Fitvit.cz » Vitamíny » Vitamín A

Vitamín A

Vitamín A podporuje zrak, imunitu, chrání pokožku a sliznice. Do těla se může dostat ve dvou formách. Jako vitamín A z živočišných produktů a jako takový je ihned aktivní nebo jako beta-karoten, což je prekurzor vitamínu A. To znamená, že v druhém případě se vitamín A z beta-karotenu nejprve musí vytvořit.

Je rozpustný v tucích a co je velmi důležité, lze se jím předávkovat. Doporučená denní dávka je stanovena na 0,8 – 1 mg. Obsahují ho vnitřnosti, vejce, mléčné výrobky, ryby. Pozor je potřeba dávat hlavně při konzumaci jater. Pouze ve 100 g hovězích nebo vepřových jater je několikanásobně větší dávka, než kterou potřebuje organismus!

Vitamín A je přítomen v živočišné stravě, naproti tomu beta-karoten pouze v potravinách rostlinného původu. U vitamínu A hrozí jeho hromadění v těle a v případě přijímaní větších dávek toxicita, zatímco beta-karoten by měl být bez vedlejších účinků, pokud ho přijímáte ve formě ovoce a zeleniny.

Vzhledem k možnosti předávkování si hlídejte příjem vitamínu z vaší stravy a pokud k tomu užíváte doplněk stravy s vitamínem A, ve kterém je 100% doporučené denní dávky, bude se v těle hromadit a bude tedy nutné takovýto preparát buď přestat užívat nebo přerušovat jeho podávání. Předávkování vitamínu A je nebezpečné především v těhotenství a proto není pro těhotné vhodné jakékoliv podávání doplňků stravy bez předchozí konzultace s lékařem.

Chcete-li využít potravinových doplňků a z hlediska minimalizace předávkování hledejte preparáty s obsahem beta-karotenu, který je relativně bezpečnější. V případě podávání beta-karotenu ve formě doplňku stravy je nutné zajistit vyvážený příjem i ostatních mikroživin, zvláště pak ostatních antioxidantů. Každopádně je vhodné se o doplňování vitamínu A poradit s lékařem.

Diskuse k článku (0)


Suplementy

Cvičení a trénink

Strava

Copyright © 2009 - 2019 Fitvit.cz - Podmínky užívání - Kontakt