Fitvit.cz » Vitamíny » Čerstvé potraviny pro příjem živin

Čerstvé potraviny pro příjem živin

Vitamíny jsou důležité mikroživiny, které mají zásadní vliv na lidské zdraví. Ne vždy se jich však podaří dostat do těla dostatek. Může za to nesprávně sestavený jídelníček, ale mnohdy se špatným skladováním vitamíny v potravinách znehodnotí.

Co nejčerstvější

Základním předpokladem pro zachování co nejvyššího obsahu vitamínů, je jíst potraviny co nejčerstvější bez zbytečného skladování. Nejvíce užitečných látek obsahují zralé plody, méně pak nezralé či naopak přezrálé, o nahnilých už nemá vůbec cenu se bavit. Ty patří do koše a ne na stůl, jelikož obsahují nebezpečné mykotoxiny. Při pokojové teplotě se obsah živin v ovoci a zelenině rapidně snižuje již po několika málo dnech. Pokles může činit i více než 50 procent. Před konzumací je sice vhodné ovoce i zeleninu omýt, nicméně by se neměly namáčet dlouho ve vodě. Ztráty živin by byly velké. Pro případné skladování je lepší využít chladničku s co nejrychlejším spotřebováním dané potraviny.

Ve slupce se nachází mnoho živin, ale je nutné zhodnotit její konzumaci v závislosti na původu plodu. Jestliže je chemicky ošetřen, měla by se slupka i přes ztrátu živin odstranit, případně očistit kartáčem. Dávejte přednost plodům od pěstitelů, o kterých víte, že používají šetrné postupy bez zbytečné chemie.

Vaření

Tepelná úprava je při přípravě pokrmů nutná. Před vařením zeleninu nenamáčíme, pouze ji opláchneme proudem vody. Abychom o živiny nepřišli, vaříme ji v malém množství vody, pouze po dobu, než změkne, ale nevařte ji příliš dlouho. Jestliže je již rozvařená, ztráty vitamínů jsou vyšší. Vodu, jenž byla použita při vaření, použijte na polévku či k přípravě omáček nebo na podlévání masa. Voda totiž obsahuje vitamíny, které se do ní dostaly při vaření zeleniny. Ideálnější pro její přípravu je dušení či příprava v páře, případně lze využít mikrovlnou troubu, nicméně u ní se spekuluje, že by také mohla některé důležité živiny znehodnocovat. Nejméně šetrné k vitamínům je smažení či pečení, kdy je zelenina či jiná potravina vystavena dlouhodobě vysokým teplotám.

Mražené produkty

Sehnat čerstvou zeleninu a uskladnit ji, může činit problém někomu, kdo nemá čas. Řešením je kvalitní zmražená zelenina. Pokud je zmrazená čerstvá, zachová si většinu živin a vitamínů, než když použijete několik dní uskladněnou zeleninu, která podléhá rychlé zkáze a ztrátě mikroživin. Vybíráte-li si v obchodě zeleninu, která je povadlá či má nepřirozenou barvu, je mražená zelenina správná volba.

Potřeba vitamínů z doplňků

I když mnozí jim nevěří, jiní se jich dokonce bojí a další je ignorují, pro sportovce, který podává intenzivní výkony, pracuje a má mnoho dalších povinností, je téměř nemožné přijmout požadované množství vitamínů a minerálů ze stravy, které zabezpečí regeneraci a s ní spojené výkonnostní zlepšení. Sportovci mají vždy vyšší spotřebu živin, než nečinní lidé a jíst velké dávky potravin může zatížit trávicí soustavu. Nejideálnější je zvolit si kvalitní multivitamín, kdy v jedné tabletě doplníte v optimálním poměru všechny živiny najednou. I přesto, že příjem vitamínů a dalších mikroživin z přirozených zdrojů, čili z potravin, je nejideálnější řešení, nemá nikdo skutečný přehled, kolik živin přijal. Pokud nemáte k dispozici neustálý zdroj čerstvých potravin, je multivitamín společně s pestrou stravou vhodné řešení pro vyznavače fitness a sportovce. Základem však vždy byla a bude pestrá strava, která dodá potřebný základ toho, co tělo potřebuje.

Diskuse k článku (0)


Další fitness tipy pro skvělou postavu

» Nejlepší potraviny

Suplementy

Cvičení a trénink

Strava

Copyright © 2009 - 2019 Fitvit.cz - Podmínky užívání - Kontakt