Fitvit.cz » Cviky » Prkno posílí břicho a střed těla

Prkno posílí břicho a střed těla

Co znamená prkno ve fitness světě? Jde o cvik, který je zacílen na jednu z nejdůležitějších oblastí našeho těla. Posiluje totiž jeho střed, který umožní zpevnit svaly v této klíčové oblasti a dosáhnout tak stabilitu při těžkém tréninku. Silný střed těla potřebujeme i při běžných denních činnostech. Bez dobře vyvinutých a vyvážených partií břicha a spodních zad dochází v těchto místech často k bolestem a nelze vykonávat běžné pohyby, natož pak pravidelně cvičit. Výhodou prkna je jeho jednoduchost a zároveň k němu nepotřebujeme žádné vybavení, ale pouze odhodlání a chuť měnit své tělo.

Je hned několik verzí tohoto cviku. V počátku bude pro cvičícího možná trochu nepříjemný, ale postupně si na tento cvik každý zvykne a bude pro něj přínosem. Můžeme začít jednoduše tak, že zaujmeme vrchní polohu kliku s rukama na šířku ramen. Zpevníme celou postavu, břicho a spodní záda zpevněná a hlavně udržujeme celé tělo v rovné linii. V této poloze zůstaneme nejméně půl minuty. Druhou možností je stejná poloha, ale ruce nejsou opřeny o dlaně, avšak o celé předloktí, čili máme celé předloktí položené na zemi. V této pozici opět zůstaneme nejméně půl minuty a držíme tělo rovně, břicho, nohy, sedací svaly i záda jsou zpevněná.

Pokud někomu již nedělá potíže série o délce jedné minuty a více, může požádat tréninkového partnera, aby mu na záda opatrně položil zátěž. Opět je potřeba držet rovnou polohu těla bez prohýbání a vydržet co nejdéle. Poté tréninkový partner zátěž odebere a pokračujeme po chvíli další sérií do požadovaného počtu.

Boční prkno

Další verze prkna se provádí bokem k zemi. Položíme se bokem na zem, lepší je použít podložku, např. žíněnku. Vzepřeme se na boční straně o předloktí, loket máme pod ramenem, předloktí je položené na zemi a směřuje před nás. Mezi podložkou a tělem tak vznikne mezera, přičemž je nutné tělo držet v rovné linii. Nohy leží na sobě bokem a jsou v linii s trupem. Ruku na vrchní straně trupu dáme v bok, abychom drželi stabilitu. Nyní můžeme zvedat pánev o několik centimetrů vrchním směrem, abychom se nepodpírali bokem o zem. Postava zůstává zpevněná, trup, břicho a nohy jsou v jedné linii a vydržíme po co nejdelší dobu. Pro posílení a zapojení svalů stehna lze při výchozí pozici, kdy máme boky mírně nad zemí, zvedat výše položenou nohu směrem nahoru, v této poloze vydržet asi minutu nebo dle výkonnosti a poté ji spustíme zpět dolů.

Cvik prkno se hodí na posílení oblasti břicha, včetně jeho příčné části a trénujeme tímto cvikem i svalovou vytrvalost. Prkno je často zařazováno do programů s váhou vlastního těla. Zátěž navíc používají spíše vyspělí cvičenci, kteří potřebují dosáhnout co nejlepšího výkonu. Méně zdatní cvičenci by zátěž neměli používat. Pro většinu sportovců bude dostačující cvičit s vlastní váhou.

Pozice prkna nás nutí držet břicho vtažené a zpevněné, což se hodí pro jeho kontrolu, posílení a také při hubnutí, kdy se smažíme o co nejmenší obvod pasu a štíhlý střed těla, což ještě více umocní sportovní postavu, aby více vynikly široká ramena a celková symetrie postavy.

Prkno provádíme společně s dalšími cviky zaměřenými na oblast břicha v rozsahu několika sérií až do selhání, kdy už nelze dál pozici udržet. Cvik se zařazuje většinou na závěr tréninku a snažíme se vydržet v pozici delší dobu než v předchozím tréninku. Dojde tak k lepší výdrži a odolnosti svalů proti únavě při zatížení. Tento cvik mohou do svého tréninku zařadit prakticky všichni, kteří mají zájem o posílení těla a zpevnění břicha.

Diskuse k článku (0)


Další fitness tipy pro skvělou postavu

» Kliky - neprávem opomíjený cvik

» Cvičením proti bolestem zad

» Burpee je vhodný cvik pro fitness a hubnutí

Suplementy

Cvičení a trénink

Strava

Copyright © 2009 - 2021 Fitvit.cz - Podmínky užívání - Kontakt