Fitvit.cz » Ovoce » Kiwi

Kiwi

Malé nenápadné ovoce, které na první pohled nevypadá příliš přívětivě, skrývá pod slupkou látky, jenž dokáží obohatit jídelníček o potřebné živiny. Toto exotické ovoce původem pocházející z Číny, bylo pak pěstitelsky rozvinuto na Novém Zélandu, který také patří mezi největší producenty. Odtud se poté rozšířilo po celém světě a dnes ho z obchodů zná téměř každý.

Co se týká látek v něm obsažených, prim zde hraje především vitamín C. Patří mezi nejbohatší zdroje kyseliny askorbové, a jelikož se jedná o zdroj přírodní, měli by ho vyznavači zdravého životního stylu brát v potaz. Jeho obsah se pochopitelně může lišit dle doby a způsobu skladování. Obvykle se množství uvádí mezi 80 – 150 mg na 100 g ovoce. To v podstatě zabezpečí denní doporučenou dávku z přirozeného, dobře vstřebatelného zdroje. Je také zajímavé, že právě jeho vysokou koncentrací se kiwi stává relativně velmi levným přírodním zdrojem, který cenově předčí pomeranče a další zdroje kyseliny askorbové. A kdo z nejrůznějších příčin odmítá syntetický vitamín C, je právě kiwi velmi vhodnou alternativou pro jeho doplňování.

Vitamín C však není jedinou cennou látkou, kterou kiwi obsahuje. Jeho energetická hodnota činí přibližně 45 kcal na 100 g. Dále je v plodu přítomno stopové množství bílkovin, tuků a samozřejmě sacharidy (asi 12 g). Co je však ceněné více, je zde také přes 3 g vlákniny a důležité vitamíny a minerály. Z nich stojí za zmínku především vitamín A a K, z minerálů je nutné vyzdvihnout hořčík, kterého má v populaci mnoho lidí nedostatek, dále pak vápník, železo, draslík nebo fosfor.

Jak ho jíst a kde ho využít

Kiwi lze konzumovat jako klasické ovoce nebo je možné ho přidat do nejrůznějších ovocných salátů. Používá se také při přípravě masa, které dokáže změkčit. Vybírání vhodných kusů je také důležité. V obchodě se snažíme vybírat plody, které nejsou příliš měkké, což je známka přezrálého ovoce a moc dlouho již nevydrží. Jinak ho lze skladovat od několika dnů až po několik týdnů dle podmínek. Obvykle se omyje, rozkrojí a vnitřek se sní pomocí lžičky.

Další přínosy

Vědci zjistili, že při konzumaci několika plodů denně (2-3) se udály dvě zásadní změny. První pomohla snížit srážlivost krve a druhá zároveň pomohla redukovat hladinu tuků v krvi. V podstatě se jedná o účinky, které vyvolávají léky jako acylpirin, ovšem s tím rozdílem, že kiwi nemá žádné vedlejší účinky. Je to další důvod, proč zařazovat nejrůznější ovoce do našich jídelníčků. Krom toho se v těchto plodech nachází také lutein a zeaxanthin ze skupiny karotenoidů. Přítomen je i beta-karoten. Ty jsou obecně prospěšné pro zachování dobrého zraku. Ale nejen jeho. Vlivem antioxidačních účinků má kiwi preventivní vliv proti civilizačním chorobám, rakovině, předpokládají se také účinky proti poškozování DNA.

Jako zdroj sacharidů

Sacharidů je v kiwi cca 12 g na 100 g ovoce, přičemž poměr mezi glukózou a fruktózou je 1:1. Je proto vhodné pro doplněné energie hned ráno a dodá cukry jak do jater, tak přímo do svalů, které jsou po celonočním hladovění na pokraji odbourávání. Proto je nutné tento stav zvrátit. Sacharidy z ovoce mohou v tomto směru pomoci.

Osvěží a zároveň dodá potřebné živiny

Kiwi se může zdát jako ideální ovoce doplňující potřebné mikroživiny v přírodní formě. Pozor si musí dát akorát ti, kteří jsou alergičtí, jelikož enzym aktinidin, jenž na jednu stranu působí na vstřebatelnost masa, je z druhé strany také alergen. Velké množství živin však bude pro většinu lidí pozitivem. Vždyť pouze dva plody denně pokryjí denní dávku vitamínu C a přidá další důležité látky, což se může hodit při náročných trénincích nebo v době chřipkového období pro posílení imunity. V letních měsících pak dokáže osvěžit svojí chutí a dodá potřebné sacharidy pro sportovní činnost. Kiwi patří zcela jistě do potravin prospívajících zdraví a životnímu stylu fitness a možná nás v budoucnu překvapí dalšími pozitivními účinky pro organismus.

Diskuse k článku (0)


Související obsah

» Banány

» Jablka

» Vitamín C v potravinách

» Glykemický index

» Nejlepší potraviny

Suplementy

Cvičení a trénink

Strava

Copyright © 2009 - 2018 Fitvit.cz - Podmínky užívání - Kontakt