Fitvit.cz » Minerály » Vyplavování vápníku a jak mu předcházet

Vyplavování vápníku a jak mu předcházet

Vápník patří k velmi důležitým minerálům v našem těle. Nesprávnou stravou a nečinností o něj často přicházíme. Dokonce někdy ani dostatečný přísun vápníku nemusí pomoci řešit problém, pokud nejsou dodávány do těla i další látky, které vápník do těla zabudují. V tomto směru patří mezi důležité látky hořčík a vitamíny D a K. Také další vitamíny a minerály mohou hrát důležitou roli při zabudování vápníku do těla. Pokud nám nějaká látka v těle chybí, může to negativně ovlivnit i další procesy v těle. Proto je důležité dbát na doplňování prakticky všech živin, které tělo potřebuje pro svůj vývoj a regeneraci. Neměli bychom mít v těle jejich nedostatek, ale ani přebytek.

Mezi nejčastější příčiny poklesu vápníku v těle může patřit nečinnost. Pravidelná pohybová aktivita nejenže pomůže zesílení kostí a růstu svalů, ale zároveň pomáhá zabudovat živiny do těla. Nejinak tomu je u vápníku. Kromě toho díky pohybové aktivitě spalujeme přebytečný tuk a snižujeme tak svou hmotnost. Tím opět snižujeme namáhání pohybového aparátu, kdy na kosti a klouby nepůsobíme takovou vahou, jako když máme nadváhu.

Pozor je však potřeba dávat i na vyplavování vápníku z těla nevhodnou stravou. Největším prohřešek v tomto směru je přílišné solení . Sůl se potom z těla vylučuje, ale naneštěstí se solí se nám z těla vyplavuje i vápník. Takže přílišné solení není jen škodlivé pro naši oběhovou soustavu, ale také pro naše kosti. Alarmující je, že patříme k národům, který solí příliš a naneštěstí patříme k největším hříšníkům na světě. Pak se nemůžeme divit, že nás potkávají nejrůznější civilizační nemoci. Na druhou stranu sůl naše tělo potřebuje, ale je to výrazně méně, než kolik spotřebováváme nyní.

Nejenom sůl vyplavuje vápník z těla. Může to dělat i oxid uhličitý v sycených nápojích. Zde by však tento efekt neměl být tak velký, jako u nadbytečného přijmu soli. Přesto i sycené nápoje, zvláště pokud jich pijeme mnoho, mohou také přispět k vyplavování vápníku.

Negativně na vápník může působit i kofein, který se ve sportu a fitness používá např. při spalování tuků nebo pro podporu výkonu. Pokud to s příjmem kofeinu přeháníme a kromě kofeinových doplňků pijeme i dost kávy nebo nápojů s obsahem kofeinu a zároveň není vápník dostatečně doplňován a vstřebán, pak by mohl kofein být dalším článkem pro úbytek vápníku v těle.

Problematika vápníku je komplikovaná a ani současná doporučení nemusí být správná. Důkazem toho je vzrůstající počet osteoporózy, a to i přesto, že je v civilizovaných zemích ve stravě většinou dostatek vápníku. Můžeme ale udělat alespoň některé dílčí kroky a zabránit jeho zbytečnému vylučování z těla.

Příznivci životního stylu fitness vědí, že vápník je pro ně důležitý nejen pro svalovou práci a pevnost kostí. Díky síle kostí se dokonce vědci domnívají, že může mít vliv i na sílu svalů a potom by to už znamenalo i přímý vliv na výkonnost při tréninku. Pro dobrou funkci těla potřebujeme silné kosti jako základ a neměli bychom si tak škodit nesprávným výběrem potravin nebo zanedbáváním pohybu. Jedině tak můžeme získat nejen sportovně vypadající tělo, ale můžeme předcházet i některým komplikacím, které mohou nastat, kdybychom o vápník v těle přicházeli.

Diskuse k článku (0)


Další fitness tipy pro skvělou postavu

» Vápník ze stravy

» Chrom - dá se díky němu zhubnout?

Suplementy

Cvičení a trénink

Strava

Copyright © 2009 - 2019 Fitvit.cz - Podmínky užívání - Kontakt