Fitvit.cz » Strava » Lněné semínko

Lněné semínko

Stále se hovoří o potřebě konzumace většího podílu zdravých tuků oproti těm nepříznivým. Jedním z vhodných zdrojů je lněné semínko či lněný olej. Kromě prospěšných tuků se v této potravině nachází i důležitá vláknina. Sportovci jej pak mohou využít pro zlepšení regenerace a výkonu, např. společně s proteiny.

Přínos Omega 3

Asi každý již slyšel o přínosech omega 3 nenasycených mastných kyselin. Oproti tukům obsaženým v běžné stravě mají omega 3 hned několik výhod. V přiměřeném množství dokáží zlepšit spalování tuků, zlepšují poměr dobrého cholesterolu vůči špatnému, působí proti zánětům a také na dobrý stav kardiovaskulárního systému. Pro sportovce pak znamená jejich přísun zlepšení regenerace a nárůst svalové hmoty, pokud jsou splněny podmínky pro její růst. Olej ze lněných semen má také vliv na vyvážený poměr s omega 6 mastnými kyselinami. To je velmi důležité, protože pokud je tento poměr porušen, nastávají větší sklony k obezitě, což poté vede ke zhoršení kardiovaskulárního systému. Může také docházet k většímu počtu zánětů a zhorší se regenerace. Řešení má každý ve svých rukou konzumováním většího množství potravin obsahující omega 3 nenasycené mastné kyseliny, mezi které patří i lněné semínko a lněný olej.

Společně s kaseinem proti rozpadu proteinů

Lněný olej se dokonce používá při požadavku na nárůst svalové hmoty. Využívá se právě přítomnost omega 3 mastných kyselin, které dokáží při podávání večer společně s kaseinovým proteinem prodloužit postupné uvolňování proteinů potřebných pro ochranu stávající a budování nové svalové hmoty. Tyto užitečné tuky však dokáží také snížit riziko ukládání přebytečné energie do tukových zásob a zlepšují využití tuků jako zdroje energie.

Pokud si dobře rozvrhneme energetický příjem během dne, lze tento efekt využít i při hubnutí. Sice bude energetický příjem nižší než výdej, ale příjmem omega 3 mastných kyselin a kaseinovým proteinem zabráníme rozpadu svalových bílkovin a jak je známo, uchování aktivní svalové hmoty je jedním z hlavních kritérií pro úspěšné odbourávání přebytečného tuku.

Pro lepší využití semena namlít

Pokud konzumujeme celá lněná semínka, nemusí se strávit a pak z nich nedostaneme potřebné látky. Lze je tedy buď rozdrtit nebo namlít a přidat například do ranních cereálií či jogurtu. Využít pak lze především kyselinu alfa linolenovou, ze které se tvoří další omega 3 mastné kyseliny, ale také užitečnou a přínosnou vlákninu pro trávicí trakt, která zlepší nejen samotné trávení, ale působí i preventivně proti rakovině tlustého střeva.

Bohatý zdroj energie

Co je potřeba mít na pamětí je fakt, že se jedná o poměrně vydatný zdroj energie s vysokým podílem tuků, který musíme konzumovat pouze v takovém množství, aby podíl tuků ve stravě nezpůsoboval nárůst hmotnosti. Jeden gram tuku obsahuje 9 kcal, zatímco sacharidy či bílkoviny pouze 4 kcal, takže je potřeba s těmito údaji počítat. Lněné semínko je další potravina obsahující látky potřebné pro chod organismu. Jako zdroj zdravých tuků bychom se neměli spoléhat pouze na něj, ale měl by se stát součástí pestré a vyvážené stravy obsahující všechny potřebné živiny pro správný chod organismu. Dalšími vhodnými zdroji omega 3 jsou např. ořechy, sezam či mořské ryby. Využít lze pochopitelně i doplňky stravy. Pokud někomu naopak energie chybí, lze ji doplnit třeba prostřednictvím lněného oleje. Tuk by však nikdy neměl být dominantní složkou energetického příjmu.

Na první pohled i tak nenápadnou potravinu můžeme tedy využít hned několika způsoby. Večer jako nástroj pro pomalejší uvolňování proteinů a pomoci tak nárůstu svalové hmoty, ráno jako součást zdravé snídaně a ze zdravotního hlediska jako prevenci před civilizačními chorobami. Pokud přidáme pravidelnou pohybovou aktivitu, jsme opět blíže k vysněné postavě, která nejen dobře vypadá, ale plní přesně ty funkce, které od ní požadujeme. Látky obsažené ve lněném semínku nám v tomto cíli mohou výrazně pomoci.

Diskuse k článku (0)


Další fitness tipy pro skvělou postavu

» Sýr - nejvhodnější pro fitness je Cottage

» Těstoviny pro zdravý styl fitness

» Není kalorie jako kalorie

Suplementy

Cvičení a trénink

Strava

Copyright © 2009 - 2022 Fitvit.cz - Podmínky užívání - Kontakt