Fitvit.cz » Strava » Semínka chia

Semínka chia

Růst svalů, redukce tuků, doplnění správných živin, které umožní optimální regeneraci. Co více by si člověk, usilující o fitness styl a budování sportovní postavy, mohl přát. Semínka chia nás mohou díky svému složení k tomuto ideálu přiblížit. Obsahují vysoké množství omega 3 mastných kyselin, bílkovin, vlákniny, minerálů a antioxidantů.

Jde o velmi energetickou potravinu, takže ačkoliv obsahuje příznivé látky, měli bychom chia semínka konzumovat s ohledem na celkový příjem energie. Ze 100 g chia semínek lze využít energii 490 kcal. Dále obsahují ve stejném množství 16 g proteinů, 31 g tuků a vysoký podíl vlákniny (uvádí se cca 35 g). V této potravině se nachází také minerální látky, jako jsou vápník, železo, hořčík, zinek, měď nebo draslík. Z vitamínů to jsou antioxidanty vitamíny C a E a nachází se zde i vitamíny skupiny B.

Chia semínka nemají výraznou chuť, takže je lze přidat například do jogurtu, případně do pečiva nebo je lze jíst i namočené ve vodě. Ve vodě nabývají poměrně dost na objemu, což způsobuje zde obsažená vláknina. Toho se využívá při jejich konzumaci. Po jídle obsahující chia semínka nebudeme mít hlad, protože nás zasytí. Uvádí se, že zvětší svůj objem více než desetkrát. Pocit sytosti tak bude po takovém jídle delší a při hubnutí pak sníme menší množství jídla a tím i kalorií. Doporučuje se konzumovat 1 – 2 polévkové lžíce této potraviny za den.

Díky vláknině dochází i k pomalejšímu uvolnění sacharidů, takže působí i na hladinu krevního cukru. To je důležité, jestliže chceme držet hladinu cukru na stabilní úrovni a zabránit tak nabírání tuků při rozkolísání hladiny cukru v krvi, což se děje, pokud jíme jednoduché sacharidy v nevhodnou dobu.

Na rostlinou potravinu obsahuje poměrně vysoký podíl bílkovin. Ty jsou důležité pro budování nové svalové hmoty a udržení té stávající. Navíc jsou proteiny z chia semínek velmi kvalitní a obsahují všechny esenciální aminokyseliny, takže jsou vhodné pro budování svalů a nemusí se kombinovat s jinými zdroji bílkovin, jako u jiných a neplnohodnotných zdrojů proteinů. Doplnit potřebné množství kvalitních proteinů bývá dost často problém a chia semínka nám v tomto ohledu mohou částečně pomoci a posunout nás při skladbě jídelníčku zase o kus dále.

Jak už bylo zmíněno, chia semínka jsou zdrojem vysokého množství tuků. Naštěstí jde o příznivé tuky, které tělo potřebuje. Nachází se zde důležité omega 3 mastné kyseliny v podobě alfa-linolenové kyseliny, která se v případě potřeby přeměňuje na DHA a EPA. Tyto dvě omega mastné kyseliny se nacházejí v rybách, ale tělo si je v případě jejich nedostatku dokáže tvořit. Podmínkou je však přítomnost esenciální masné kyseliny alfa-linolenové.

Chia semínka patří u nás k poměrně neznámým potravinám, ale v Jižní Americe se používají dlouhodobě a uvádí se, že je konzumovali již Aztékové pro svoji schopnost dodat plno energie a vitalitu, což se hodilo při putování na dlouhých cestách. Někdy je označována jako potravina běžců, protože dokáže zásobit tělo energií na dlouhou dobu a díky navázané vodě i postupně zavodňovat organismus. Využít těchto výhod však mohou všichni, kteří chtějí žít aktivním životním stylem fitness a doplňovat potřebné živiny.

Svým složením jsou přímo předurčeny pro takový cíl, jako je budování svalů za současného spalování tuků. Dokáže prý dokonce snížit krevní tlak a proto se nedoporučuje konzumace u lidí, kteří ho mají nízký. Lidem, kteří usilují o změnu postavy fitness aktivitami, by chia semínka mohla pomoci dosáhnout jejich cíle. Předpoklady pro tento účel svým obsahem živin každopádně mají.

Diskuse k článku (0)


Další fitness tipy pro skvělou postavu

» Mango - bohatý zdroj vitamínu C

» Kurkuma s aktivní složkou kurkumin

Suplementy

Cvičení a trénink

Strava

Copyright © 2009 - 2021 Fitvit.cz - Podmínky užívání - Kontakt