Fitvit.cz » Strava » Nejlepší potraviny

Nejlepší potraviny

Strava musí poskytnout potřebné živiny pro chod organismu. Znamená to zabezpečit přísun bílkovin, sacharidů a samozřejmě i tuků, které neoddělitelně patří do jídelníčku a jsou stejně nezbytné, jako ostatní složky. Je ovšem také nutné vybírat si zdroje bohaté na vitamíny, minerály a fytochemikálie. Mnozí lidé se domnívají, že k dosažení vysportované postavy je nutné jíst něco zvláštního. Není to však pravda. Ve fitness se naopak využívají docela běžné potraviny, které jsou k dostání téměř v každém obchodě s potravinami.

V případě, že je člověk aktivní, nevadí ani občasné porušení zásad. Přesto bychom měli upřednostňovat určitou skupinu potravin, které jsou hodnotnější než jiné. Jejich využívání by mělo být častější. V souladu se zdravým stylem by se měla upřednostnit šetrnější úprava potravin bez navyšování přidaného tuku, ke kterému dochází např. u smažení. Z vhodného zdroje se v případě smažení stanou pokrmy zcela nevhodné vedoucí k nadváze, zvláště pak u často opakovaného konzumování takto připravených jídel.

Které potraviny jsou nejlepší a proč

Jsou zde potraviny zcela běžné, které určitě každý již jí nebo se s nimi alespoň setkal. Každá z nich má obsah určitých látek, které převyšují ostatní zdroje svou koncentrací nebo přítomností nějaké unikátní složky poskytující tělu potřebnou výhodu.

Kuřecí prsa

Nejprve si představíme první hodnotný zdroj, jenž se vyznačuje vysokým podílem téměř čisté bílkoviny. Jsou to kuřecí prsa. Téměř nepostradatelný zdroj pro ty, kteří chtějí hubnout. Množství bílkovin, které chrání svalovou hmotu a minimum tuku, jsou ideální potravinou pro vyznavače fitness stylu. Význam má i pro stravu, kdy je cílem budování svalové hmoty bez tuku. Jen je potřebné jíst kuřecí maso bez kůže, jelikož právě zde se tuku nachází nejvíce. Kuře je, kromě obsahu potřebných proteinů, také zdrojem vitamínů skupiny B.

Vejce

Vejce jsou dalším bohatým zdrojem bílkovin s nejvyšší biologickou hodnotou. Ačkoliv se hovořilo o škodlivosti žloutků, dnes se ví, že obsahuje lecitin, vitamíny, které se v bílku nenacházejí. Lehce stravitelné bílkoviny se hodí pro diety. Doporučuje se kombinovat celá vejce s bílky, aby bylo zabezpečen přísun látek ze žloutku, ale zároveň z části vajec ho odstranit, aby se částečně snížil podíl lipidů. Výhodou je přítomnost cenných minerálů hořčík, zinek, vápník, selen a vitamínů skupiny B, včetně B12.

Drobné ovoce

Drobné lesní ovoce, jako maliny, jahody, borůvky či ostružiny, mají vysoký podíl vitamínů a hlavně bioflavonoidů. Jako zdroj mikroživin jsou velmi ceněné. Za zmínku stojí především borůvky, které jsou ceněny pro své modré barvivo anthocyanin. To má antioxidační účinky, a zároveň má pozitivní vliv na oči a na celkovou regeneraci organismu. Dokonce se předpokládá, že má toto barvivo vliv na odbourávání tuku. Pro tuzemské prostředí má velký význam jablko plné vlákniny rozpustné i nerozpustné, obsahují sacharidy, vitamíny i minerály. Z exotických pak lze konzumovat pomeranče či banány. První je zdrojem především vitamínu C, druhý pak doplní hořčík, draslík či vitamín B6. Z ovoce lze jíst co nejvíce druhů, s ohledem na případné alergie, a doplňovat tak látky, které v jiném ovoci nejsou.

