Fitvit.cz » Strava » Proč jíst ryby

Proč jíst ryby

Ryby jsou považovány za zdravou potravinu. Ne každá však musí tato kritéria splňovat. Dělíme je na sladkovodní a mořské. Mořské jsou pochopitelně více propagovány pro své pozitivní účinky na zdraví. Vyznavači životního stylu fitness mají rádi mořské ryby pro svoje optimální složení kvalitních bílkovin a zdravých tuků.

Výhody a účinky

Především mořské ryby doplňují naší stravu o tzv. zdravé tuky tj. omega-3 nenasycené mastné kyseliny. Ty jsou známé svou schopností preventivně působit před nemocemi srdce a oběhové soustavy. Pro tyto účinky jsou doporučované hlavně losos, tuňák, makrela, sardinky nebo sleď.

Pokud držíte dietu, mohou tuky z ryb pomoci při odbourávání podkožního tuku, stejně jako u ořechů. Jak již vyznavači zdravého životního stylu vědí, tuk tělo potřebuje, a je proto žádoucí, doplníte-li ho ve formě tzv. zdravých tuků. Kromě toho je také známo, že omega-3 nenasycené tuky potlačují záněty šlach a svalů. Mají příznivý vliv na stav kloubů.

Zajímavosti

Tuňák prý chrání zrak. Mořské ryby dle výzkumů působí preventivně proti některým druhům rakoviny. Při objemovém tréninku se doporučuje konzumace lososa. Při rýsování pak nejvíce treska.

Co obsahují

Tučné mořské ryby jako losos a tuňák obsahují omega-3 mastné kyseliny. Obsahují vitamíny skupiny B, hořčík nebo selen. Mají vysoký obsah kvalitních bílkovin.

Některé druhy ryb obsahují i nežádoucí látky. Jsou to zvláště větší druhy, které se dožívají vyššího věku a tak se v nich kumulují těžké kovy, zvláště pak rtuť. Pozor bychom si měli dávat na žraloky, velké druhy makrel a tuňáků nebo mečounů. Vědci varují i před jihoamerickými druhy mořských okounů.

Jak je upravovat

Nikdy je nejezte syrové. Je to hodně rizikové. Nesprávně uskladněným nebo upraveným rybím masem si můžete přivodit střevní potíže. Pokud je to možné, zvolte jinou tepelnou úpravu, než smažení, které znehodnocuje užitečné látky. Navíc při smažení vznikají karcinogenní látky. Vhodné je ryby dusit, grilovat nebo péct.

Jak je skladovat

Ideální je nakupovat a zpracovávat mořské produkty zcela čerstvé. To však není v našich podmínkách vždy možné. Volte tedy zmražené produkty renomovaných výrobců v nepoškozeném obalu. Ryba nesmí být vícekrát rozmrazena a znovu zamrazena!

Rybí tuk jako doplněk stravy

I rybí tuk se prodává jako doplněk stravy. A jsou s nimi dobré výsledky. Mají prý stejné účinky, jako ryby samotné a ti z nás, kdo je z jakéhokoliv důvodu nejedí, mohou pomoci pro zlepšení zdravotního stavu. Doplněk by měl kromě protizánětlivých účinku zlepšovat i mozkové funkce a také podporovat odbourávání tuků.

Závěr

Ryby se musí konzumovat jen v případě, pokud víme, že jsou absolutně čerstvé. Jinak nám hrozí nejen žaludeční infekce, ale i případné nakažení parazity. Pokud se dodrží všechny doporučené postupy, je ryba bohatým zdrojem zdraví prospěšných látek.

Obsah bílkovin a tuků na 100 g

Druh - bílkovin - tuků
Tuňák - 20 - 8
Losos - 20 -11
Sleď - 11 - 8
Makrela - 11 - 6,5
Sardinky - 19 - 11
Treska - 17 - 1

Diskuse k článku (5)


Suplementy

Cvičení a trénink

Strava

Copyright © 2009 - 2022 Fitvit.cz - Podmínky užívání - Kontakt