Fitvit.cz » Vitamíny » Multivitamín - tipy na jeho využívání

Multivitamín - tipy na jeho využívání

Patří mezi nejpoužívanější doplňky stravy. Mnozí věří v jeho účinky, ale doplňování vitamínů pomocí tablet má i své odpůrce. Ti nejčastěji argumentují nepřirozenými látkami a v mnoha případech škodlivosti pro organismus. Jenže kdyby tomu tak skutečně bylo, patřil by prodej vitamínů k největším podvodům na lidech. Jak se ale zdá, dle vědeckých studií mají multivitamínové přípravky mnohé příznivé účinky.

Přísun správných mikroživin, které většinou multivitamínové přípravky obsahují, mohou dle vědců oddálit degeneraci oční čočky a stejně tak mohou působit preventivně a zpomalovat toto onemocnění. U testu na krysách, kterým byly podávány multivitamínové přípravky, byl zaznamenán pokles výskytu rakoviny přesahující 80 %. Krysy sice nelze porovnávat s lidmi, ale i tak je výsledek testu velmi zajímavý a ukazuje, jak důležitou roli hrají mikroživiny na chod živých organismů.

Síla spolupracujících antioxidantů

Síla spolupráce vitamínů je známá. Při jejich nedostatku se snižuje obranyschopnost organismu a zpomaluje se regenerace. To je samozřejmě nepřijatelné pro lidi, kteří potřebují co nejvyšší výkon svého těla. Vyšší potřebu mikroživin pociťují nejen sportovci, ale také lidé při zvýšeném stresu a pracovním vytížení. V zimě pak působí jako obrana před chřipkovými viry a zvyšují imunitu organismu. Při sportu, ale i stresu či působením škodlivin ve vzduchu a potravě vznikají volné radikály. Ty lze likvidovat antioxidanty, které se nacházejí i mezi vitamíny a minerály. Jedná se zejména o vitamín C, E, betakaroten, zinek, selen.

Další antioxidanty lze nalézt zejména v zelenině a ovoci, ale také ve speciálních produktech. Pro příklad se jedná např o lykopen v rajčatech či resveratrol v hroznovém víně. Zajímavostí je, že některé antioxidanty, když jsou užívány samostatně, samy vytváří volné radikály. Síla antioxidantů pak spočívá v jejich spolupráci a vyplatí se kupovat a užívat přípravky, které obsahují všechny potřebné složky. Pokud si myslíte, že vitamíny v tabletách již nepotřebujete a vaše strava obsahuje vše co potřebujete, lze doplňky stravy postupně vyřadit. Stejně lze postupovat v období, kdy máme dostatek mikroživin z přirozených zdrojů. Jen si musí každý uvědomit, zdali jeho strava obsahuje množství těchto látek potřebné pro chod organismu. Proto by měl být jejich přísun omezován postupně.

Málo je špatně a hodně také

Co je dobré, nemusí být ve větším množství ještě lepší. I vitamíny lze předávkovat, a tak se vyplatí dodržovat předepsané dávkování na přípravku, které ukazuje, kolik doporučené denní dávky se nachází v jedné tabletě. Stejně jako nedostatek, jenž způsobuje některé zdravotní potíže, může zdravotní komplikace způsobit i nadbytek mikroživin. Každý by se měl tedy zajímat o to, zdali jeho tělo v tomto směru nestrádá. Když dotyčný nemá žádné potíže, není v zimě nemocný a cítí se ve fit formě, zřejmě nemusí doplňky stravy používat. Jestliže je však často nemocný, měl by se společně s lékařem zajímat o to, zdali nějaká látka tělu nechybí. Jedná se o poměrně individuální záležitost, a tak nelze jednoznačně říci, zdali musí všichni brát doplňky stravy. V první řadě by nejprve mělo dojít k nápravě životního stylu a teprve poté uvažovat o příjmu suplementů. Pokud člověk bere léky a je nemocný, měl by se vždy poradit s lékařem, zdali nemohou ovlivnit léčbu.

