Fitvit.cz » Ovoce » Pomeranče

Pomeranče

Citrusové plody jsou především doporučovány jako zdroj vitamínu C. I když je této látky v pomerančích oproti jiným potravinám poměrně vysoký, jejich význam je z tohoto pohledu přeceňován, protože existují i bohatší zdroje. Své místo však v jídelníčku mají a neměly by tak ve stravě chybět. Pomeranče však jíme i z jiných důvodů, než jako zásobárnu kyseliny askorbové. Jedním z důvodů jsou přítomné bioflavonoidy, které mají vliv na vstřebatelnost vitamínu C.

To ale není jediný přínos těchto látek. Jako antioxidanty působí proti volným radikálům, jenž mohou způsobit rakovinu. Obsažené fenoly se podílí na tvorbě glutathionu, který má vliv na celkovou imunitu. Vitamín C také částečně eliminuje škodliviny z uzenin tzv nitrosaminy. Dle vědeckého výzkumu má vliv na hladinu cholesterolu a preventivně tak působí proti infarktu.

Vláknina je další složka pomerančů, která je pro organismus prospěšná. A jelikož je jí v naší stravě nedostatek, což může být jednou z příčin vysokého počtu rakoviny tlustého střeva, každý gram navíc se počítá a ve 100 g plodu se ji nachází asi 2 g.

Podíl vitamínu C a jeho uchování

V kvalitních pomerančích, jenž se pěstují v nezasažených oblastech bez působení nejrůznějších chemikálií, je předpoklad, že obsahují maximální množství živin a hlavně očekávaného vitamínu C. Je velmi citlivý na prostředí a také na skladování. Čím delší je doba skladování, tím méně vitamínů v plodu zbude. V mnohých případech se dostanou do obchodu plody, které svou kvalitou neodpovídají požadavkům zdravé stravy. Za žádných okolností nejíme nahnilé nebo poškozené ovoce.

V nejčerstvějších, řádně a přirozeně dozrálých pomerančích se nachází až 40 mg vitamínu C na 100 g ovoce. Pokud usilujeme o co nejvyšší přirozený příjem kyseliny askorbové, lze ji lépe doplnit z bohatších zdrojů jako je paprika či kiwi

Energetická hodnota pomerančů je přibližně 47 kcal na 100 g ovoce. Dále zde nalezneme asi 12 g sacharidu, 1 g bílkovin a malé množství tuku. Pozor musíme dávat na kupované šťávy a džusy, kde je nutné číst jejich složení, protože v mnoha případech se přidává příliš velké množství cukru, což značně zvýší přijatou energii.

Kyselost a zubní sklovina

Při konzumaci plodů a také pití pomerančového džusu může docházet k narušení zubní skloviny. Z toho důvodu se nedoporučuje čistit si zuby ihned, máte-li to v plánu, ale počkat alespoň půl až jednu hodinu, až přestanou být narušující látky aktivní. Ta samá zásada platí u vitamínu c, jenž se rozpouští v ústech a je kyselé povahy.

Kdy je jíst, obsah glukózy a fruktózy

Ovoce by mělo být zařazováno do stravy ve vhodné okamžiky. Ideální dobou je snídaně nebo asi hodinu před tréninkem. Doplní sacharidy, které se pomaleji vstřebávají. Poměr mezi glukózou a fruktózou je 1 : 1, celkový obsah sacharidů je 12 g na 100g ovoce. Pakliže je naším cílem redukce hmotnosti, měli bychom omezit příjem jednoduchých cukrů výhradně na výše zmíněné doby a omezit příjem ovocného cukru zvláště ve večerních hodinách.

Další látky nacházející se v tomto ovoci jsou selen, draslík, vápník, železo či hořčík. Zvyšuje imunitu nejen díky přítomnosti kyseliny askorbové a fytochemikáliemi, ale také díky minerálům, kterých je ve stravě mnoha lidí nedostatek.

Pomeranče lze využit i při posilování, a to díky působení vitamínu C na tvorbu a uchování oxidu dusnatého (NO), který rozšiřuje cévy. Vitamin C chrání oxid dusnatý před volnými radikály a tak má vliv na průtok krve, která poté zvyšuje přísun živin do svalů a zásobuje je potřebných kyslíkem, což může ovlivnit jak regeneraci, tak i vyšší výkon a napumpování svalů. Jak se zdá, pomeranče lze tedy využít nejen jako ovoce preventivně působící proti nachlazení a chřipkovým onemocněním, ale mají i určitý díl vlivu na sportovní výkon.

Diskuse k článku (0)


Suplementy

Cvičení a trénink

Strava

Copyright © 2009 - 2019 Fitvit.cz - Podmínky užívání - Kontakt