Fitvit.cz » Strava » Potraviny, které mohou pomoci při fitness

Potraviny, které mohou pomoci při fitness

Složení jídelníčku je důležité, protože podle obsahu živin můžeme očekávat podporu růstu svalů, schopnost těla spalovat tuky, preventivně působit proti zánětům nebo nemocem. Zároveň je na jídelníčku závislá i schopnost těla regenerovat a poté podávat co nejlepší výkony v tréninku. Některé potraviny nám však mohou dodat látky, které bychom jinak mohli postrádat a tak by naše výkonnost nemusela být optimální.

Lněné semínko

Velmi důležitá potravina, pro nás přirozená, která se vyznačuje vysokým podílem omega 3 nenasycených mastných kyselin. Ty jsou pro tělo nezbytné a mají mnoho pozitivních účinků pro naše tělo. Pro sport je důležité, že podporují růst svalů, a ačkoliv jde o látku tukové povahy, může pomoci při redukci tuků. Dle vědců totiž skutečně dochází k úbytku tuků více u osob, které mají ve svém jídelníčku potraviny, jenž obsahují právě omega 3 tuky. Lněná semínka pak dle vědců mohou působit i proti rakovině. Konzumují se namletá, a to nejlépe čerstvě. Proto je vhodnější kupovat celá semínka a namlít si je těsně před konzumací. Dají se namíchat např. do jogurtu.

Ananas

Toto na první pohled nevýrazné ovoce obsahuje dvě důležité látky, které mohou pomoci s hubnutím, regenerací a budováním svalové hmoty. Jde o enzymy bromelain a senzitivní lipáza. Zatímco prvně jmenovaný pomůže s trávením bílkovin, senzitivní lipáza může pomoci při odbourávání tuků,což ocení zejména lidé, kteří se chtějí zbavit přebytečných kilogramů a zvýraznit tak své vypracované svaly.

Brusinky, borůvky, maliny

Do módy vstupují často cizokrajné plody. Z našich končin však máme možnost konzumovat ovoce s unikátním obsahem. Jsou to zejména drobné lesní plody, které obsahují jeden z nejsilnějších antioxidantů. Anthocynanin může pomoci s regenerací, dle vědců působí proti mnoha civilizačním onemocněním, kde se uplatní zejména jako prevence. Kromě tohoto flavonoidu obsahují i mnoho vitamínů a minerálů. Navíc jsou velmi chutné, takže proč je nepřidat do své stravy. Nevýhodou může být jejich vyšší cena v obchodech, ale naštěstí si je lze nasbírat i v našich lesích.

Česnek, cibule

Další potraviny, které mohou pomoci lidem, jenž se rozhodnou dělat něco se svojí postavou. Cibule a česnek obsahují mnoho vitamínů a minerálů. To ale i mnoho dalších plodů. V cibuli a česneku však najdeme i látku, ze které se tvoří allicin. Díky ní se těmto druhům zeleniny říká přírodní antibiotikum. Mohou pomoci působit proti zánětům a chřipkovým onemocněním. Při sportu se navíc organismus často vyčerpá, takže proč nepřidat do stravy tak silné pomocníky, jako jsou česnek a cibule. Často se také hovoří o působení cibule a česneku proti vzniku rakoviny a kardiovaskulárních chorob. Další důvod, proč je zařadit do svého jídelníčku.

Maso a mléčné produkty z volně pasoucích se zvířat

Ano, maso a mléčné výrobky jsou výborným zdrojem proteinů, které potřebujeme pro budování a udržení svalové hmoty. Pokud však máme možnost konzumovat tyto zdroje od zvířat které dostávají přirozenou stravu, což je zelená tráva, pak získáme kromě proteinů také látku zvanou CLA, což je konjugovaná kyselina linolová. Tvrdí se o ní, že působí nejen na odbourávání tuků, ale má vliv i na prodlužování života. Kdoví, možná díky propracované stravě bude člověk opravdu žít mnohem déle. Vědci se také domnívají, že za nárůst některých civilizačních onemocnění, a to včetně obezity, může právě nedostatek CLA ve stravě.

Kari nebo kurkuma

Koření používáme na ochucení jídla. Stejně tak tomu je i u kurkumy. Navíc kurkumin, což je aktivní látka kurkumy, může mít vliv na schopnost organismu bránit se před záněty. Dle vědců může pomáhat preventivně působit proti řadě civilizačním onemocněním a někteří sportovci ho berou jako pomocníka před bolestí kloubů. Proč tedy nevyužít kromě chuti koření i jeho předpokládané účinky a zařadit si ho do stravy.

Rajčata

Tyto plody zná snad každý. Jsou velmi chutné a nejlepší jsou zcela čerstvé, ale zároveň musí být uzrále na sluníčku. Jedině tak obsahují vše, co z nich potřebujeme získat. Jsou bohatým zdrojem vitamínu C a dalších vitamínů a minerálů. Jejich hlavní přínos má však být v přítomnosti silného antioxidantu, kterým je lykopen. Ten je dokonce možné získat ve větším množství z kvalitních a tepelně upravených rajčat než ze syrových plodů. A co by měl umět? Dle vědců by to měly být opět účinky, které by měly pomoci preventivně působit proti vzniku civilizačních onemocnění. U sportovců bychom díky silnému antioxidačnímu působení mohli očekávat zlepšení regenerace. Rajčata jsou součástí i tzv. středomořské stravy, o které se tvrdí, že je příznivější pro lidský organismus. V jižních státech Evropy je konzumování rajčat zcela běžné a časté, a tak zde můžeme sledovat, zdali mají pro lidský organismus nějaký přínos.

Olivový olej

Se středomořskou stravou souvisí i další potravina, která je pro tuto oblast typická. A protože tuky organismus potřebuje, musíme vybrat ty nejlepší, které nám pomohou. Takovým tukem může být olivový olej, který patří mezi ty nejlepší, ovšem pouze za předpokladu, pokud se koupí skutečné kvalitní produkt. Mononenasycené tuky jsou příznivější nejen vzhledem k působení na odbourávání tuků, ale také mají vliv na kardiovaskulární systém. Omezíme proto nadbytečné nasycené tuky, zejména z uzenin a dalších živočišných zdrojů, případně i ze sladkostí a přidáme si do stravy podíl zdravých tuků, mezi které bezpochyby patří i olivový olej. Jen nesmíme zapomenout, že i olivový olej má v 1 g 9 Kcal, takže i zde musí platí určité omezení.

Pokud zařadíme ve vhodném množství výše zmíněné potraviny, a nutno dodat, že existují i další vhodné pro zdravý životní styl, pak se určitě lze posunout při formování postavy výrazným směrem vpřed, zvláště pokud budeme dodržovat nejen pravidla stravování, ale přidáme i dostatečný pohyb a spánek.

Diskuse k článku (0)


Další fitness tipy pro skvělou postavu

» Co jíst večer - i večeře je důležitá

» Který mléčný výrobek je nejlepší

Suplementy

Cvičení a trénink

Strava

Copyright © 2009 - 2019 Fitvit.cz - Podmínky užívání - Kontakt