Fitvit.cz » Proteiny » Výhody proteinů

Výhody proteinů

Proteinové přípravky již několik desetiletí používají sportovci k budování svalové hmoty. Uplatnění najdou také při udržení stávající hmoty. A protože ochrana svalů před odbouráním je klíčová při hubnutí, neměly by proteiny ve stravě chybět ani při požadavku na snížení hmotnosti, zvláště jestliže je naším cílem odbourat převážně nadbytečný tuk.

Nejčastěji se používá syrovátkový protein. Je to v podstatě upravený produkt z mléka vyznačující se rychlou vstřebatelností. Jde o jednu z největších výhod produktů tohoto typu, kterou lze nejlépe využít při potřebě rychle doplnit bílkoviny. Nejefektivnější je konzumovat rychle stravitelné proteiny v době okolo tréninku. Má to ale háček. Musíme totiž zabránit, abychom nezpomalili trávení a cítili se těžce, což může nastat, když je ve stravě v době okolo tréninku přítomen tuk.

Proto používáme proteiny ze syrovátky, které tuk neobsahují. Jde o další velkou výhodu doplňků, protože zdroje jako maso, mléko, vejce nebo ryby obsahují i dost tuků. Tyto zdroje by měly tvořit základ příjmu bílkovin, ale jestliže chceme budovat čistou svalovou hmotu nebo hubnout z větší části tuk, pak by doplnění živin z doplňků mohlo pomoci.

Zlepšit regeneraci

Další důležitá fáze je regenerace. Rychlým přísunem proteinů po tréninku můžeme regeneraci zlepšit. Ve vědecké studii se dokonce uvádí, že nejhodnotnější hydrolyzáty dokáží zkrátit regenerační dobu. Díky vysoké biologické hodnotě dokáže tělo tyto bílkoviny lépe využít. Jak už bylo řečeno, odbourávání svalových bílkovin je vhodné zabránit. Když už se totiž sportovci snaží svaly nabrat, je logické, že si je chtějí udržet, a to i v případě, jestliže chtějí redukovat nadbytečný tělesný tuk z podkoží. I zde lze využít doplňků.

Nejrizikovější období, kdy nejvíce hrozí ztráta svalů, je během tréninku a také při spánku, kdy musíme vydržet až 8 hodin bez jídla. V prvním případě je vhodné použít syrovátku díky rychlosti strávení a také vysokému obsahu BCAA a ve druhém případě se používá kasein upravený na postupné zásobení aminokyselinami běhen spánku. Syrovátka patří k nejbohatším zdrojům větvených aminokyselin BCAA. Výhoda je zřejmá. V syrovátce jde o přirozený zdroj a spolu s dalšími aminokyselinami dostává tělo nepřetržitě požadované živiny, takže je efektivnější nejen trénink ale i následná regenerace. Lze tak trénovat častěji a intenzivněji, což se odrazí na výkonnosti a vetším nárůstu nové svalové hmoty.

Rychlý přísun živin po tréninku

Po tréninku nastává období, kterému se říká proteinové okno. V tuto chvíli potřebujeme doplnit velmi kvalitní a rychle vstřebatelné bílkoviny. Sice můžeme použít i normální stravu, ale právě v tento moment se přeci jen více hodí doplněk stravy, jelikož živiny do svalů dostaneme mnohem rychleji a regenerační proces může začít dříve. Vědci dále také zjistili, že pokud sportovci přijímali syrovátku v době před a po tréninku, byli úspěšnější při budování síly a svalů, než když byly doplňky konzumovány ráno nebo večer mimo dobu tréninku. Syrovátka je v době před a po tréninku ze všech proteinů nejúčinnější. Podpořit tento efekt mohou i přítomné peptidy, které působí na rozšíření cév, což může pomoci s průtokem krve a dopravou živin přímo ke svalům.

Naopak chceme-li od stravy např. ochranu před rozpadem bílkovin v průběhu spánku, pak použijeme micelární kasein, který se pomalu vstřebává a dokáže tak zásobovat svaly aminokyselinami delší dobu. Někdy se používá kombinovaný produkt, který obsahuje více druhů bílkovin a dokáže tak spojit více výhod dohromady. Ze sóji lze získat více argininu, podobně jako z vaječného proteinu, ze syrovátky více BCAA, mezi kterými je důležitý leucin, jenž je považovaný za nezbytný pro nárůst svalové hmoty a kasein zabezpečí více aminokyseliny glutaminu.

Úspora času

Mnohokrát se vyznavačům fitness stane, že nemají čas na přípravu jídla. I zde lze úspěšně využít doplňků stravy s obsahem bílkovin. Lze si vybrat z mnoha příchutí, náhrada jídla jde rychle připravit a koktejl si můžeme vzít na jakékoliv místo. Navíc jeho vypití je velmi rychlé a lze tak vyřešit jedno až dvě jídla za den, přičemž tím nesnížíme kvalitu přijímaných živin. Naopak biologická hodnota proteinů patří k nejvyšším a nedoprovází je v mnoha případech nežádoucí vysoké množství tuků a jednoduchých sacharidů. Lehce stravitelnými nápoji odlehčíme trávicí soustavě, což lze také považovat za výhodu, pokud jsou využívány ve správném poměru. Protein se tak stal velkým pomocníkem všech, kteří chtějí v dnešní uspěchané době pracovat na svém těle a udržet ho v odpovídající formě.

Samozřejmě, že se lze bez bílkovin z doplňků obejít, ale je výrazně obtížnější doplnit za den pět až šest vysoce kvalitních jídel s odpovídajícím množstvím kvalitních bílkovin. Přitom například syrovátka je nejen cenově dostupná, ale také chuťově nejlepší z nabídky bílkovinných přípravků. Určitě se vyplatí zařadit produkty s koncentráty, izoláty či hydrolyzáty do stravy v období, kdy se snažíme získat novou svalovou hmotu či při potřebě spalování tuků, kdy jsou svaly vystaveny riziku odbourávání, a to v případě, jestliže nemáme dostatek energie. Zvýšený příjem bílkovin v této periodě dokáže svaly účinně chránit a výsledek při formování postavy bude mnohem více zřetelný.

A nakonec vědci také zjistili, že proteiny by mohly dokonce působit i na naší imunitu. Syrovátka údajně zvyšuje hladinu velmi silné antioxidační látky zvané glutathion. O syrovátce či sójovém proteinu pak vědci tvrdí, že by mohly preventivně působit proti vzniku některých druhů rakoviny. Pokud však jde o budování svalové hmoty, neměla by chybět ve stravě syrovátka pro její schopnosti zlepšit jak svalovou sílu ,tak i podporu při budování nové svalové hmoty. Krom toho vyšší příjem bílkovin může pomoci i s redukcí přebytečných kilogramů. Lidé méně trpěli pocitem hladu, což znamená, že poté toho méně snědli. Navíc získaná aktivní svalová hmota dokáže zrychlit metabolismus a spalovat přebytečné kalorie i během nečinnosti. Základem je ale pravidelný trénink, vyvážená strava a pomoci mohou výrazně také proteiny dodané ve správný čas a množství. Jestliže někdo přemýšlí nad zdrojem bílkovin, který má nejvíce výhod, pak pro potřeby budování a formování postavy patří stále k nejlepším syrovátka, případně kombinovaná s kaseinem.

Diskuse k článku (0)


Další fitness tipy pro skvělou postavu

» Proteinové okno aneb potréninkové jídlo

» Kolik, kdy a jaké tuky

Suplementy

Cvičení a trénink

Strava

Copyright © 2009 - 2019 Fitvit.cz - Podmínky užívání - Kontakt