Fitvit.cz » Strava » Vláknina - důležita složka potravy

Vláknina - důležita složka potravy

Vláknina je nestravitelná složka potravy nacházející se výhradně v potravinách rostlinného původu. Známe dva druhy vlákniny a to rozpustnou a nerozpustnou. Obě dvě jsou důležité pro správný chod trávícího systému lidského organismu.

Vláknina napomáhá stabilizovat hladinu krevními cukru tím způsobem, že zpomaluje jeho vstřebávání. Zabrání tak přeměně nadbytečného cukru na tuk. Zvětšuje objem potravy a tím tlumí chuť k jídlu. Po jídle bohatém na tuto složku stravy se cítíme zasyceni a tak lépe zvládneme dodržet stravovací návyky.

Problém příjmu vlákniny je špatný životní styl a nevhodný jídelníček. Co všechno musíme sníst, abychom zabezpečili její dostatečný příjem. Nalezneme ji v potravinách jako např. ovoce, zelenina, celozrnné pečivo, luštěniny , pšeničné klíčky, celozrnné těstoviny, ořechy, semena. Denně je potřeba zabezpečit příjem 25 – 35 g vlákniny.

Budete-li užívat nějaký potravní doplněk, je potřeba si uvědomit, že vlákninu pouze doplňujete do potravy. Jednodušší je zcela změnit stravovací návyky a tím se přirozeně pokusit navýšit její příjem. Pokud vám i přesto bude v množství chybět, lze ji pak doplnit potravním doplňkem. Doplňovat vlákninu pouze potravním doplňkem není nejšťastnější řešení, ale na druhou stranu je to lepší, než její naprostá absence ve stravě. Je však potřeba dbát na to, aby byla přijímána jak rozpustná tak i nerozpustná.

Vláknina je důležitá v prevenci před rakovinou tlustého střeva. Pomáhá s průchodem stravy zažívacím systémem. Tím, že zkracuje dobu průchodu stravy trávicí soustavou, snižuje se případné působení negativních látek v těle. Navíc některé škodliviny na sebe může vázat. Zároveň zpomaluje vstřebávání živin, čímž například v noci pomůže budování svalové hmoty, nebo jak už bylo řečeno reguluje krevní cukr.

Jak zabezpečit dostatečný příjem

Nahradit potraviny z bílé mouky za celozrnné produkty, oloupané ovoce a zelenina mají méně vlákniny než když je ponecháte neoloupané. Kombinací celozrnných produktů, luštěnin, ořechů, semen, ovoce a zeleniny bychom měli docílit příznivého složení poměru rozpustné a nerozpustné vlákniny.

Orientační přibližné porovnání množství vlákniny v některých potravinách na 100g

Celozrnné těstoviny 7 g
Rýže neloupaná 8 g
Rýže loupaná 2 g
Bílé pečivo 0,5 - 2 g
Celozrnné pečivo 5 – 12 g
Ořechy lískové 6 g
Ořechy vlašské 5,5 g
Mandle 12 g
Brokolice 2,5 g
Banány 2 g
Jablka 2 g
Rajčata 1,5 g
Čočka vařená 4 g

Nerozpustná vláknina jablko (slupka), ořechy, semena, celozrnné produkty, otruby, slupka ovoce a zeleniny, ovesné vločky, lněné semínko, neloupaná rýže.

Rozpustná vláknina – ovoce, zelenina, luštěniny, lněné semínko, oves, žito, ječmen, kořenová zelenina , ovesné vločky.

Diskuse k článku (0)


Suplementy

Cvičení a trénink

Strava

Copyright © 2009 - 2020 Fitvit.cz - Podmínky užívání - Kontakt