Fitvit.cz » Cvičení » Síla, svaly, kondice - rozvíjení všech směrů

Síla, svaly, kondice - rozvíjení všech směrů

Kdo chce být skutečně ve formě a nechce mít svaly jen pro lepší vzhled, měl by usilovat o kombinaci, při níž zlepšujeme sílu, k tomu pracujeme na úměrném rozvinutí svalů a nelze opomenout zdokonalování vytrvalosti, rychlosti a ohebnosti. To znamená zařadit nejen posilování, ale i další sporty pro trénování všestranných schopností těla.

Proč posilovat

Základem je vybudovat nějakou svalovou hmotu. Svaly totiž potřebuje úplně každý. Dokonce i vytrvalostní běžci se bez nich neobejdou. Nejvhodnější aktivita k získání svalů je posilovací trénink. Plně funkční svalová hmota je základním předpokladem pro úspěch ve sportu. Potřebujeme ji ale i v běžném životě k vykonávání nejrůznějších činností. Bolesti v zádech patří k nejčastějším zdravotním problémům. V mnoha případech za to může ochablé svalstvo a nerovnováha v partiích. Přitom řešení je jednoduché. Cvičit.

Aerobní aktivity

U aerobních aktivit trénujeme ten nejdůležitější sval v těle, kterým je srdce. Stejně jako u posilování není potřeba být silovým přeborníkem, ani u aerobní činnosti nemusíme být zrovna maratónci. Mělo by však být povinností každého, aby vykonával nějakou pohybovou aktivitu. Nikoliv proto, že je to v kurzu, ale pro kvalitu svého života. Aerobní aktivita trénuje naše srdce. Je to výborná prevence před nemocemi oběhové soustavy a zároveň zvyšuje vytrvalost. Ta se nám může hodit i v posilovně, když potřebujeme spojit více cviků dohromady nebo provádíme kruhový trénink. Posilování a aerobní kondice se doplňují. A také se při této kombinaci mnohem lépe spalují tuky než kdybychom pouze posilovali nebo běhali.

Trénovat rychlost a výbušnost

Výbušnost lze zlepšit speciálním cvičením v posilovně, plyometrií nebo tréninkem typu HIIT. Výbušnost je dobrá nejen pro rychlost, ale při posilování můžeme aktivovat rychlá svalová vlákna, což umožní efektivnější nárůst svalové hmoty. Při tréninku typu HIIT pak může dle vědců rychleji ubývat přebytečný tuk než při běžné aerobní aktivitě. Proto se metody vyplatí střídat.

Strečing

Abychom udrželi tělo plně funkční, musíme dodržovat několik zásad. Nesmíme dopustit, abychom se zranili. Všechny zranění pocítíme zejména ve starším věku, kdy už není regenerace optimální. Proto dbáme na bezpečnost a udržujeme tělo ve formě přijatelnou pohybovou aktivitou. Jakmile ztratíme ohebnost, těžko se nám daří dosáhnout ji nazpět. Z toho důvodu cvičíme technicky správně v úplném rozsahu pohybu a intenzifikační metody používáme pouze velmi opatrně a s rozumem.

Vždy upřednostníme zdraví před rekordy a absolutními výkony. Naneštěstí v soutěžním sportu jdou tyto zásady stranou a tak nezbývá nic jiného, než naslouchat svému tělu a předvídat, kdy skutečně hrozí zranění a včas přestat. Každý musí na své riziko zvážit, zdali má přednost zdraví nebo dosažení absolutního výkonu.

Kdo však trénuje pro kondici a pro zdraví, jistě vždy upřednostní styl fitness a přínos pro tělo. Každopádně správnou technikou, budování vyvážených svalových skupin a udržování ohebnosti lze alespoň částečně těmto nebezpečím čelit. Po cvičení lze svaly uvolnit strečinkem, což je nenásilné protahování svalů bez švihů a trhání, abychom udrželi úplný rozsah pohybu. Při strečinku by nás nemělo nic bolet a ohebnost by měla být dosažena postupnými kroky.

Periody

Zařazování period je jednou z nejdůležitějších metod, jak dosáhnout uspokojivé výsledky a přitom nebudeme tělo vystavovat dlouhodobému přetížení. Zařazujeme tak v určitých intervalech tréninky na sílu, výbušnost, vytrvalost a mezitím nezapomínáme ani na dokonalou regeneraci a odpočinek. Není na škodu několikrát za rok přestat na krátký čas s tréninkem a dopřát tělu dostatečný odpočinek. Jedině tak můžeme očekávat zlepšení, ale chráníme se tím i před přetrénováním, které zvyšuje riziko zranění. A ve formě lze zůstat pouze tehdy, kdy cvičíme nepřetržitě a dlouhodobě. Ne každý má na výkonnostní sport a ne každý se může stát vítězem v soutěžích. Lze ale dosáhnout formy, ze které budeme těžit ve všech směrech svého života.

Bez pohybu a přiměřené námahy to nejde

Bez práce výsledky nepřijdou. Kdo někomu slibuje výsledky bez námahy, jednoduše k nám není upřímný. Lehká řešení neexistují. Kdo však bude trénovat všestranně, získá nejen svaly, ale i sílu a kondici. A navíc se poté budeme cítit velice dobře. Nevěříte? Jednoduše zkuste pravidelně a dlouhodobě sportovat, protože kvalita života se poté změní jednoznačně k lepšímu.

Diskuse k článku (0)


Další fitness tipy pro skvělou postavu

» Motivujte se vlastním úspěchem

» Stylem fitness proti syndromu vyhoření

» Cvičením proti bolestem zad

Suplementy

Cvičení a trénink

Strava

Copyright © 2009 - 2019 Fitvit.cz - Podmínky užívání - Kontakt