Fitvit.cz » Zdraví » Umění odpočinku - tajemství pokroku

Umění odpočinku - tajemství pokroku

Změna postavy vyžaduje rozhodnutí začít něco se sebou dělat. To je dobrý začátek. Jenže mnozí chtějí dosáhnout cíle během měsíce a nasadí takové tempo, které nemůže vydržet dlouhodobě nikdo. Pro funkční život stylem fitness potřebujeme zařadit nejenom trénink, vhodnou stravu a regeneraci, ale nesmíme zapomínat mít také ze života radost, vnímat svou činnost jako zábavu a ne jako povinnost. Aby tomu tak bylo, musíme zvolit správnou strategii a začlenit trénink do svého života, aniž by byl brán negativně a nebral všechnu životní energii.

První úkol - postava

Pro trvalou změnu postavy si musíme stanovit reálné cíle. Rozdíl bude v tom, zdali chceme zhubnout 5 kg nebo 30 kg. Každopádně když chceme změnit svou postavu, většinou se to neobejde bez vybudování nějaké svalové hmoty. Místo nasazení tréninku sedmkrát týdně si zacvičíme pouze třikrát a mezitím přidáme i další aktivity, jako je plavání, jízda na kole, běh či jiný sport. Opět to nemusí znamenat, že musíme běhat maratónské vzdálenosti nebo jet na kole jak v cyklistickém závodu. A nakonec nesmíme zapomínat na chůzi. Tu naopak zařazujeme kdykoliv to je možné. V podstatě potřebujeme při sedavém způsobu života zařadit dostatek pohybu, abychom získali kondici a budovali svaly, což pomůže zrychlit metabolismus. Už při plánování tréninku přemýšlíme i nad odpočinkem, protože regenerace patří k nezbytným podmínkám zajišťují pokrok při budování svalů nebo při hubnutí.

Postupné cíle - ne rychlé řešení

Není dobré se pokoušet o příliš rychlé řešení při formování postavy. Mnozí jsou poté zklamaní, přetrénovaní a často také vzdávají své snažení, protože nemají na nic jiného čas. Místo toho je dobré rozložit své úsilí a postupnými kroky dosáhnout cíle. Je mnohem jednodušší získat 2 kg svalů nebo zhubnout 3 kg tuku, než když někdo chce hned zhubnout 30 kg. Pokud si ale dáme malé postupné cíle, lze dosáhnout i velkých výsledků, ale v delším časovém horizontu.

Odpočinek zajistí následný rozvoj

Cvičit pro získání pěkné postavy nemusí znamenat, že nebudeme mít čas na nic jiného. Ostatně mezi hlavní podmínky svalového růstu patří i odpočinek. A to jak spánek, který by měl trvat každou noc alespoň 8 hodin a také bychom měli mít v týdnu některé dny bez tréninku, nejčastěji dva až tři. To ale neznamená, že budeme sedět před televizí a nic nedělat. Můžeme vykonávat další činnosti, které nemají nic společného s tréninkem. Může to být práce na zahradě, v domácnosti, procházky v přírodě, turistika, výlety, cestování, provozování nejrůznějších koníčků, které mohou obohatit náš život. Pro mnohé mohou být takové činnosti tím pravým odpočinkem, u kterého si odpočinou jak fyzicky, tak i duševně. Umění bývá opravdu v úplném vypnutí a zbavení se starostí a myslet v čase odpočinku pouze na příjemné věci, i když je jasné, že ne vždy to je jednoduché, avšak pro úplnou regeneraci nezbytné.

Odpočívat i déle

Pokud trénujeme pravidelně celý rok, pak bývá důležité, abychom během roku zařadili i periodu, kdy vynecháme trénink s činkami. Zejména těžké základní cviky zatěžují i centrální nervovou soustavu a výzkum dále potvrzuje, že odpočinek i několik týdnů bez tréninku dodá potřebnou regeneraci a zároveň lze tímto odpočinkem obnovit schopnost těla reagovat na trénink svalovým růstem nebo zvětšením síly. Počet volných dnů je zcela individuální a závisí, jak tvrdě konkrétní sportovec trénoval, jak dlouho, a také jaké má regenerační schopnosti. Může to být od jednoho týdne až po několik týdnů. Zároveň se nedoporučuje být zcela nečinný, ale odpočívat aktivně.

Klíčem k úspěchu je vydržet

Nadšení ze změn ve svém životě vydrží pouze tehdy, pokud budeme mít z pohybu radost, zároveň pro nás bude trénink zábavný a také uvidíme změny na své postavě. Jedině v takovém případě lze u tréninku vydržet, což je základní předpoklad pro dosažení úspěchu. Odpočívat bychom měli aktivně, kdy nenáročným způsobem provádíme běžné pohybové aktivity, které nenaruší regenerační cyklus. Pokud dokážeme těžit maximum z tréninku, zároveň dopřejeme tělu dostatek odpočinku a přitom se budeme životem bavit, pak můžeme říci, že jsme dosáhli to nejlepší z životního stylu fitness.

Diskuse k článku (0)


Další fitness tipy pro skvělou postavu

» Strava vs. pohyb

» Tuk v pase a jak se ho zbavit

Suplementy

Cvičení a trénink

Strava

Copyright © 2009 - 2019 Fitvit.cz - Podmínky užívání - Kontakt