Fitvit.cz » Minerály » Vápník ze stravy

Vápník ze stravy

Vápník patří mezi klíčové minerály v lidském organismu. Máme však potíže, jak do těla dostat dostatečné množství a aby byl také pro organismus využitelný. Hodně se doporučuje mléko, ale pouze zvýšeným příjmem minerálu si těžko pomůžeme, když porušujeme zásady pro zdraví. Nelze tedy očekávat zlepšení bez změny v životním stylu. Bohužel se lidé začnou starat o své zdraví, až když mají určitý problém, kterým je třeba osteoporóza. Dále se také objevují informace, že některé potraviny mají vliv na vstřebávání vápníku, či ho dokonce vyplavují z těla.

Bohužel se většinou jedná o prozatím neprůkazná tvrzení, protože kdyby se přesně vědělo, jak tyto vlivy působí, byl by potlačen velký výskyt osteoporózy ve vyspělé části světa. A právě v tomto zjištění, že se problémy týkají vyspělého světa, by mohlo být nalezeno řešení, jak pomoci udržet vápník v těle a kostech. Zdá se totiž, že nám chybí více pohybu a lepší skladba stravy.

Výhody příjmu dostatečného množství

Když dostáváme do organismu dostatek vápníku, můžeme očekávat zlepšení spalování tuku, uvádí se ochranný vliv na některé typy rakoviny, působení proti křečím, snižování cholesterolu či vysokého krevního tlaku. Vápník tělo potřebuje pro smršťování a natahování svalů a také jej využívá nervová soustava. A máme tu také působení na vývoj kostí a nosných struktur těla. Když chybí dostatek vápníku v mládí, ve stáří se tento deficit špatně dohání. Vidíme tedy nejen působení na zdravotní stav organismu, ale i užitečné funkce, které jsou využívány při sportu a budování či formování svalové hmoty.

Nejlepší způsob pro příjem a udržení vápníku v těle je vyvážená strava obsahující všechny potřebné živiny, protože i minerály a vitamíny v těle spolupracují a pokud je nedostatek jedné látky, může to mít vliv na funkci těch ostatních.

Vyhýbat se konzumaci některých potravin

Měli bychom se vyhnout především potravinám, které jsou průmyslově upravené a jsou tak zbavené potřebných mikroživin. Raději se vyhněte nápojům s kofeinem, přebytku soli ve stravě, ale i pití alkoholu a kouření. Upřednostnit bychom měli ovoce, zeleninu, celozrnné pečivo, ovesné vločky, ořechy, semena, ryby, libové maso a zakysané mléčné výrobky. Pakliže si nejsme jisti dostatečným příjmem vápníku, lze si částečně pomoci multivitamínovým přípravkem, ve kterém je přítomen. Z přirozené stravy se však bude vápník lépe vstřebávat. Dobrou stravou učiníme pouze první krok k jeho dobrému využití a dostat ho tam, kam potřebujeme. K optimální hladině vápníku v těle jistě nepřispívají ani jednostranné diety, kdy ve stravě chybí základní živiny, ale také mikroživiny. A chybějící minerály si tělo někde musí vzít. Proto bychom se měli drastickým dietám vždy vyhnout.

Sport a pohyb

Sportem a aktivním způsobem života posilujeme nejen svaly, ale také kosti, šlachy a úpony. Přitom malý objem svalové hmoty, drobné kosti a hubený vzhled patří mezi rizikové faktory pro vznik osteoporózy. Budování svalů má tedy i další význam. Zajímavostí je, že kdo má v kostech vyšší obsah minerálů, dokázal dle výzkumů budovat větší množství svalové hmoty. Další pozitivum účinků pohybových aktivit byl vědci potvrzen u pokusu na krysách, kdy u nich vlivem cvičení došlo k větší mineralizaci kostí a jejich hustoty a ty, které prováděly cvičení vícekrát denně, došlo ještě ke zvýraznění tohoto efektu. Jak se tedy zdá, kombinace kvalitní stravy a pohybu je tou správnou cestou, jak zabezpečit v těle optimální hladinu vápníku. Na jednu stranu nám vápník pomáhá dosahovat lepších výsledků ve fitness a naopak fitness styl života ho dokáže v těle udržet více.

Diskuse k článku (0)


Další fitness tipy pro skvělou postavu

» Čerstvé potraviny pro příjem živin

» Vitamín C v potravinách

» Multivitamín - tipy na jeho využívání

Suplementy

Cvičení a trénink

Strava

Copyright © 2009 - 2019 Fitvit.cz - Podmínky užívání - Kontakt