Fitvit.cz » Ovoce » Brusinky proti zánětům i obezitě?

Brusinky proti zánětům i obezitě?

Většina druhů ovoce je pro konzumenty chuťově atraktivní a obsahuje důležité vitamíny, minerály a další látky. Některé druhy ovoce pak mohou být velice přínosné při sportu, změně životního stylu nebo pro udržení zdraví. Zdá se, že mezi takové ovoce můžeme zařadit i brusinky.

Brusinky lze konzumovat jak v čerstvém stavu, tak i sušené nebo jako šťávu. Brusinky se používají v české kuchyni např. ke svíčkové. Šťávu a sirup lidé pijí pro rychlý přísun potřebných látek bez nutnosti přípravy stravy. V sušeném stavu je můžeme přidat do müsli směsí nebo do jogurtu a připravit si tak zdravou snídani nebo svačinu.

Energetická hodnota čerstvých brusinek není velká. Na 100 g ovoce má cca 55 kcal, obsahuje malé množství proteinu (0,4 g) a malé množství tuků (0,6 %). Sacharidů je zde již více a využít lze 12 g této živiny. V sušeném stavu se podíl živin poněkud mění a zejména podíl sacharidů znatelné stoupá, protože v plodech chybí voda. Proto u sušených plodů používáme mnohem menší množství než u čerstvého ovoce. V čerstvém ovoci nalezneme i mnoho vitamínů a minerálů. Jsou to hlavně vitamín C (13,3 mg - až 22 % z doporučené denní dávky), dále to jsou vitamíny A, E, K a malé množství některých vitamínů skupiny B. Z minerálů můžeme využít přítomnost draslíku, vápníku, hořčíku, železa, zinku, mědi, manganu nebo selenu. Nechybí zde ani vláknina, která se hodí pro nasycení a trávení.

Kromě těchto látek obsahují brusinky i vysoké množství antioxidantů a polyfenolů. Vědci zjistili, že tyto látky mají protizánětlivé účinky a uplatní se zejména v prevenci před záněty močových cest, ledvin a hovoří se i o preventivním působení proti kardiovaskulárním nemocem, paradentóze a rakovině. Dle vědců by měly působit i na zvyšování dobrého cholesterolu. Nejvíce je však využíváno těchto plodů právě proti zánětům močových cest. Na trhu lze v dnešní době nalézt mnoho sirupů a doplňků stravy s obsahem tohoto ovoce, ale pochopitelně lze využít pro tyto účinky i čerstvé ovoce, šťávy nebo sušené plody. Pozor by si měli dávat lidé, kteří berou léky na snížení srážlivosti krve, protože brusinky by mohly zesílit jejich účinky. Proto by se tito lidé měli poradit s lékařem, zdali mohou brusinky konzumovat a v jakém množství.

Další zajímavou vlastnost brusinek zjistili vědci v souvislosti s hubnutím. Při studii provedené na myších, při které dostávali ve stravě bohaté na tuky i ovoce, jako jsou brusinky, borůvky a další malé plody, nedošlo k nárůstu hmotnosti. Zdá se tedy, že brusinky by mohly pomoci při redukčních dietách, protože dle vědců dokáží blokovat nárůst tělesného tuku při nadměrném příjmu tuků. Pokud bychom tedy přidali k naší snaze o úpravu hmotnosti pravidelný pohyb a úpravu stravy, mohly by i tyto malé plody přispět k dosažení našeho cíle. Každopádně nelze ale spoléhat pouze na brusinky, ale přeci jen by mohly alespoň malým dílem přispět k našemu snažení o udržení váhy v normě.

Vzhledem k tomu, jak výživné a přínosné by mohly brusinky pro nás být, neměli bychom na ně ve svém jídelníčku zapomínat. Doplní nejen hladinu potřebných vitamínů a minerálů, které jsou z přirozených zdrojů nejúčinnější, ale pomohou i v prevenci proti obávaným zánětům a mohly by částečně pomoci i s řešením našeho vzhledu při formování postavy. A jelikož výběr potravin v jídelníčku by měl být pestrý, pak brusinky k této pestrosti rozhodně přispějí.

Diskuse k článku (0)


Další fitness tipy pro skvělou postavu

» Avokádo - příznivé tuky a vliv na hubnutí

» Mango - bohatý zdroj vitamínu C

Suplementy

Cvičení a trénink

Strava

Copyright © 2009 - 2019 Fitvit.cz - Podmínky užívání - Kontakt