jak dlouho cvičit

Suplementy

Cvičení a trénink

Strava

Copyright © 2009 - 2022 Fitvit.cz - Podmínky užívání - Kontakt