Fitvit.cz » Cvičení » Tělo dobře reaguje na změny

Tělo dobře reaguje na změny

Za ta dlouhá léta cvičení a zjišťování, jak co nejlépe spalovat tuk, jsem zjistil, že tělo nemá rádo, když se držíme nějaké dlohotrvající nestandardní strategie. Když například chceme zhubnout, pak se snažíme omezovat jídlo. Jenže když ubíráme kalorie příliš mnoho a snažíme se to vydržet co nejdéle, tělo se začne hubnutí bránit a může to mít opačný efekt. Pak se často hubnutí zastaví a po ukončení této diety a návratu k předešlému způsobu stravování nastane ještě větší přírůstek váhy než předtím. Jde o tzv. jojo efekt. Z toho důvodu se nikdy nevracíme k původnímu stylu života, který nás dovedl k nadváze, ale je nutné provést trvalé změny v životním stylu.

Stejně se postupuje i při nabírání svalů. Prostě někdo do sebe cpe mnoho jídla a myslí si, že bude mít svaly jako profi kulturista. Často ale přibere mnoho kilogramů a z toho z větší části podkožní tuk. Pak dá mnoho práce tyto kilogramy spálit a tu trochu svalů, které nabereme, pak hned zase ztratíme.

Nejlepší je držet cyklů, kdy se snažíme po nějaké rozumné období buď spalovat tuk nebo získat co možná nejčistší svalovou hmotu. Není to jednoduché, ale určitě toho jde dosáhnout. Nejúčinnější je plánovat během celého roku. Periodizace tréninku je důležitá pro jakékoliv zlepšování. Jde o dlouhodobý plán, aby se předešlo zranění, přetrénování, dosáhlo se co největšího silového zlepšení, potom nastane nárůst svalové hmoty a nakonec se zbavíme přebytečného tuku, kterého by díky správné strategii nemělo být mnoho. Potom jde dosáhnout požadované formy, například nasměrované na letní měsíce, během několika týdnů a to ještě bez většího úsilí. Kdo nevyužívá periodizace, sám se okrádá o dobrý nástroj, který nám zabezpečuje zlepšení a zároveň chrání tělo před soustavným přetížením.

Pak tu jsou ještě kratší cykly, kdy se využívají lehčí a těžší tréninky a nebo různé příjmy kalorií během jednotlivých dní v týdnu. Pro mě je například mimořádně účinné střídat přísun sacharidů a někdy i proteinů. Tělo si tak nedokáže zvyknout na to, že se snažíme hubnout. Proto pokud to děláme opravdu pomalu a systematicky, pak se jde zbavit prakticky většiny přebytečného tuku na těle. Na druhou stranu je potřeba znát hranici, kdy s hubnutím přestat, protože určité množství tuku je i na těle potřeba a ani soutěžní kulturisté nedokážou udržet top formu dlouhodobě.

Nejvýhodnější a pro život nejpřijatelnější je taková forma, kdy si můžeme dopřát normální jídlo v omezeném množství, které nám zabezpečí udržení svalové hmoty, nebudeme po něm nabírat přebytečný tuk a cítíme se v takové pohodě, kdy si užíváme jak volnost při stravování, ale zároveň máme radost z naší sportovně vypadající postavy a svalového rozvoje.

Diskuse k článku (0)


Další fitness tipy pro skvělou postavu

» Hlavní faktory úspěchu

» Co udělala týdenní přestávka bez tréninku

Suplementy

Cvičení a trénink

Strava

Copyright © 2009 - 2020 Fitvit.cz - Podmínky užívání - Kontakt