Základem je strava, teprve poté lze řešit nedostatky doplňky

Vitamíny nám chybí. Naše strava není tak pestrá jako například v jižních státech, a bylo dokázáno, ze Čech má v krevním séru méně vitamínu C než Španěl. Působí zde i zpracování potravin, urychlování produkce, což vede ke snižování množství mikroživin v přirozených zdrojích. Člověk si tedy pokládá otázku typu mám jíst přirozenou stravu nebo se spolehnout na tabletky a umělou výživu. Pochopitelně první možnost je základem každého jídelníčku. Dnešní doba však nepřeje tomu, abychom měli každý den vše naplánované a hlavně pak tento plán dodržovali. Rafinované potraviny, které jsme nuceni kolikrát sníst, neobsahují ani požadovaný podíl výživných látek, natož pak potřebné mikroživiny.

Multivitamín v kombinaci s alespoň trochu přijatelnými potravinami dokáže tyto nedostatky téměř nahradit. Nelze ale doporučit pouze příjem mikroživin z tablet, protože ty pouze doplňují nedostatky stravy, ale kombinace stravy a multivitamínu se zdá jako nejjednodušší řešení, protože ve stravě se nachází další látky, jako enzymy a fytochemikálie, které s vitamíny a minerály spolupracují. Využívání minerálů a vitamínů pouze ze stravy je sice také možné, ale rozhodně se nejedná o jednoduchou záležitost, protože objem stravy by musel vzrůst a cena potravin také není zrovna nízká. Pokud se o svou stravu pečlivě staráme a investujeme do ní, pravděpodobně si vystačíme bez suplementů. Naproti tomu cena vitamínů v jedné tabletě je zanedbatelná. Při ceně okolo 300 korun za balení 100 tablet vychází dávka v multivitamínovém přípravku na 3 koruny denně.

Hledat výrobce suplementů používající organické zdroje

I výroba vitamínů se mění. Využívají se modernější technologie a produkty jsou lépe vstřebatelné díky organickým zdrojům. Při nakupování se vyplatí dát přednost ověřeným výrobcům, kteří mohou nabídnout kvalitu. I když to není pravidlem, lze předpokládat u výrobců disponujícím farmaceutickým zázemím, že jsou pod přísnějším dohledem a nemohou si dovolit prodávat nekvalitní výrobky na rozdíl od pochybných a těžko identifikovatelných produktů.

Příjem ráno s jídlem

Nejlepším časem na užívání multivitamínu je ráno společně s jídlem. Strava zabezpečí lepší zabudování a využití mikroživin do organismu, než když by byl multivitamín konzumován mezi jídly. Nelze opomenout, že některé vitamíny jsou rozpustné ve vodě a jiné v tuku, čili by v jídle měly být zastoupeny všechny složky, což jsou bílkoviny, sacharidy, trochu tuku a také dostatek tekutin.

Možná nejste zastánci doplňků stravy, ale vyzkoušet jejich účinky může téměř každý. V lékárně vždy poradí lékárník, lze se zeptat dietologa či svého lékaře. Neznamená to ale, že užíváním multivitamínu se vše vyřeší samo. I když se zvýší regenerace, imunita a člověk má vyšší vitalitu, nelze opomínat i další součásti zdravého životního stylu, jako vyvážená strava, pravidelný pohyb, dostatečný spánek a přiměřenou hladinu stresu. Souhrn všech faktorů pak působí na naše zdraví a kondici nejlépe.

Diskuse k článku (1)


Další fitness tipy pro skvělou postavu

» Vitamín C v potravinách

» Strava levně a přitom kvalitně

» Tipy a triky jak spálit tuk

» Nejlepší potraviny

Suplementy

Cvičení a trénink

Strava

Copyright © 2009 - 2019 Fitvit.cz - Podmínky užívání - Kontakt