Ryba s omega 3 kyselinami

Losos patří nejen mezi bohaté zdroje bílkovin. Jeho tajemství je v obsahu tuků. A nejsou jen tak obyčejné, ale naopak prospěšné. Omega 3 nenasycené mastné kyseliny toho dokáží opravdu mnoho. Mají příznivý vliv na kardiovaskulární systém. Posilují imunitu, snižují výskyt zánětů, pomáhají budovat svalovou hmotu a také spalovat podkožní tuk. Pro regeneraci není lepší ryby. Chcete-li rybu zcela bez tuku, protože již máte jídelníčku příliš mnoho energie, lze zvolit maso z tresky, která má také vysoký podíl bílkovin.

Ořechy

Ořechy patří ke zdrojům minerálů, vitamínů a esenciálních mastných kyselin. Měly by se jíst pravidelně, ovšem pouze v přiměřeném množství, jelikož díky vysokému podílu tuků jsou energetickou bombou. Konzumují-li se s rozumem a s ohledem na příjem a výdej energie, lze s nimi lépe spalovat podkožní tuk, i nabírat svalovou hmotu. Nejezte pražené a solené ořechy a pozor na plísně a žluklé produkty.

Zeleninu téměř všechnu s ohledem na snášenlivost

Zelenina by jednoznačně neměla chybět v jídelníčku. Podobně jako ovoce, i zelenina obsahuje vitamíny, minerály, fytochemikálie a vlákninu. Navíc je ještě méně kalorická, než ovoce. Za zmínku stojí některé druhy, které jsou pro nás dostupné a mají významný účinek na naše zdraví. První je rajče, které obsahuje významný antioxidant lykopen. Je preventivně doporučován jako ochrana proti rakovině. Krom toho se zde spolupodílí na jeho účinku i přítomné vitamíny C a beta karoten. Lykopen je však do účinnosti při likvidaci volných radikálů hravě předčí. Červené papriky pak kromě luteinu, lykopenu a beta karotenu, obsahují jeden z nejvyšších podílů vitamínu C ze všech plodů. Navíc skvěle chutná a ještě doplní pestrost každého jídelníčku. Nelze zapomenout na brokolici, která díky přítomnosti sulforafanu působí preventivně proti rakovině. Tato zelenina dokáže eliminovat působení estrogenu v těle a tím přispívá k lepšímu odbourávání tuku.

Mléčné produkty

Jogurt bez přídavného cukru s nízkým obsahem tuku je zdrojem kvalitních bílkovin a má také význam na zažívání, pokud obsahuje probiotika. Je nutné volit pouze kvalitní produkty bez přídatných látek.

Tvaroh má význam při ochraně svalové hmoty. Hodí se jako večerní jídlo, jelikož obsahuje pomalu uvolňující bílkoviny zvané kasein. Oproti syrovátce, která se hodí spíše v průběhu dne, dokáže kasein z tvarohu postupně doplňovat aminokyseliny v delším období a chrání tak svalové bílkoviny během noci před rozkladem.

Syrovátková bílkovina je svým složením přímo ideální na rychlé doplnění proteinů. Dokáže rychle navodit stav vhodný pro stavbu nové svalové hmoty a umocňuje rychlost regenerace. Vhodný protein jak při snižování hmotnosti, tak i při budování svalů.

Olivový olej

Olivový olej se hojně využívá ve středomoří. Lidé se tam také dožívají vyššího věku. Olivový olej je pro lidský organismus přínosnější, než jiné druhy tuků. Obsahuje mononenasycené tuky, které jsou příznivé na kardiovaskulární systém a mají také regenerační účinky. Nahrazení běžných tuků olivovým olejem lze zlepšit stav organismu a snížit ukládání přebytečné energie do podkožních zásob. Samozřejmostí je dodržování pravidla, kdy je energetický výdej vyšší než příjem. K tomu je nutné provozovat pohybové aktivity.

