Fitvit.cz » Zdraví » Stylem fitness proti syndromu vyhoření

Stylem fitness proti syndromu vyhoření

Každý již někdy zažil období, kdy se mu nedařilo. Občas ale dojde k případu, že jsme bez energie delší dobu a pak bychom měli pátrat po příčině, která tento stav způsobuje. Pokud totiž již děláme určitou činnost pouze ze zvyku, která nás navíc nenaplňuje a necítíme její smysluplnost, i když v počátku tomu mohlo být naopak, můžeme dojít až do fáze zvané syndrom vyhoření. Ten pak kromě pracovního života postihne i osobní život a také ten sportovní.

Syndrom vyhoření bývá spojen s dnešní uspěchanou dobou, kdy na nás je kladena příliš velká zátěž, což vede k velkému stresu. Ačkoliv v počátku nás práce či činnost baví, vlivem velkého zatížení a stresu dojde postupně až k nechuti dál pokračovat v dosavadní práci. Obvykle se dostaví velká únava, chybějící koncentrace, agresivita, nechuť vykonávat dál dosavadní práci, nepomáhá krátký odpočinek, stav se promítá i do dalších částí života, zhoršují se vztahy.

Naučit se relaxovat

Naneštěstí se tyto změny projeví i na našem zdraví. Jsou to např. poruchy spánku, vyšší riziko vzniku závislosti, možnost vzniku obezity, zvýšení tlaku, bolesti hlavy, oběhové či zažívací potíže, které poté mohou přejít i ve vážnější onemocnění. Těžké fáze již vyžadují pomoc odborníků, ale pokud člověk podchytí tyto příznaky včas a sám si přizná, že tato cesta nemá význam, je na dobré cestě syndromu vyhoření předejít. Je nutná změna životního stylu. Vážit si sám sebe. Být aktivní, pravidelně cvičit, sportovat, relaxovat, najít si čas na odpočinek spánek, umět vypnout a oprostit se od všech starostí. Technik je mnoho, od meditačních cvičení, sportování, vyhledávat své oblíbené činnosti, u kterých si psychicky odpočineme. Vhodná je i změna práce, ale ne pouze zaměstnavatele, ale přejít do úplně jiného oboru. Zbytečně se nestresovat, i když stresu se úplně vyhnout nelze, ale držet ho vyvážeností ve svém životě na přijatelné mezi.

Musíme se také naučit říkat ne. Jestliže chceme každému ve všem vyhovět, bez ohledu na své časové vytížení, jsme opět na špatné cestě vedoucí ke zvýšenému stresu. Musíme si určit své hranice, kam až chceme jít v pracovní činnosti, aniž by nás to negativně ovlivňovalo. To souvisí i se stanovením reálných cílů, které můžeme dosáhnout. Pokud postupujeme malými kroky, lze i tak dosáhnout pozoruhodných výsledků, aniž bychom se zbytečně stresovali či nadměrně pracovali. Jestliže si totiž vytyčíme nereálné cíle, mohou na nás padnout výčitky a deprese z nenaplněných očekávání.

Měli bychom se naučit umět si užívat života. Vyváženost mezi prací, odpočinkem a volnočasovými aktivitami by měla zůstat zachována. Rozvíjíme i jiné hodnoty života, udržujeme si zdraví, mít kontakt se svými přáteli, neupínat se příliš na materiální hodnoty. Ačkoliv práce hraje v našich životech důležitou roli, není to jediná činnost, která by nás měla naplňovat.

Sportování musí zůstat zábavné

Syndrom vyhoření nás může postihnout i ve sportu. Proto bychom měli dávat přednost tréninku, který nás baví, je pro nás účinný, abychom viděli nějaké pozitivní změny. I při sportu je důležitý odpočinek, takže netrénujeme sedm dnů v týdnu. Proti stereotypu volíme různé tréninky v periodách určených pro různé cíle. Není potřeba v posilovně trávit hodiny denně. Postačí čtyřikrát týdně po půl hodině a přidat nějakou aerobní aktivitu a výsledky přijdou. Pokud snažení podpoříme kvalitní stravou a dostatečnou regenerací, nelze neuspět. Kdo nemá v oblibě posilování, může se věnovat jednomu z mnoha dalších sportovních odvětví. Posilování má však jednu velkou výhodu. Díky němu lze nejúčinněji budovat svalovou hmotu. Proto bychom měli alespoň třikrát týdně zařadit krátký posilovací trénink, třeba i jen s váhou vlastního těla.

Nebezpečná rostoucí ekonomika

Zajímavý je i pohled na to, jak růst či pokles ekonomiky ovlivňuje zdraví lidí. Na první pohled by se mohlo zdát, že když ekonomika roste, měli by se mít lidé po zdravotní stránce lépe. Jenže když ekonomika roste, vzrůstá dle výzkumů úmrtí na silnicích, roste stres vlivem přesčasové práce, lidé méně spí, jelikož jsou více pracovně vytíženi a také více zanedbávají životosprávu, takže roste počet obézních lidí. To má všechno negativní vliv na lidské zdraví. Abychom těmto vlivům předcházeli, je důležité najít si čas na odpočinek, určit si přesně, kolik jsem ochoten věnovat času práci za den, najít si čas na pravidelné a zdravé jídlo, spánek, sport a relaxaci.

Syndrom vyhoření na nás působí po všech stránkách negativně, a jak už bylo řečeno, může ovlivnit i vztah ke sportu. A pokud bychom ztratili zájem o tak prospěšnou věc, jakou je fyzická aktivita vedoucí k formování postavy, mohlo by to pro nás mít negativní následky s nárůstem hmotnosti a ke vzniku civilizačních chorob. Proto myslíme vždy nejen na práci, sport, ale i na způsoby, jak dokonale zregenerovat, odpočívat a udržovat naše životy vyvážené. Jedině tak dokážeme pokračovat v té správné cestě a žít svůj životní styl fitness.

Diskuse k článku (0)


Další fitness tipy pro skvělou postavu

» Cvičení - posilování - jak začít

» Význam a přínos posilování a fitness

» Sebevědomí, sebemotivace

» Psychika - mocný nástroj v tvarování postavy

Suplementy

Cvičení a trénink

Strava

Copyright © 2009 - 2020 Fitvit.cz - Podmínky užívání - Kontakt