Fitvit.cz » Tréninky » Proč neexistuje ideální trénink

Proč neexistuje ideální trénink

Bylo by pěkné, kdybychom si našli cvičební plán, který by zabíral pro všechny a na stálo. Jenže tak to není. Většinou musíme hledat, které metody pro nás zabírají. Někdy najdeme způsob, který nám pomůže dostat se na určitou úroveň, ale pak přestane fungovat. Stagnujeme, možná se někdy i zhoršujeme. Je potřeba tedy svůj trénink neustále sledovat, zapisovat si výsledky a případně i měnit své do té doby funkční postupy.

Důvodů, proč na každého bude fungovat něco jiného je mnoho. Je to věk, pohlaví, schopnost regenerace, způsob práce, kvalita stravy atd. Zatímco věk a některé další vrozené vlastnosti změnit nejde, můžeme toho hodně udělat co se týká složení stravy, způsobu tréninku a částečně i regenerace, kdy dbáme hlavně na zařazování odpočinkových dní a dobu spánku.

Co na mě opravdu zabírá?

To v žádné příručce nezjistíme. Nikdo nám přesný postup nepoví, ale musíme ho najít zkoušením. Kromě typu tréninku, způsobu stravování a regeneraci, musíme testovat i další proměnné. Jsou to zejména počet sérií v tréninku na jednu partii, druhy cviků, počet opakování, jaké váhy používat a jak dlouhé přestávky dělat mezi sériemi. Abychom se mohli od nějakých hodnot odrazit, pak nejvíce doporučované hodnoty jsou u opakování mezi 8 - 12, počet sérií na menší partii 4 – 6, na větší 8 – 10. Délka přestávek mezi 30 vteřinami až do jedné minuty. Při velmi těžkých vahách to však může být i několik minut.

Váhy volíme individuálně, ale je potřeba je držet tak, abychom opakování prováděli technicky správně a nepoužívali při nich nadměrně pomocné pohyby. Není potřeba se předvádět zvedáním váhy, na kterou momentálně nemám. Není ostudou zvedat například jen 30 kg v benčpresu. Pro daného člověka to může být dostatečná váha na to, aby jeho tělo rostlo, zatímco u jiného to může být váha na rozcvičení. Každý jsme jiný. U volby cviků máme stejný problém jako u typu tréninku. Stokrát můžeme slyšet, že mrtvý tah patří mezi nejlepší cviky, ale když mně konkrétně nezabírá, nebo mám při něm problémy se zády, tak ho dělat nebudu. Každý má své oblíbené cviky, díky kterým se zlepšuje a naopak ty, které mu dělají potíže nebo mu nezabírají.

Nic nefunguje dlouho

I když najdeme fungující strategii, pak ještě nemáme vyhráno. Hodně věcí totiž funguje, ale zároveň nic nefunguje věčně. Tělo se totiž přizpůsobí určité rutině a pak už na další podměty nereaguje. Jednoduše si zvykne a dále se nezlepšuje. Pak musíme mít v záloze více metod, které nám zabírají. Střídat cviky, jejich pořadí, střídat lehké a těžší tréninky v různých obdobích, počty opakování a délku přestávek. Občas pak zařazujeme i intenzifikační metody, jako vynucená či neúplná opakování a další metody. Je potřeba dělat neustále změny. Jedině tak bude tělo stále v nejistotě a bude se muset neustále přizpůsobovat na změny.

Jak co nejdříve najít ideální způsob vhodný pro konkrétního člověka? Jde to jedině zkoušením. Řekněme, že nám někdo poradí, že máme provádět dělený trénink. Možná nám takový postup funguje. Jenže pokud nevyzkoušíme i jiné metody, nikdy nezjistíme, že by nám třeba jiný druh tréninku zabíral o mnoho lépe a přitom bychom nemuseli vynaložit na dosažení výsledků takové úsilí. Proto je vhodné hledat sám a ne se spoléhat jen na rady od někoho jiného. Jedině tak můžeme najít ideální plán, který je šitý na míru pouze vám.

Diskuse k článku (0)


Další fitness tipy pro skvělou postavu

» Trénink celého těla v jednom tréninku

» Dělený trénink vs trénink celého těla

Suplementy

Cvičení a trénink

Strava

Copyright © 2009 - 2019 Fitvit.cz - Podmínky užívání - Kontakt