Fitvit.cz » Strava » Který mléčný výrobek je nejlepší

Který mléčný výrobek je nejlepší

Mléčná bílkovina patří k těm nejhodnotnějším s nejvyšší biologickou hodnotou. Obsahuje všechny potřebné aminokyseliny pro budování svalové hmoty a a má vysoký podíl proteinů. Mléčné výrobky můžeme ihned konzumovat a odpadá tak čas strávený přípravou, jako u vajec nebo masa, případně u rostlinných zdrojů, jako fazole nebo sója. Jejich kvalitu podtrhuje i to, že se z mléka vyrábí nejlepší protein na budování svalů s rychlou vstřebatelností, kterým je syrovátka. V mléku a v produktech z něj je syrovátky méně a více se v nich vyskytuje kasein. Dalo by se tedy říci, že nejlepším mléčným výrobkem by mohl být syrovátkový protein. Pokud však tento produkt vynecháme, stále nám zde zůstává široké spektrum produktů, které lze využít v našem jídelníčku.

Mléko

Výhoda mléka je, že jde o nápoj. Dodá společně s vodou také bílkoviny, minerály, vitamíny. Jeho největší nevýhodou může být vysoký obsah laktózy, což je mléčný cukr a s tím má mnoho lidí problémy při trávení. Obecně platí, že čím jsme starší, tím častěji se tento problém může projevit. Můžeme tak hledat produkty bez laktózy nebo zkusit pít pouze malé množství a sledovat, zdali se potíže projeví či nikoliv.

Přitom vědci, kteří prováděli své studie pomocí mléka, často používali 1 sklenici pro ověření jeho účinků, takže není nutné, a asi by to nebylo pro tělo moc příjemné, pít litr či dokonce více mléka denně. Vzhledem k obsahu jednoduchých sacharidů a obsahu tuků se nedoporučuje pít obyčejné mléko před či během sportovní aktivity, protože tím můžeme narušit využívání energie z tuků při tréninku. Naopak po tréninku lze mléko použít a dle vědců se pomocí mléka podařilo lépe zavodnit organismus. Navíc zde dobře působí peptidy, o kterých se předpokládá, že by mohly působit proti rakovině a dalším civilizačním chorobám.

Sýr

Mezi velmi oblíbené potraviny patří sýry. Jejich výhodou bývá u některých typů vysoký podíl bílkovin, např. 30 nebo 20 % eidam. Je nutné sledovat podíl tuku v sušině. Velkou nevýhodou je vysoký obsah soli. Není doporučováno konzumovat plísňové sýry a také ne ty tavené. Pozor, je nutné číst etikety a nejíst sýry s přídavkem rostlinných tuků, kterým se často nahrazuje mléčný tuk.

Cottage

Jeden z favoritů, co se týká podílu živin a využitelnosti pro fitness postavu. Raději volíme neochucené produkty se středním až nižším podílem tuků. Záleží, v kterou dobu chceme cottage použít. Okolo tréninku je vhodnější produkt s nižším podílem tuků, protože je dříve stráven. Ochutit si sýr cottage může každý sám a navíc má kontrolu nad tím, co jí. Ve 100 g cottage najdeme okolo 12 – 15 g bílkovin. Většinou jde o kasein, který lépe dodává bílkoviny v delším časovém období, takže se vyplatí si cottage vzít večer, aby bylo zabezpečeno uvolňování proteinů během spánku. Oproti tvarohu má výrazně lepší chuť, takže je pro mnoho lidí přijatelnější.

Jogurt

Pokud zvolíme opravdu kvalitní jogurt, pak bude mít vynikající chuť. Jeho nevýhodou jsou nízký podíl bílkovin (cca 4 g na 100 g) a v nevhodné upravě také vysoký podíl tuků a sacharidů. Volíme proto jogurty bílé (opět platí, že dochutit si lze doma, lépe a výživněji) a také s nižším až středním obsahem tuku. Zásadně vybíráme jogurty bez škrobu a jednoduchých cukrů.

