Fitvit.cz » Zdraví » Tuk v pase a jak se ho zbavit

Tuk v pase a jak se ho zbavit

Tuk na břichu je pro mnoho lidí nepříjemný. Když člověk není moc obézní, pak právě vrstva tuku na břichu, která zakrývá svaly, vadí asi nejvíce. Každopádně pokud se chceme zbavit přebytečného tuku z oblasti břicha, budeme muset zhubnout prakticky ze všech oblastí na těle. Naneštěstí právě z oblasti pasu spalujeme tuk až jako poslední. Přeci jen ale existují názory, že by šlo z břicha přebytečné kilogramy odstranit rychleji, i když v tomto případě je potřeba říci, že ne všichni odborníci tomu věří. Pokud chce být kdokoliv v tomto směru úspěšný, musí zařadit pohybovou aktivitu a také upravit stravu, což jsou dva základní předpoklady, abychom vůbec mohli zkusit zaútočit i na vzdorující tuk v pase. Energetický příjem musí být menší než výdej.

Prvním tipem, který by mohl pomoci odstranit nějaký tuk z pasu, je zařazení intervalového kardia HIIT. Vědci tvrdí, že díky intervalovému aerobnímu tréninku výrazně rychleji ubývá tuku na těle, než když používáme aktivitu v rovnoměrném tempu. Je to logické, protože když se podíváme na sprintery a vytrvalce, pak musíme uznat, že sprinteři mají vypracovanější a vyrýsovanější svaly než vytrvalci.

Posilování základními cviky také může pomoci. Tzv. vícekloubové cviky dokáží aktivovat velké množství svalů, včetně oblasti břicha. To poté znamená, že se spotřebuje více energie a samozřejmě základní cviky jsou nejlepší i pro budování svalů, které zrychlují metabolismus a spalují přebytečné kalorie.

Velmi účinné je nejprve posilovat a ihned po posilování přejít na aerobní aktivitu. Jelikož jsou v této době vyčerpané glykogenové zásoby, můžeme při správném postupu při následné aerobní aktivitě mnohem lépe využívat jako zdroj energie tuk. Také se tvrdí, že se nejlépe uvolňuje tuk z oblasti, která byla zatížena při posilování, takže lze cíleně zařadit před aerobní aktivitou i posilování břicha.

Již delší dobu se předpokládá, že některé tuky dokáží pomoci lépe spalovat přebytečný podkožní tuk. Jedná se o tzv. zdravé tuky, jako mononenasycené (olivový olej nebo ořechy), CLA nebo omega 3 mastné kyseliny. U CLA se dále tvrdí, že dokáže uvolnit tuk z oblasti břicha. Nevýhodou je u doplňku stravy poměrně vysoká cena a u potravin je zase potíž, že CLA je v nich málo obsažena, protože pro co nejvyšší obsah CLA s masu či mléčných produktech se musí zvířata volně pást na pastvinách. Řešením může být kombinace obou zdrojů.

Určitě stojí za zvážení nasadit i jiné spalovače tuku, jako např. karnitin nebo kofein, ale i zde platí, že na někoho zabírají lépe a na jiného zase hůře či jsou bez efektu. Opět je potřeba to vyzkoušet.

Někteří kulturisté mají dobré zkušenosti s tréninkem s vysokým počtem opakování a zařazením supersérií či gigantických sérií. Snaží se tak z oblasti břicha uvolnit co nejvíce energie. Otázkou zůstává, co takový postup udělá se špatně trénovaným jedincem, který nemá ani kondici. Postup by tedy mohl teoreticky fungovat, ale pouze za předpokladu, že už máme něco natrénováno. Hrozí zde riziko přetrénování a případně i zranění.

Dále bychom se měli také snažit, aby pro nás tělo maximálně pracovalo. K tomu mu však musíme pomoci. Díky pravidelnému tréninku, správné stravě a pravidelnému a dostatečně dlouhému spánku, lze podpořit přirozenou produkci růstového hormonu a leptinu, které zrychlí náš metabolismus, pomohou se spalováním tuků a růstem svalů. Možná je to ta nejlepší zbraň, kterou proti tuku máme, ale naneštěstí si mnozí špatným životním stylem tak rozvrátí organismus, který pak není schopen tyto látky produkovat a tím pomáhat při formování postavy.

Je potřeba si uvědomit, že žádná dieta, ani postup při úpravě hmotnosti nebudou fungovat na každého stejně. Proto je nutné upravit si strategii pro konkrétní tělo a využívat postupy, které zabírají na jednotlivého sportovce s ohledem na své individuální schopnosti a vlastnosti organismu.

Diskuse k článku (2)


Další fitness tipy pro skvělou postavu

» 5 důvodů, proč se nedaří zhubnout

» Jak omezit chuť na sladké

Suplementy

Cvičení a trénink

Strava

Copyright © 2009 - 2019 Fitvit.cz - Podmínky užívání - Kontakt