Fitvit.cz » Vitamíny » Vitamín C v potravinách

Vitamín C v potravinách

Vitamín C (kyselinu askorbovou) potřebuje lidský organismus pravidelně přijímat, jelikož má zásadní vliv na jeho zdraví. Doplňovat ho lze buď přímo ze stravy nebo pomocí doplňků stravy. Kdo pravidelně cvičí, patrně ví, jak důležité jsou antioxidanty pro regeneraci. Ideální je doplňovat kyselinu askorbovou z přirozené stravy, ale někdy příjem z potravy nestačí a je nutné vitamín C přijmout ze suplementu. Především při tvrdém tréninku, nachlazení, nebo při nebezpečí nachlazení či pro zvýšení imunity.

Přirozené zdroje kyseliny askorbové jsou především ovoce a zelenina. Jsou také doprovázené látkami, které samotným vitamínům pomáhají v lepší vstřebatelnosti. Podíl ve 100 g potraviny v mg je pouze přibližný a odvíjí se od země původu potraviny, způsobu pěstování, skladování, dozrávání na slunci, místem kde se hospodaří a dalších vlivů. Čím čerstvější plod, tím větší je pravděpodobnost vyššího podílu vitamínu C a dalších užitečných látek.

Paprika 100 – 200 – dle barvy plodu červené mají nejvyšší obsah
Rajčata 30 (uměle dozrávání má negativní vliv – uvnitř jsou mnohdy zelené, červené a chutné, uzrálé na přirozeném slunci, jsou nejhodnotnější)
Česnek 15
Kopr 100
Brokolice 80
Brambory 5 – 20 dle druhu nové jsou bohatší na vit. C
Květák 65
Kedlubna 55
Pažitka 40
Petržel nať 150
Pór 18
Ředkvičky 15
Hlávkové zelí 45
Pomeranče 38
Mango 28
Jablka 7
Banány 7
Černý rybíz 110
Červený rybíz 32
Jahody 50
Kiwi 84
Citróny 44
Papaya 55
Maliny 22
Borůvky 15
Ostružiny 20

Je dobré nezapomínat, že vitamín C je rozpustný ve vodě, je citlivý na znehodnocení, kupříkladu tepelným zpracováním a dlouhodobým skladováním. Lépe se vstřebává společně s jídlem, a jak již bylo řečeno, také s látkami obsaženými v přirozených zdrojích vitamínu C. Spolupůsobí totiž i s dalšími antioxidanty. Nemá význam ho přijímat velké množství najednou, protože ho tělo nevyužije a přebytek se obvykle vyloučí močí, čili jsou lepší menší dávky v průběhu dne. Organismus si neumí vytvořit zásobu na delší období a je nutné ho pravidelně přijímat zařazováním vhodné stravy a případně doplňků.

Diskuse k článku (1)


Související obsah

» Multivitamín

» Vitamín C

» Zinek

» Čerstvé potraviny pro příjem živin

Suplementy

Cvičení a trénink

Strava

Copyright © 2009 - 2018 Fitvit.cz - Podmínky užívání - Kontakt