Fitvit.cz » Cviky » Přitahování k tyči na procvičení zad

Přitahování k tyči na procvičení zad

Záda jsou jednou z největších svalových skupin našeho těla a pro jejich komplexní procvičení a celkový rozvoj musíme do tréninku zařadit více cviků. K jejich provedení často potřebujeme nějaké vybavení. K nejúčinnějším cvikům na rozvoj hloubky i šířky jsou přitahování nebo veslování. Lze však do tréninku zařadit další cvik, který nevyžaduje speciální vybavení a přitom je velmi účinný a také náročný. Jde v podstatě o obrácené provedení přítahů v předklonu, ale osa směřuje spíše na střed hrudníku.

Výhody obráceného přitahování jsou jasné. Zasažení zádových svalů odlišným způsobem, který může dát impuls k dalšímu zlepšení v této oblasti. Přitahování lze provádět i doma bez speciálního vybavení. Potřebujeme pouze tyč a pokud jsme v posilovně, využijeme silový stojan, ale lze použít i dvě stabilní podložky a jednu tyč, která má parametry osy činky a dobře se uchopí.

Provedení

Umístíme osu činky do stojanu tak, abychom se pod ní mohli spustit a přitom se nedotýkali zády země. Uchopíme osu činky nadhmatem, přibližně na šířku ramen. Jsme ve spodní poloze a ležíme s nataženými nohami. Tělo musí být zpevněné a musí držet rovnou linii po celou dobu vykonávání cviku, přičemž důležitou roli zde hraje oblast břicha a spodních zad. Silou zádových svalů se přitahujeme k ose činky a použijeme k tomu částečně i sílu paží.

Hlavní práci by však měly vykonávat zádové svaly. Musíme cítit jejich smršťování a natahování, protože jedině tak lze nejlépe procvičit tuto složitou partii. Paty zůstávají stále v kontaktu s podložkou a nohy jsou natažené. Jakmile se dotkneme hrudníkem osy, pokračujeme pomalým spouštěním zpět do výchozí pozice. Opakujeme do vykonání požadovaného množství opakování. Výhodou tohoto cviku je i možnost dojít do selhání, aniž bychom riskovali, jako při použití činky s těžkou hmotností.

Jistou nevýhodu mohou mít lidé s delšími pažemi a vyšší tělesnou váhou. Tyto nevýhody se ovšem v poměrně krátké době mohou stát výhodou. Větší náročností totiž donutíme tělo, aby se adaptovalo na vyšší zátěž a donutíme ho tak k lepším výsledkům a výkonnosti. Navíc lidé s vyšší hmotností nemusí používat zátěž a přitom využívají těžší tělo, což poté pocítí i ve zlepšení při cvicích s činkami, jako jsou třeba přítahy v předklonu. A jelikož jde o základní cviky, které mají význam na celkový rozvoj postavy, budou i výsledky v posilovně znatelnější, o což jde lidem, jenž mají zájem o změnu své postavy směrem k většímu podílu svalové hmoty a úbytku tuku na těle.

Zařazení do tréninku

Pokud nemáme možnost pravidelně navštěvovat fitness centrum, mohou obrácené přítahy pomoci při sestavování tréninku. Při cvičení pouze s váhou vlastního těla tak lze zařadit shyby, extenze a když k tomu přidáme i obrácené přitahování k tyči vleže, můžeme dostatečně odtrénovat celá záda. Navíc tento trénink nebude vůbec jednoduchý a rozhodně může pomoci s rozvojem síly, stability těla, šířky i hloubky svalstva zad a pokud jsme schopni provést shyby i přítahy zespodu po čtyřech sériích a po 10 až 12 opakováních, lze se označit za dobře vytrénovaného sportovce.

Někdy je dokonce výhodnější cvičit s váhou vlastního těla, protože tím tak nenamáháme páteř, pokud trpíme bolestmi v zádech. Využívat můžeme obrácené přítahy jako dokončovací cvik s maximálním počtem opakování. Lze si těmito přítahy i natrénovat, jak správně provádět kontrakci svalů a výhodou je opět to, že používáme zátěž vlastního těla. Získané zkušenosti lze pak přenést i do cviků, jako přítahy v předklonu či veslování a výsledkem bude opět efektivnější trénink.

Zapojené svaly

Cílem přitahování je zapojení zádových svalů a pomoci rozvinout jak jejich šířku, tak i hloubku. Zatíží se hlavně široké zádové svaly a také trapézy. Svým provedením se zde výrazně trénuje stabilita a odolnost středu těla a zasáhneme účinně i oblast břicha, které musí pracovat, aby udrželo tělo v rovné poloze. Svou práci musí odvést i paže, takže jde o velmi účinný cvik, jenž zasáhne velkou část vrchní poloviny těla.

Diskuse k článku (0)


Další fitness tipy pro skvělou postavu

» Cvičením proti bolestem zad

» Vybudování V tvaru trupu

Suplementy

Cvičení a trénink

Strava

Copyright © 2009 - 2019 Fitvit.cz - Podmínky užívání - Kontakt