Fitvit.cz » Zelenina » Špenát

Špenát

Většina lidí si zařadí špenát jako zdroj železa, které má pro tělo svůj význam. Z hlediska fitness však obsahuje i další látky, jenž přispívají k budování svalové hmoty. A příznivci a vyznavači životního stylu fitness již vědí, že aktivní svalová hmota je důležitá pro formování postavy i při požadavku na hubnutí.

Porovnáme-li špenát s dalšími zdroji železa, zjistíme, že obsahuje vyšší podíl, než je běžné v jiných potravinách, ale nutno říci, že například luštěniny, petržel či pažitka jsou mnohem bohatší zdroje. Problémem ale může být jeho vstřebatelnost. Železo potřebujeme ke krvetvorbě, ale není záhodno ho přijímat příliš. Konzumovat špenát pouze kvůli železu nemá moc význam. Pro lidi smýšlející filozofií fitness však budou zajímat další látky, jenž tato zelenina obsahuje.

Chceme li budovat svaly, musíme uvést tělo do stavu růstu. K tomu potřebujeme aminokyseliny a lze pomoci i fytochemiáliemi, které se nachází v rostlinách. Dvě z nich jsou součástí špenátu. První je beta-ecdysteron, jenž dle vědců dokáže zvýšit tvorbu bílkovin v těle až o 20 %. U laboratorních krys dokázal beta-ecdysteron zvýšit také sílu. Druhou látkou působící také na nárůst síly je octacosanol.

Pokud však hodláte konzumovat pro tyto účinky větší množství špenátu, nemusí to být nejlepší nápad. Lepším řešením je občas zařadit špenát do jídelníčku a co se týká obsahu beta-ecdysteronu, vyplatí se ho přijímat s doplňky stravy, které beta-ecdysteron obsahují. Účinky přítomné aminokyseliny glutamin jsou také známé. Působí na nastartování regenerace po tréninku, pomáhá při stavbě nové svalové hmoty a podporuje imunitu. Glutamin se ve větší míře nachází v rostlinných zdrojích a z toho důvodu by měl každý přijímat vyvážené množství jednotlivých složek živin, mezi které lze zařadit v přiměřené míře také špenát.

Velkou nevýhodou špenátu lze označit přítomnost šťavelanů, které mají vliv na využití vápníku, jednoho z klíčových minerálů v těle. Vápník se například poté uvolňuje ze zubů, ale hůře se využívá i pro potřeby organismu. Vápník má, kromě dalších funkcí, vliv na kvalitu a hustotu kostí a jeho špatné využití se šťavelany pak působí negativně i na ledviny a hrozí zvýšené riziko tvorby ledvinových kamenů. Účinky šťavelanů lze částečně zmírnit kombinací s mlékem.

Co se týká energie, není potřeba se jí ze špenátu obávat. Na 100 g má cca 25 kcal, 2 g bílkovin, 0,3 g tuků a 2,5 g sacharidů. Přítomny jsou vitamíny skupiny B, ale i A a C. Z minerálů pak vápník, fosfor, již zmíněné železo. Nalezneme zde i důležitou vlákninu. Pozor by si lidé měli dát na nevhodnou úpravu špenátu, kdy v kombinaci s tukem může být naopak v některých pokrmech velmi kalorický. Samotný špenát však kalorický není.

Jak lze vidět, v jednotlivých potravinách se nachází vždy něco zajímavého, ale i látky, které vždy nemusí prospívat zdraví. Důležité je tedy složit si jídelníček tak, aby se jeho složky vzájemně doplňovaly. Konzumovat špenát po vzoru Pepka námořníka tedy nebude to pravé řešení. Občasné zařazování jednotlivých potravin do jídelníčku v určitých intervalech, jenž doplní potřebné látky pro chod organismu, lze doporučit. Mohli bychom to ukázat třeba na červeném masu. Ví se o něm, že obsahuje důležité látky pro rozvoj síly, jako např. kreatin. To ale neznamená, že jej budeme konzumovat každý den v objemu 1 kg, ale dáme si ho v určitém intervalu, které nezatíží trávicí ústrojí, ale pomůže dodat potřebné bílkoviny a střídat ho ve stravě s dalšími zdroji bílkovin. Stejně se lze chovat i při příjmu špenátu. Obohatit jím svůj jídelníček a využít pozitivní působení užitečných látek, jako jsou glutamin, beta-ecdysteron, octacosanol, vitamíny a minerály a vyvarovat se jeho nadměrnému příjmu vzhledem k přítomnosti šťavelanů, který naopak může vést ke komplikacím. A jak jistě příznivci fitness aktivit již vědí, vyvážený jídelníček dokáže zlepšit i výkonnost organismu při sportování.

Diskuse k článku (2)


Související obsah

» Brokolice

» Rajčata

» Paprika

» Mrkev

Suplementy

Cvičení a trénink

Strava

Copyright © 2009 - 2018 Fitvit.cz - Podmínky užívání - Kontakt