Fitvit.cz » Strava » Antioxidanty

Antioxidanty

Důležitou, ale často opomíjenou složkou naší stravy jsou antioxidanty. Nemají žádnou chuť, jejich podíl v potravinách je počítán na miligramy a proto si ani neuvědomíme, že nám v organismu něco chybí. Ovšem jen do doby, kdy nám tělo řekne, že není něco v pořádku. Pro sportovce to může znamenat pomalejší regeneraci, což poté povede k horším výkonům.

Bez antioxidantů se lze rychleji dostat do stavu přetrénování, a může dojít i ke zranění, jelikož se tím sníží schopnost organismu regenerovat. Na vině jsou volné radikály vznikající vlivem stresu, škodlivin, ale také intenzivním cvičením. Volným radikálům tedy budeme vystaveni. Můžeme ale jejich působení výrazně omezit právě příjmem antioxidantů obsažených v nejrůznějších potravinách, které je budou likvidovat. Pakliže tělu chybí, dochází k oxidativnímu stresu, vlivem kterého může dojít k poškození buněk a tkání. Nalézt tyto užitečné mikroživiny lze v mnoha potravinách, ale nejvíce jich obsahují zelenina a ovoce.

Působí i proti vzniku civilizačních onemocnění. Vědecké studie dokazují, že pravidelným a vyváženým příjmem antioxidačních látek lze oddálit vznik civilizačních onemocnění, což jsou zejména nemoci srdce a oběhové soustavy a rakoviny. Dokáží však chránit i tak důležitou součást lidského zdraví, jako je zrak. Známé je i posilování imunity právě vitamíny a minerály v období chřipek v zimním období. Abychom mohli těchto výhod využít, snažíme se konzumovat stravu s obsahem mikroživin, což jsou zejména ovoce a zelenina nebo v případě nedostatku přírodních zdrojů i doplňky stravy. Kombinace užitečných látek mohou snížit svalovou bolest po tréninku, ale napomáhají i k odbourávání tuků, což by měly umět složky v zeleném čaji (epigalokatechin galát) či koenzim Q10 společně s karnitinem a hořčíkem.

Zdroje ve stravě

Kterou stravu si vybrat, aby obsahovala co největší množství antioxidantů? Z ovoce jsou to např. drobné lesní plody, jako borůvky, maliny, jahody, ostružiny, které obsahují nejen vitamíny a minerály ale i jeden z nejsilnějších antioxidantů, kterým je anthocyanin. Doporučit lze rajčata, která navíc obsahují další silný antioxidant lykopen. V hroznovém vínu je resveratrol, ořechy jsou zdrojem selenu, zinku a vitamínu E , v mrkvi nalezneme beta karoten, v paprikách, kiwi a pomerančích vitamín C a syrovátkový protein zvyšuje hladinu glutathionu. Samozřejmě se nelze spoléhat pouze na omezený počet potravin, ale je potřeba zajistit co nejpestřejší přísun látek potřebných pro chod organismu.

Nejznámější a nejvýznamnější antioxidanty

Patří mezi ně zinek, vitamín C, vitamín E, selen, glutathion, beta glugan, lykopen, resveratrol, beta karoten, koenzim Q10. Samozřejmě je jich mnohem více a rozhodně nelze říci, že nejsou v těle potřeba. Pro jejich funkčnost je nutné zajistit jejich vstřebatelnost, což lze docílit konzumováním přírodních zdrojů nebo bioaktivních doplňků stravy. Ve stravě tomu napomáhají jedinečná složení jednotlivých potravin. Z toho důvodu, pokud není na doplňku stravy uvedeno jinak, je vhodné přijímat suplementy společně s jídlem, jelikož to zajistí lepší vstřebatelnost. V zelenině a ovoci jsou přítomny tzv. fytochemikálie, kterých bylo objeveno už tisíce. Samozřejmě mají i antioxidační účinky a probíhají s nimi i vědecké výzkumy. A tak se zjistilo, že v cibuli a česneku se nachází alicin, u něhož se předpokládá působení pro posílení imunity, proti virům a plísním či na snížení cholesterolu, látky k brokolici či květáku zvané indoly by měly působit proti rakovině a anthocyanin, nejvíce obsažený v borůvkách či fazolích, má výrazné antioxidační účinky a měl by působit preventivně proti rakovině, zpomalovat stárnutí a také snižovat svalová poškození, čímž se zkrátí doba regenerace a trénovat lze častěji.

I když jsou antioxidanty velmi důležité, velmi diskutabilní je jejich používání samostatně. Působí totiž společně, jednotlivě mohou v některých případech dokonce škodit. Zatímco využívání více antioxidantů najednou má obvykle příznivý efekt, naopak samotný vitamín C ve vysokých dávkách může vytvářet prostředí pro vznik volných radikálů. U kuřáků byl zaznamenán zvýšený výskyt rakoviny, pokud přijímali vysoké dávky beta karotenu. Řešení je využívat antioxidantů v dávkách nepřekračujících doporučenou denní dávku a přijímat je ve vyváženém poměru.

Diskuse k článku (0)


Další fitness tipy pro skvělou postavu

» Multivitamín - tipy na jeho využívání

» Co jíst před tréninkem

Suplementy

Cvičení a trénink

Strava

Copyright © 2009 - 2020 Fitvit.cz - Podmínky užívání - Kontakt