Fitvit.cz » Doplňky stravy » Suplementy pro rychlost a sílu

Suplementy pro rychlost a sílu

Tréninkovými metodami lze částečně ovlivnit sílu a rychlost, i když do značné míry zde působí vrozené schopnosti. Další zlepšení lze dosáhnout pomocí stravy a také doplňků stravy. Hned několik doplňků stravy nám může pomoci být rychlejší, silnější a budovat funkční postavu vhodnou pro jakýkoliv sport a fyzickou činnost.

Proteiny a aminokyseliny

Bez proteinů a aminokyselin se neobejde žádný sportovec. Dokonce i nesportující člověk je musí konzumovat pro zachování funkčního těla. V podstatě je jedno, zdali je přijmeme pouze ze stravy nebo využijeme proteinových přípravků. Pokud ale potřebujeme dostat do těla větší množství bílkovin, jsou doplňky stravy jednoduchým řešením. Když pak použijeme syrovátkový protein, můžeme využít jeho rychlou vstřebatelnost, takže před či po tréninku nemusíme konzumovat těžká jídla. Jestliže po tréninku doplníme bílkoviny pomocí syrovátkového hydrolyzátu, může to dle vědců zrychlit proces regenerace. Například větvené aminokyseliny by mohly oddalovat únavu a hlavně bránit odbourávání svalových bílkovin, což není pro každého sportovce využívající síly a rychlost dobré. Dostatek proteinů je základní předpoklad pro budování svalové hmoty a tu pak můžeme využít pro sílu a rychlost. Základem je tedy svalová hmota. To ale pro co nejvyšší sílu a rychlost nestačí.

Kreatin

Jeden z nejznámějších doplňků, který je považovaný za jeden z nejúčinnějších na růst svalů, síly a rychlosti. Kreatin má totiž vliv na hladinu kreatinfosfátu a ATP. To jsou látky, které tělo používá na krátkodobou intenzivní práci svalů, což znamená na sprinty nebo silové výkony. Kreatin je pro tělo přirozená látka a přijímáme ho ve stravě, aniž bychom si to uvědomovali. Nejbohatším zdrojem je hovězí maso. Abychom však mohli z kreatinu těžit, museli bychom sníst každý den velké množství masa. Výhodnější proto bude kreatin brát pomocí doplňku stravy.

Arginin

Aminokyselina arginin se přeměňuje na NO. Oxid dusnatý pak rozšiřuje cévy a podporuje větší průtok krve. To by mohlo mít příznivý efekt na transport živin a tím lepší regeneraci a více svalů. Předpokládá se, že schopnost rozšiřování cév by mohla příznivě ovlivňovat krevní tlak. Arginin také působí na produkci růstového hormonu a ovlivňuje činnost inzulinu. Zajímavé bylo zjištění vědců, že díky argininu došlo ke zlepšení v silových schopnostech.

I další látky pomáhají

Kdo chce ještě více posílit schopnosti těla produkovat sílu a rychlost, mohl by zkusit doplňky stravy jako karnosin, taurin, zinek či dokonce i karnitin, který je doporučován spíše na spalování tuků. Zatímco u karnosinu a taurinu se jejich vyšší množství v těle spojuje se schopností dosahovat větší síly a oddalování únavy, zinek a karnitin mohou mít vliv na tvorbu či funkci testosteronu v těle.

Nikdo by neměl zapomínat také na sacharidy, které využívají svaly pro svou práci. Sacharidy se ukládají v těle ve formě glykogenu. Obnovit jeho hladinu jde nejlépe přijetím většího množství jednoduchých sacharidů k snídani a poté hned po tréninku. Ačkoliv sacharidy lze do těla přijímat poměrně jednoduše, při nedostatečné hladině glykogenu může být výkon horší a navíc se mohou začít jako palivo používat svalové proteiny. Proto bychom i této složce stravy měli věnovat patřičnou pozornost.

Pravidelný trénink nic nenahradí

Pro lepší výsledky v síle či rychlosti by zájemci o tyto vlastnosti neměli suplementy ignorovat. Není potřeba je brát po celý rok nepřetržitě, ale naplánovat si jejich doplnění v periodách, kdy potřebuji co nejvyšší výkon. Minimálně dva suplementy jsou pro rychlost a sílu důležitější než ostatní. Kreatin a proteiny totiž umí zvýšit rychlostní a silové schopnosti a přitom podpořit růst a zabránit odbourávání svalové hmoty, ke kterému dochází, když je proteinů nedostatek. Nezapomínejme ale na trénink, protože jedině v tom případě můžeme očekávat od doplňků pomoc. Bez poctivého tréninku zaměřeného na sílu, rychlost a dynamiku se nelze zlepšovat.

Diskuse k článku (0)


Další fitness tipy pro skvělou postavu

» BCAA – větvené aminokyseliny

» Výběr proteinu

» Arginin - aminokyselina nejen pro sport

Suplementy

Cvičení a trénink

Strava

Copyright © 2009 - 2019 Fitvit.cz - Podmínky užívání - Kontakt