Fitvit.cz » Proteiny » Leucin - důležitá aminokyselina

Leucin - důležitá aminokyselina

Jestliže usilujeme o získání svalové hmoty, musí být ve stravě zastoupeny potřebné živiny. Mezi ty základní patří proteiny. Ty obsahují aminokyseliny. Některé z nich jsou esenciální, které si tělo neumí samo vytvořit. Patří mezi ně i leucin. Dalo by se říci, že leucin můžeme zařadit mezi nejdůležitější aminokyseliny. Vědecké studie pak potvrzují, že jeho přítomnost zvyšuje výkonnost, regeneraci a má další vlastnosti, které mohou pomoci zlepšit sportovní výkonnost všech sportovců.

Kromě toho, že leucin je esenciální aminokyselina, patří také do skupiny větvených, tzv. BCAA. Ty jsou důležité jako zdroj energie při intenzivním tréninku a chrání tak svalovou hmotu před rozpadem. Působí také proti svalovému poškození a zlepšuje regeneraci. Ochrana svalové hmoty je jedním z nejdůležitějších účinků kvalitních bílkovin a aminokyselin při formování postavy a hubnutí. Pokud bychom ji totiž nechránili příjmem dostatečného množství proteinů, dostali bychom se do začarovaného kruhu, kdy nelze účinně budovat novou svalovou hmotu a tím ovlivňovat složení těla, které by mělo vést k lepšímu poměru svalové hmoty vůči tuku.

Co ale samotný leucin? Pokud se vědci zaměřili na sledování účinků samotného leucinu, zjistili, že má nejvyšší vliv na svalový růst ze všech aminokyselin. Působí také na uvolnění inzulínu, což je po tréninku vhodné pro jeho schopnost zabudovat sacharidy a aminokyseliny v těle a tím ještě více zefektivnit růst svalů, síly a regenerace. Při sledování sportovců, kteří měli ve stravě vyšší podíl leucinu, skutečně došlo k větší síle svalů a také k nárůstu jejich objemů. Jeho přínos pocítí i sportovci silově vytrvalostního charakteru, u kterých byla pozorována větší vytrvalost svalů.

Při hubnutí dokáže leucin nahradit dočasně nedostatek sacharidů. Spolu s dalšími větvenými aminokyselinami (BCAA) se totiž rychle dokáží přeměnit na zdroj energie a při nízkosacharidové dietě pak chrání již vybudované svaly před odbouráním, ke kterému by došlo, pokud by tělo nemělo dostatek energie buď ze sacharidů nebo právě z aminokyselin používaných jako náhradní zdroj energie. Ve studii bylo zaznamenáno, že leucin působí na rychlost metabolismu, optimalizuje hladinu krevního cukru a díky němu tělo lépe využívá tuku jako zdroje energie. To může mít souvislost i s jeho schopností budovat novou svalovou hmotu a jak je známo, svaly mají schopnost spalovat více energie i v klidovém stavu.

Má význam samostatná suplementace leucinu? Na to je těžká odpověď. Na jednu stranu sice vědecké studie ukazují na příznivé účinky na výkon při jeho vyšším příjmu, ale zároveň musíme dávat pozor, aby nedošlo k příliš velkému příjmu jedné aminokyseliny, co může zapříčinit nerovnováhu. Řešením je brát leucin v bezpečné dávce 1,5 g za den. Samozřejmě i zde se doporučuje konzultace s dietologem, zdali je také suplementace nutná a vhodná. Leucin pak lze přijímat i ve formě již zmíněných BCAA, což je vhodnější forma než samotná volná aminokyselina. Nejideálnější poměr BCAA je 2 díly leucinu, 1 díl valinu a 1 díl isoleucinu, což je poměr podobný v bílkovinách z potravin vhodných na budování svalů. Nevyplatí se hledět na cenu, ale zejména na poměr, protože leucin je z těchto aminokyselin nejdražší a tak vyšší zastoupení vedoucí ke správnému poměru se pak odrazí na vyšší ceně. Nejbezpečnější jsou komplexní směsi aminokyselin a pak také zdroje, kde je leucin více zastoupen. Kde ho hledat v potravinách? Jsou to všeobecně živočišné zdroje proteinů jako vejce, kuřecí maso, libové hovězí maso, ryby jako např. losos, mléčné výrobky a také v syrovátkovém proteinu. Každopádně má leucin význam jak z hlediska výkonnosti, tak i v regeneračním procesu po tréninku a měli bychom dbát na to, aby byl zastoupen v potravinách, ze kterých si skládáme jídelníček.

Diskuse k článku (0)


Další fitness tipy pro skvělou postavu

» Taurin

» Karnosin

» Arginin - aminokyselina nejen pro sport

Suplementy

Cvičení a trénink

Strava

Copyright © 2009 - 2019 Fitvit.cz - Podmínky užívání - Kontakt