Fitvit.cz » Strava » Drůbeží maso

Drůbeží maso

Drůbeží maso je jedním z nejpoužívanějších v našich kuchyních. Nejznámější je kuřecí. Oblíbené je i krůtí, ale máme na výběr i z husy, kachny, bažanta nebo dokonce z pštrosa.

Při nákupu drůbežího masa dodržujeme jednoduché zásady

Nakupujte maso se známým zdrojem původu. Kontrolujte vždy datum spotřeby na produktu. Pokud na něm není, nekupujte ho. Zabezpečte, aby při převozu z obchodu domů nerozmrzlo, pokud ho nechcete ihned zpracovat. Nepřipusťte vystavení syrového masa vysokým teplotám při přesunu z obchodu. Hrozí zmnožení bakterií při vyšších teplotách, zvláště pak v letních měsících. Nekupujte drůbež, pokud je poškozený obal, nebo je-li vidět na produktu, že byl rozmrazen, má nepřirozenou barvu nebo zapáchá.

Osvojte si návyky při skladování i upravě

Chcete-li drůbeží maso bezpečně uskladnit, ihned ho zmrazte. Jednou rozmrazené už znovu nezmrazujte. Kuře nebo jinou drůbež rozmrazujeme, zásadně v chladničce, jinak hrozí pomnožení bakterií. Po rozmrazení je nutné ho pokud možno ještě ten samý den tepelně zpracovat.

Při jakékoliv konzumaci masa hrozí střevní infekce, jestliže je nedostatečně tepelně upravené. Upravujte ho tak, abyste vysokou teplotou zničili případné choroboplodné zárodky a bakterie.

Berte na vědomí, že různé části mají rozdílné zastoupení bílkovin a tuků. Nejvíce tuku a případných škodlivin je obsažen v kůži, takže ji před úpravou nebo nejpozději před konzumací stáhněte. Pokud je kůže odstraněna před úpravou, maso je potom sušší. V tom případě je lepší ho marinovat. Odstraníte-li kůži až před konzumací, mělo by mít maso lepší chuť a také bude šťavnatější. Každopádně odstraněním kůže snížíte kalorickou hodnotu potraviny.

Abychom předešli kontaminaci potraviny bakteriemi, musíme dbát na to, aby obaly, ale i nástroje nebo části ingrediencí, které přišly do kontaktu se syrovým masem nebyly dále využity a byly buď omyty před dalším použitím (nástroje), nebo vyhozeny (obaly, marinády).

Kuře

Nejvíce používané maso pro sportovce usilující o zlepšení svých tělesných proporcí. Zbavené kůže je o mnoho méně tučnější. Zvláště kuřecí prsa jsou bohatým zdrojem bílkovin s nízkým obsahem tuku. Maso z oblasti stehen je tučnější. Hodí se jak při redukčních dietách, tak i při budování svalů bez zvyšování podílu tělesného tuku. Je zdrojem vitamínů skupiny B , zinku, selenu a železa. Kuřecí prsa zbavená kůže obsahují okolo 22 - 24g bílkovin na 100 g a asi 1 – 2 g tuku

Krůta

Krůtí maso je podobné kuřecímu. Krůta není tak rozšířená, a je dražší. Obsahuje vitamíny B komplexu, zinek, selen, železo, hořčík. Na mikroživiny je poněkud chudší než kuře. Krůtí prsa mají o trochu vyšší podíl bílkovin s nižším podílem tuku než prsa kuřecí. Abychom snížili podíl tuku, je nutné zbavit maso kůže a také platí, že prsa jsou méně tučná, než stehna. Ve stehnech je naopak více selenu, některých vitamínů B komplexu a lepší poměr zdravých a nezdravých tuků. Naproti prsům je ve stehnech o něco méně bílkovin. Krůtí prsa bez kůže obsahují 30 g bílkovin a do 1 g tuku.

Kachní a husí

Taková husa nebo kachna s knedlíkem a zelím je oblíbeným svátečním jídlem mnoha z nás. Naneštěstí právě husí a kachní maso bývá z drůbeže nejtučnější. Mějte to na paměti a době svátků si při zvolení tohoto masa vezměte menší porci. Samozřejmostí je vyjímečnost konzumace takovéhoto pokrmu během roku.

Pštrosí

Netradiční druh obsahující vysoký podíl bílkovin a nízký obsah tuku a cholesterolu. Obsahuje také vitamín B12, zinek a železo. Tuky jsou z části mononenasycené. Odborníci ho řadí k masům prospěšným pro naše zdraví.

Bažantí

Setkáte se s ním spíše ojediněle. Pokud se jedná o výživové hodnoty, jsou vhodnější opět prsa pro nižší podíl tuku. Je také chudší na minerální látky a vitamíny. I zde platí pravidlo zbavit se kůže a to jak kvůli tuku, tak i škodlivinám, které se koncentrují většinou právě v kůži. Hlavní je konzumovat pouze potraviny známého původu zkontrolované veterinářem. Při konzumaci neznámého masa hrozí nákaza parazity nebo střevní infekce. Maso lze zvolit pro zpestření jídelníčku.

Krůta i kuře jsou významnými a kvalitními zdroji bílkovin. Lze je tedy konzumovat častěji, než jiné druhy drůbeže. Ačkoliv jsou některé drůbeží produkty zdravější než jiné, neznamená to, že lze každý den konzumovat kvanta této potraviny. Dodržujte všeobecná doporučení pro zdravou výživu s vyváženým poměrem výživových látek. Navíc pokud budete stále jíst jen kuře, je velká pravděpodobnost, že se na něj za chvíli nebudete moci ani podívat. Vsaďte proto na pestrost zdravých potravin.

Diskuse k článku (0)


Suplementy

Cvičení a trénink

Strava

Copyright © 2009 - 2020 Fitvit.cz - Podmínky užívání - Kontakt