Fitvit.cz » Strava » Značení a výběr vajec

Značení a výběr vajec

Vajíčka jsou jedním z nejhodnotnějších zdrojů proteinů. Obsahují celou řadu prospěšných látek a oproti minulosti, kdy se varovalo před jejich příliš velkou konzumací kvůli cholesterolu, jsou dnes považována za hodnotnou potravinu s vysokým podílem proteinů s vysokou biologickou hodnotou.

Jejich výhodou je rychlá příprava, kdy za pár minut můžeme mít hotové jídlo a navíc jde poměrně dobře oddělit protein od tuků, což se hodí například při potřebě navýšit podíl proteinů oproti tuku. Pro dobrý výběr vajec s co nejvyšším množstvím živin je dobré znát značení vajec. Dozvíme se tak zejména způsob chovu, odkud vejce pochází, ale třeba také obsah omega 3 tuků.

Pokud chceme co nejvíce živin z vejce, pak volíme větší vejce a pokud možno vejce pocházející z chovu, kde byl umožněn výběh a umožněna konzumace přirozené stravy, např. trávy nebo přidání lněného semínka.

Označení způsobu chovu:

jde o první číslo vytisknuté na skořápce

0 – Bio chov
1 – volný výběh ve venkovním prostoru
2 – volný pohyb v zastřešeném objektu na podestýlce ze slámy (haly, voliéry)
3 – klecový chov (od tohoto chovu se ustupuje – jde o nejméně šetrný způsob chovu)

Dále se na vejci může objevit údaj o omega 3 mastných kyselinách (značka Omega 3) . Při způsobu chovu se dá ovlivnit jak pozitivně, tak i negativně podíl omega 3 a omega 6 tuků. Z toho důvodu je vhodnější volit spíše chov, který zaručuje přirozenou stravu chovaných slepic. Důležitější jsou údaje na vajíčku než na obale, které mohou být zavádějící. Jako příklad je místo balení a místo původu, které mohou být odlišné a důležitější je údaj na vejci, který jasně říká, odkud pochází, zatímco údaj na obale může informovat pouze o místu balení. Z toho důvodu je nutné vždy zkontrolovat, co se v obalu nachází, ať už pro kontrolu informací nebo stavu a nepoškození vajec.

Poslední číslo na vajíčku, které obvykle obsahuje různá číslice, znamenají registrační číslo chovu.

Proč bychom měli zařadit vejce do jídelníčku?

Obsahují proteiny s nejvyšší biologickou hodnotou
Vysoký podíl klíčové aminokyseliny leucin a také dvou dalších větvených aminokyselin (BCAA – leucin, isoleucin, valin)
Lecitin – důležitý fosfolipid pro organismus
Lutein, Zeaxantin – antioxidanty působící na oči
Vitamíny skupiny B, A, E, D
Minerální a stopové látky - vápník, zinek, železo, hořčík, draslík
V případě dobrého krmení dobrý poměr omega 3 mastných kyselin a přítomnost CLA. Pokud je krmení špatné, může být poměr omega 3 a 6 tuků nevýhodný a taková vejce už nejsou tolik přínosná

Velikost také ovlivňuje množství živin

Na trhu nalezneme několik velikostí vajec. V obchodech se nejčastěji setkáme s velikostí M (53 – 63 g). Můžeme se ale setkat i s dalšími velikostmi.

S – pod 53 g (small - malé)
M – 53 – 63 g (middle - střední)
L – 63 – 73 g (large - velké)
XL – nad 73 g (extra large – extra velké)

Výběrem správného vejce můžeme ovlivnit i množství přijímaných živin. Také je dobré pamatovat na to, že kvalita produktu je dána tím, jak kvalitně se taková slepice stravuje a jaké má podmínky k životu. Asi není možné očekávat stejný efekt od slepice, která je zavřená v kleci a od slepice, která může běhat na volné ploše a má možnost konzumovat přirozenou stravu.

Diskuse k článku (0)


Další fitness tipy pro skvělou postavu

» Pečivo, hubnutí a vliv na formu postavy

» Vyplatí se koupit celé kuře nebo jen části

Suplementy

Cvičení a trénink

Strava

Copyright © 2009 - 2020 Fitvit.cz - Podmínky užívání - Kontakt