Tvaroh

Vysoký obsah bílkovin, dokonce vyšší než u cottage (15 – 20 g). Můžeme zvolit varianty s různým podílem tuku. Opět je důležité hlídat složení a vyhýbat se ochuceným variantám. Lze ho dobře ochutit také doma a nedá to ani moc práce. Při netučné variantě s ním lze dobře ovlivnit příjem bílkovin během dne. Někteří lidé mohou mít potíže s jeho trávením nebo prostě nemají jeho nakyslou chuť rádi. V tom případě je vhodné dát přednost cottage, nebo výrazně lepší chuť tvarohu lze dosáhnout namícháním s jogurtem holandského typu a využít tak lepší chuť jogurtu a zároveň udržet vysoký podíl proteinů díky podílu tvarohu. Stejně jako cottage, i tvaroh s vysokým podílem kaseinu dokáže zásobovat tělo bílkovinami během spánku, tak aby nedocházelo k odbourávání svalových bílkovin.

Smetana a další tučné výrobky

Jsou sice na chuť dobré, tedy alespoň pro někoho, ale pokud jich budeme jíst příliš mnoho, naše váha poroste vzhůru. I když tuk ve stravě potřebujeme, jeho příliš velké množství povede k nadváze a poté ke zdravotním komplikacím, takže se držet pravidla všeho s mírou.

Cottage nejvhodnější

Vítěz ze skupiny mléčných výrobků je pro svoji chuť, využitelnost a obsah bílkovin sýr cottage. Následuje vhodný typ jogurtu. Dále je to tvaroh díky vysokému obsahu bílkovin, byť pro svoji chuť není mnohými preferován. Další v pořadí jsou sýry, kde však již musíme řádně vybírat, aby byl pro nás přínosný. I když by byla tato kategorie mnohým zařazena jako první, tak bohužel z hlediska fitness a zdraví jsou jiné mléčné výrobky hodnotnější. Předposlední bude mléko. Ne že by bylo přímo nevhodné, v moha ohledech bychom ho mohli zařadit na špici, ale pro mnoho dospělých lidí není právě tím vyvoleným mléčným výrobkem. Naopak pro děti je přijatelnější a stravitelnější. I zde platí, že všeho s mírou. A nakonec je zde smetana a další tučné produkty z mléka. Výjimečně lze použít, ale pravidelná konzumace bude pro naše tělo znamenat nárůst tuku.

Bonusem vápník a CLA

Mléčné výrobky obsahují také vápník, který potřebujeme pro dobrý vývoj a pevnost kostí a pro svalovou práci. Nejlepší kombinace, jak tohoto stavu dosáhnout, je konzumovat potraviny bohaté na vápník a tento vápník poté dostat do kostí, což jde nejlépe v kombinaci správné stravy a dostatečné pohybové aktivity.

Není vhodné konzumovat mléčné výrobky úplně bez tuku. V tuku je totiž obsažena i konjugovaná kyselina linolová (CLA). Ale tak jednoduché to není. CLA je přítomna tím více, pokud jsou zvířata krmena na pastvě čerstvou trávou, což je asi ten nejdůležitější údaj, který bychom se měli dozvědět, pokud jde o CLA. To může být problém zjistit, ale obecně se tvrdí, že by CLA měly obsahovat bio produkty. Škoda jen, že tento údaj prozatím není na etiketách.

A proč je vlastně CLA tak důležitá. Pomáhá totiž se spalováním tuků a budováním svalové hmoty. Dokonce se tvrdí, že její přítomnost ve stravě působí preventivně proti rakovině a dalším civilizačním chorobám. Vědci se také domnívají, že právě nedostatek CLA ve stravě může částečně za nárůst obezity v populaci. Na druhou stranu je nutné dávat pozor na příliš tučné produkty. Tuk sice pro své tělo potřebujeme, ale relativně malé množství. 1 g tuku totiž obsahuje 9 Kcal, což je dvojnásobné množství oproti proteinům a sacharidům. Vhodným výběrem a rozumným využíváním v jídelníčku mohou být některé mléčné produkty prospěšné díky kvalitním proteinům, obsahem vápníku, vitamínů a dalších látek.

Diskuse k článku (0)


Další fitness tipy pro skvělou postavu

» Jak se bránit zánětům pomocí stravy

» Kakao - živiny, kalorie a účinky

Suplementy

Cvičení a trénink

Strava

Copyright © 2009 - 2021 Fitvit.cz - Podmínky užívání - Kontakt