Celozrnné produkty

Ovesné vločky jsou velmi podceňovanou potravinou. Mnozí se při jejich konzumaci na veřejnosti stávají terčem posměchu, že je to krmení leda pro slepice. Ti, kdo ovesné vločky pravidelně jedí, však ví, co dělají. Kromě vysokého podílu vlákniny a komplexních sacharidů, které mají vliv na stabilitu krevních cukrů, regulují hladinu cholesterolu a zahání pocit hladu. Kdo chce mít úspěch ve svém snažení o změnu postavy, měl by je pravidelně zařazovat do svého jídelníčku.

Celozrnný chléb dodává kromě vlákniny, komplexních sacharidů a proteinů také zvýšený podíl minerálů, vitamínů oproti klasickému pečivu z bílé mouky. Navíc drží hladinu krevního cukru pod kontrolou a zamezuje tak inzulínu ukládat přebytečné cukry do tukových zásob.

Brambory obsahují rychlé sacharidy vhodné do potréninkového jídla. Zrychlují tak regeneraci, obsahují sice malé množství bílkovin, ale za to velmi kvalitních. Krom toho jsou i zdrojem vitamínu C, což se hodí zvláště v zimě, kdy je k dispozici méně čerstvého ovoce a zeleniny.

Kvalitní hovězí

Libové hovězí maso je možné kombinovat s masem kuřecím. Zvláště pak při budování svalové hmoty lze využít kvalitní bílkoviny a nezanedbatelný je i vliv obsahu kreatinu. Pakliže se jedná o kvalitní maso z domácího chovu, který má přístup k pastvě na trávě, stoupá významně i obsah CLA. Konjugovaná kyselina linolová umí redukovat podkožní tuk a zároveň má vliv na budování svalové hmoty. Jedinou podmínkou, kterou je nutné splnit pro využití předností hovězího masa, je vyhýbat se tučným kusům a konzumovat pouze libové části masa.

Čaj

Zelený čaj je nápoj s vysokým obsahem antioxidantů. Jeden z nich se jmenuje epigalokatechin galát. Ten nejenže dokáže zrychlit metabolismus a účinně tak napomáhat spalování přebytečné energie. Kromě toho se vědci domnívají, že zelený čaj preventivně chrání před rakovinou a má regenerační účinky.

I přesto, že zde uvedený výčet je základ stravy a uvedené potraviny mají svoji užitnou hodnotu, neznamená to, že by měly být jedinými potravinami v jídelníčku. Může se také stát, že některou z těchto potravin je pro někoho nepřijatelná chuťově, má na ni dotyčný alergii či jinou překážku znemožňující její konzumování. Přidání jiných zdrojů, které pak doplňujeme k těmto základním, rozšíří množství živin, a obohatí přijatou stravu spektrem aminokyselin, komplexních sacharidů či esenciálních mastných kyselin. Tělo je obrazně řečeno jako motor. Staráte-li se o něj pečlivě, doplňujete do něj kvalitní palivo, bude optimálně fungovat na nejlepší možný výkon. V opačném případě se zadře a jeho životnost skončí. Stejně funguje i lidské tělo, ovšem s tím rozdílem, že motor se dá do šrotu, ovšem pro lidský organismus má takový přístup fatální následky a je ohrožen samotný lidský život, který je v mnoha případech předčasně ukončen. Přemýšlejte tedy příště, až budete jíst, co můžete udělat pro svoje tělo v souvislosti se stravou.

Diskuse k článku (0)


Další fitness tipy pro skvělou postavu

» Budování svalové hmoty - 2. část (o stravě)

» Strava levně a přitom kvalitně

» Éčka a přídatné látky - 1. část

Suplementy

Cvičení a trénink

Strava

Copyright © 2009 - 2021 Fitvit.cz - Podmínky užívání - Kontakt