Fitvit.cz » Cvičení » Somatotypy

Somatotypy

Tělesný typ je geneticky daný a ovlivnit ho lze jen do určité míry. Hned v počátku si musíme přiznat, že ne každý bude šampionem i kdyby cvičil více než ostatní. Taková je pravda. Avšak zde nejde o tituly, ale o ovlivnění svého somatotypu k úpravě postavy a kondice a naplnění svého potenciálu. V oblasti zdravého životního stylu by naše snažení mělo směřovat k vyvážené postavě s přiměřeným svalovým rozvojem bez zbytečného podkožního tuku.

Ektomorf je obdarován velmi rychlým metabolismem, má málo svalů i tělesného tuku. Obtížně nabírá svalovou hmotu. Má tenké a dlouhé končetiny a úzké kosti. Pro zvětšení svalové hmoty bude nutné více odpočívat a přijímat více energie ze stravy. Používat základní cviky a v neposlední řadě se obrnit trpělivostí.

Mezomorf je typický atlet, má předpoklady pro rychlé budování svalů bez zbytečného tuku. Z největší pravděpodobností na něm budou fungovat všechny tréninkové postupy.

Endomorf má pomalý metabolismus a je tak náchylný na ukládání podkožního tuku, kterého se navíc těžko zbavuje. Má silné končetiny. Měl by dbát na správnou stravu bez velkého obsahu tuků. Nutností je aerobní aktivita např. jízda na kole či plavání, nejlépe v každý den nebo alespoň 5 krát týdně. V tréninku využívat intenzifikační metody jako např. supersety. Pro stálou úpravu hmotnosti bude muset vyškrtnout ze svého jídelníčku nezdravé potraviny, po nichž rychle přibývá na váze.

Tipy pro cvičení mezomorf – lze uplatnit všechny běžné postupy. Měly by mu takříkajíc padnout na tělo.

Ektomorf – jelikož má křehkou stavbu těla, měl by cvičit méně intenzivně a kratší tréninkovou jednotku. Pozor na zranění při využívaní těžkých vah. Je lepší používat základní cviky. Neuspěchat používaní těžších vah, dokud nezesílí šlachy a svalstvo. Pří snaze nabrat hmotu je také dobré omezit aerobní aktivitu na nezbytné minimum. Je nutné dopřát si dostatečnou dobu na regeneraci.

Endomorf by měl mít nadání na zvedání těžkých vah. Pokud však bude usilovat o zvýraznění svalů a odbourání tuku, bude muset využít delších tréninků a používat více sérií s vyšším počtem opakování. Je žádoucí zařadit aerobní aktivity.

Co se týká jídla, ektomorf by měl jíst v budovací fázi tolik jídla, aby energie z něho přijatá byla vyšší než energie vydaná, což v jeho případě není jednoduché, protože má velmi rychlý metabolismus. Využívat sacharido-proteinové přípravky určené pro nabíraní svalů. S odbouráním tuků nejspíše nebude mít problém ani bez využití tzv. spalovačů tuku. Doplňků stravy je dobré využít z toho důvodu, aby nepřetěžovali trávicí systém velkým množstvím jídla.

Endomorf by si měl opatrně volit zdroje energie. Využívat by měl jen ty nejkvalitnější potraviny, komplexní sacharidy, netučné zdroje bílkovin. Tuk využívat pouze pro základní funkce organismu. Rozhodně jej nevyřazovat úplně, protože tuk tělo potřebuje.

Mezomorf jako nejlépe obdarovaný somatotyp by měl dodržovat běžné doporučení. Jelikož je obdarován větším množstvím svalové hmoty, což samo o sobě zvyšuje metabolismus těla, nebude pro ně problém lehce odbourávat podkožní tuk. Když pak přičtete k ideální stavbě těla jednodušší budování nové svalové hmoty, má nejlepší předpoklady pro to být šampionem. Jedinou překážkou k tomuto cíli pak může být jen on sám.

A kdyby tyto doporučení na vás nezabíraly, zkuste jiné. Jsou to jen doporučení a ne zákon. Ne na všechny tělesné typy působí přesně to, co je psané. Právě zrovna vy můžete být individuality reagující na netradiční postupy. Vzdělávejte se, hledejte a experimentujte. Řešení dozajista naleznete také.

To co funguje úspěšnému kulturistovi, nemusí fungovat vám. Poznamenávejte si cvičení a plány a jejich úspěšnost pro vaše tělo a zpětně pak analyzujte. Vybírejte účinné postupy a neúčinných se zbavte. Postupů je opravdu mnoho a navíc některé z nich si protiřečí. Z toho vyplývá, že k cíli vede více cest.

Nyní si položíte otázku. Má vůbec význam cvičit a sportovat, když nemám správnou genetiku a tělesný typ? Ano má! Téměř každý má potenciál zlepšovat se. Každý jedinec je schopen přibrat několik kilogramů svalů a změnit svůj vzhled k lepšímu. V neposlední řadě uděláte velký kus práce pro své zdraví.

Diskuse k článku (3)


Suplementy

Cvičení a trénink

Strava

Copyright © 2009 - 2020 Fitvit.cz - Podmínky užívání - Kontakt