Fitvit.cz » Strava » Sýr - nejvhodnější pro fitness je Cottage

Sýr - nejvhodnější pro fitness je Cottage

Sýry jsou další z řady mléčných výrobků, které zasluhují pozornost. Jejich široká škála nabízí velký výběr, ale je nutné říci, že mnohé nesplňují předpoklad pro zařazení do jídelníčku. V nabídce jsou tvrdé, měkké, tavené, nízkotučné, tučné, s různými příchutěmi a dokonce i s plísněmi.

Nejhodnotnější cottage

Patrně se jedná nejhodnotnější a zároveň nejzdravější typ sýra. Má vysoký podíl bílkovin, nízký obsah tuku, soli a ze sýrů patří k nejčerstvějším čili má nejlepší předpoklady pro zařazení do stravy. Na obalu výrobce se obvykle objevuje i informace, že produkt neobsahuje chemické přísady. Jeho doba skladování se tak snižuje, ale za to v něm nalezneme více výživných látek. I když se jedná o sýr, obsahuje také mléčné bakterie, což je příznivé pro trávení. Oproti jogurtu má neporovnatelně větší množství bílkovin. Ve 100 g je jich přes 15 g. Naproti tomu má poměrně nízký podíl tuku okolo 5 g na 100 g. Jeho energetická hodnota činí cca 100 – 110 kcal na 100 g, ovšem dle přísad v daném produktu (kontrolovat etikety). To z něj dělá vhodný produkt jak pro redukci hmotnosti, tak i pro nabírání čisté svalové hmoty. Krom toho je v něm obsažena bílkovina kaseinového typu, která má ochranný účinek na svalovou hmotu při déletrvajícím hladovění. Připomeňme si, že chránit svalovou hmotu, zvláště při redukci hmotnosti, patří z nejdůležitějším zásadám pro dosažení úspěchu. Nakonec je zde i důležitá aminokyselina Glutamin, která je zodpovědná jak za regeneraci, imunitu, růst svalů i jejich ochranu před rozpadem. Dá se říci, že cottage můžeme řadit k nejlepším sýrům z hlediska zdravého životního stylu.

Jaké raději nejíst

Tavené sýry patří do skupiny, kde se v mnoha případech používají nekvalitní suroviny, které se sýrem nemají nic společného. Jistě existují výjimky, ale v mnohých naleznete kromě nekvalitních surovin také nejrůznější přídatné látky, které nejsou v pravidelném stravovacím režimu žádoucí. Je nutné si vybírat, hlavně číst etikety a požadovat od výrobců kvalitu. Pakliže si nejsem jist kvalitou, je lepší se jim vyhnout. Jejich nevýhodou je, že prakticky nelze zjistit pouhým okem, jaké v něm jsou použity suroviny. Zatímco na tvrdých sýrech naleznete stopy plísní či jiných nedostatků pouhým okem, u tavených se musíte spolehnout na kvalitu surovin výrobce. Další skupinou, u kterých stojí za zvážení, zda je vůbec konzumovat, jsou typy plísňové a s vysokým podílem tuku. Pro vyznavače zdravého životního stylu není třeba zdůrazňovat proč. Pro jistotu, v prvním případě jde o obsah nežádoucích plísní, ve druhém pak jde o příliš velký energetický příjem a vyšší riziko obsahu nežádoucích látek v tuku s rizikem na rozvoj civilizačních onemocnění. Těžko se sice zakazují nejrůznější potraviny, ale je na zvážení každého, aby alespoň omezil rizikové potraviny na minimum.

Mnozí se tedy ptají, jak využít sýr ve stravě. Spíše jako doplňkový zdroj bílkovin, kdežto vápník se vzhledem k poměru minerálu nemusí vstřebávat optimálně, ale lze toho dosáhnout vyváženým složením přijmu minerálů ve stravě. Neměla by tedy chybět v jídelníčku zelenina (jako brokolice, celer, mrkev, kapusta, pórek, ředkev atd.) a také jiné zdroje vápníku, jako některé druhy ryb (losos, sardinky), ořechy, vejce, maso, ovoce, případně si lze poměrně dobře vypomoci multi přípravkem obsahující vitamíny a minerály, kde jsou tyto mikroživiny v optimálním složení.

Laktóza

Pro mnohé je překážkou v konzumaci mléčných produktů. Čím je člověk starší, tím je pro něj obtížnější strávit laktózu. Sýry mají tu výhodu, že obsahují laktózy méně než obyčejné mléko. Vhodné je číst etikety o jejím obsahu v jednotlivých produktech. Laktózu lze eliminovat příjmem doplňku enzymu laktáza nebo konzumací produktů, které svou výrobou obsah mléčného cukru snižují , což jsou jogurty ale i sýry.

Sůl

Podíl soli v sýrech je velký problém. Více soli může zadržovat vodu v organismu a může mít vliv na krevní tlak, ale také může bránit lidem, jenž se snaží své svaly zviditelnit tzv. rýsováním, v dosažení výsledků při shazování hmotnosti. Jsou poté nespokojeni, že jim nejsou vidět břišní svaly. Nejenom tuk tedy může bránit v jejich zvýraznění, ale také navázaná voda v podkoží.

Plísně

Plísně jsou ještě větším problémem než sůl. Jsou rizikové ve stravě a právě sýry jsou na plísně velmi náchylné. O to horší je, že některé produkty jsou s plísní přímo svázány. Co se stane, když budeme jíst potraviny zasažené plísní. Neúměrně zatížíme organismus toxickými látkami, tzv. mykotoxiny, které poškozují zejména ledviny a játra a netřeba zdůrazňovat, jak důležité to jsou orgány pro organismus a celkové zdraví. Krom toho jsou mykotoxiny považovány za látky, které mohou spustit rakovinu. Z toho pramení následující doporučení. Nejíst sýry, na nichž není známo, jak jsou staré. Zde platí jasné pravidlo. Jakékoliv potraviny, u nichž se objeví zelená plíseň, nemilosrdně vyhodit. Je ale často zvykem lidí, že zejména tvrdé sýry zbavují plísně okrajováním zasažených částí. Nikdy tak nečiňte, jelikož si tím vědomě otravujete organismus!

Konzumovat či ne?

Vhodné sýry lze přidat do jídelníčku jako zpestření a doplnění potřebných živin. Častěji si lze dopřát cottage, případně nízkotučný eidam a další podobné produkty z této kategorie, opravdu výjimečně pak tvrdé tučné sýry. Tavené a plísňové raději ze stravy vyloučit úplně. Z mléčných produktů tak kromě cottage, netučných typů a bez plísně, jsou nejvhodnější zakysané produkty jako jogurt, podmáslí, omezeně tvaroh. Jako alternativa je možná přijímat proteinové koncentráty z mléčné syrovátky. Prakticky se tak lze zbavit negativních účinků mléka a naopak využít velmi kvalitní proteiny ze syrovátky. Vždy však bude záležet především na konkrétním člověku, jak na potravinu reaguje a či mu nezpůsobuje problémy s trávením.

Diskuse k článku (0)


Další fitness tipy pro skvělou postavu

» Strava levně a přitom kvalitně

» Nejlepší potraviny

» Proteinové okno aneb potréninkové jídlo

Suplementy

Cvičení a trénink

Strava

Copyright © 2009 - 2022 Fitvit.cz - Podmínky užívání - Kontakt