Fitvit.cz » Ovoce » Avokádo - příznivé tuky a vliv na hubnutí

Avokádo - příznivé tuky a vliv na hubnutí

Většina ovoce neobsahuje žádný tuk nebo pouze zanedbatelné množství. Avokádo je však v tomto směru výjimkou. Nalezneme v něm poměrně významné množství této živiny. Naštěstí jde o příznivé mastné kyseliny, takže lze toto ovoce bez obav jíst. Musíme však začlenit energii z avokáda do denního příjmu a zároveň vyřadit z jídelníčku tuky z nepříznivých zdrojů, jako jsou např. uzeniny, různé zákusky, chipsy a další nevhodné potraviny.

Právě díky vyššímu podílu mastných kyselin má avokádo v porovnání s jinými druhy ovoce více kalorií. Uvádí se množství tuků od 15 až po 23 g na 100 g potraviny. To je na ovoce překvapivě vysoké číslo. Takové hodnoty mnoho lidí od konzumace odradí, což však může být chyba. Většina mastných kyselin je totiž v avokádu mononenasycených, které jsou pro nás příznivější než nasycené masné kyseliny. Příznivé mononenasycené mastné kyseliny mohou dokonce pomoci, jestliže usilujeme o hubnutí. I při budování nové svalové hmoty lze vhodnou stravou, která by měla mít vyšší zastoupení mononenasycených tuků oproti nasyceným, zamezit nadměrnému přírůstku tukové hmoty.

Zároveň má mnoho sportovců problém dosáhnout dostatečného energetického příjmu, pokud usilují o růst svalů. Přitom nelze jíst nahodile a také ne všechno. A právě zdroje jako avokádo nám mohou pomoci doplnit potřebnou energii, ve které by neměl chybět ani důležitý tuk. Potřebujeme ho ke správné funkci organismu, jsou v něm rozpustné některé vitamíny a má vliv i na testosteron, který působí na nárůst svalové hmoty. Oproti sacharidům a bílkovinám má jednu výhodu, ale i nevýhodu. Jeho energetická hodnota je dvojnásobná. Gram tuku má 9 kcal, zatímco gram proteinu či sacharidu pouze 4 kcal. Toho lze cíleně využít při potřebě přidání či ubraní energie ve stravě. Mastné kyseliny z avokáda by se neměly tak jednoduše ukládat do podkožních zásob jako jiné, nejčastěji nasycené druhy.

Vlivem vysokého množství mastných kyselin je energetická hodnota avokáda vysoká. Uvádí se 220 – 230 Kcal na 100 g. Nejvíce je zde tuků (viz výše), bílkovin asi 2 g, sacharidů 5 g a vlákniny 3 g. Nalezneme zde i mnoho mikroživin. Poměrně vysoké zastoupení má kyselina listová, která může podpořit výkon prostřednictvím oxidu dusnatého. Vitamíny skupiny B se podílejí na metabolismu a např. vitamín B6 má dle vědců působit proti zánětům v těle. Nechybí ani klíčové vitamíny A, C a E, přičemž např. vitamín C působí na naši imunitu a společně s vitamínem E jsou významnými antioxidanty. Z minerálních látek tento plod obsahuje tak důležité mikroživiny, jako jsou vápník, hořčík, draslík, selen, zinek nebo železo. Nelze opomenout, že komplexní příjem živin a mikroživin sehrává důležitou roli nejen co se týká výkonnosti, ale i regeneračních procesů.

Přítomné fytochemikálie lutein a zeaxanthin mohou pomoci s ochranou očí před nepříznivými vlivy stárnutí a slunce.

Jak už bylo zmíněno, avokádo může být využito jako potravina při hubnutí. Opět ale platí, že by nemělo jít o žádný extrém typu konzumace pouze avokáda a podobných nesmyslů, ale cílené zabudování tohoto plodu do jídelníčku. Pokud dáme tělu dostatek kvalitních proteinů z kuřecích prsou, ryb, libového hovězího a vepřového masa, vajec, mléčných výrobků, případně speciálních proteinů ze syrovátky či kaseinu, přidáme přiměřené množství zdravých mastných kyselin ze semen, ořechů a avokáda, doplníme menší množství komplexních sacharidů, budeme chránit stávající svalovou hmotu, pravidelně cvičit a vykonávat aerobní aktivitu, třeba i obyčejnou chůzí a dodržíme mírný energetický deficit, pak jsme na nejlepší cestě dosáhnout vysněnou postavu. Pomoci nám v tom může právě i avokádo, protože zde působí látky ovlivňující rychlost metabolismu. Mastné kyseliny obsažené v plodu prý dokáží snižovat podíl tělesného tuku a také zde nalezneme látku zvanou mannoheptulóza.

Mannoheptulóza je cukr, který omezuje uvolnění inzulínu, což může pomoci při konzumaci potravin, které zvyšují rychleji jeho hladinu. Jednoduché cukry, které naneštěstí ve větší míře přijímá mnoho lidí ve stravě, mají většinou vliv na zvýšené ukládání přebytečných kalorií do podkoží a způsobují nadváhu. Přítomná mannoheptulóza může působit opačně a zamezit tak nárůstu hmotnosti.

Ve stravě jsou tuky nepostradatelné. Problémem však je dostat do těla dostatek prospěšných mastných kyselin. S těmi nepříznivými máme naopak potíže, protože jich většinou konzumujeme příliš. Avokádo může část vhodných tuků dodat a navíc obsahuje i další prospěšné živiny. I když se na první pohled nezdá tento plod jako vhodný zdroj živin, rozhodně patří na stůl vyznavačů zdravého životního stylu i sportovců, kteří chtějí zlepšit kvalitu svého jídelníčku, a tím ovlivnit růst svalstva, regeneraci a následně i výkonnost. Při správném použití dokonce může pomoci s hubnutím.

Diskuse k článku (0)


Další fitness tipy pro skvělou postavu

» Borůvky

» Citron nás povzbudí a doplní vitamíny

» Švestky - výborné ovoce z našich zahrad

Suplementy

Cvičení a trénink

Strava

Copyright © 2009 - 2019 Fitvit.cz - Podmínky užívání - Kontakt