Fitvit.cz » Doplňky stravy » Betain – může zvýšit výkon

Betain – může zvýšit výkon

Kdo ze sportovců by nechtěl podávat lepší výkony. Pravidelný trénink, kvalitní strava a dokonalá regenerace by měly zabezpečit, aby organismus mohl pracovat na maximální výkon. Když nám poté někdo řekne, že při požití přirozené látky může být výkon až o čtvrtinu lepší, pak bychom o této možností minimálně začali uvažovat. Pomoci by nám v tom mohla látka zvaná betain.

Betain, někdy nazývaný také trimethylglycin, je aminokyselina glycin obsahující methylové skupiny a nachází se např. v červené řepě. Kromě dalších výhod, které řepa (do nedávna opomíjená zelenina) může poskytnout, se doporučuje právě kvůli přítomnosti trimethylglycinu. Podle vědců totiž dokáže pomoci zvýšit sílu, a to hned až o 25 %. V posilovně to znamená nejen zvedání těžších činek, ale i provedení více opakování. V konečném důsledku to pak znamená více svalové hmoty, výbušnosti, svalové vytrvalosti a také lepší sportovní výkon.

Zejména sportovci silových a silově vytrvalostních disciplín již ví, jak účinný je kreatin, který zvětšuje objem svalů, rychlost a sílu. Vědci zjistili, že podobné účinky může mít i betain. Proto se začal betain přidávat do kreatinových směsí a podpořit tak ještě více jeho vlastnosti. Působí zde na hydrataci buněk a dle výzkumů dokáže vodu v buňkách zadržet. Měl by mít vliv i na hladinu růstového hormonu a faktoru IGF-1, což jsou látky, které pomohou s regenerací a růstem svalů.

A kde dále může tato látka pomoci? Dle vědců působí na oběhovou soustavu a proti ateroskleróze (snižuje hladinu homocysteinu, což je aminokyselina, která může v případě velkého množství způsobit nemoci nebo záněty). Dále by měla působit pozitivně na stav kloubů a jater. Dokonce vědci tvrdí, že nedostatek betainu v těle může být rizikovým faktorem pro vznik rakoviny.

Zvýšit sílu o 25 % je lákavé. Na druhou stranu je potřeba říci, že pravděpodobně nebude betain účinkovat na všechny stejně a dokonce může někomu způsobovat potíže (pouze v případě suplementů), jako např. zažívací. Jeho účinnost si lze ověřit vyzkoušením produktu, který ho obsahuje. Pakliže zkusíme např. kreatin s přídavkem betainu, a poté kreatin bez něj, lze zjistit, zdali na konkrétní osobu má tato látka vliv. Uváděné zlepšení o 25 % je totiž tak velké, že by se musela účinnost projevit. Každopádně je však dobré vědět, že betain se v našem jídelníčku vyskytuje i v přirozených zdrojích, jako je například již zmíněná červená řepa a určitě se vyplatí alespoň občas tuto zeleninu do jídelníčku zařadit.

Kdo má zájem optimalizovat hladinu betainu v těle přirozeným způsobem, určitě by neměl zapomínat ani na lecitin (sója, ořechy, semena, ovesné vločky, vejce nebo případně doplněk stravy), ze kterého se může tvořit. Betain toho totiž dle vědců umí poměrně dost a tak ho můžeme doplnit do těla alespoň přirozenou cestou pomocí potravin, případně ve směsích společně s kreatinem. V případě volby doplňků by měli dávat pozor zejména lidé nemocní, kteří by se o jeho nasazení měli poradit s lékařem. Samozřejmostí je dodržovat doporučení na etiketách produktů.

Diskuse k článku (0)


Další fitness tipy pro skvělou postavu

» Oxid dusnatý - více krve a živin

» Kurkuma s aktivní složkou kurkumin

Suplementy

Cvičení a trénink

Strava

Copyright © 2009 - 2019 Fitvit.cz - Podmínky užívání - Kontakt