Fitvit.cz » Proteiny » Výběr proteinu

Výběr proteinu

Koupit si ten správný protein nemusí být vůbec jednoduché. Zvolit si můžeme produkt s proteiny z různých zdrojů. Nejčastěji to bude syrovátka. Ta je součástí mléka. Není to tak dlouho, co se syrovátka vyhazovala, protože pro ni nebylo uplatnění. V lepším případě byla využita jako krmivo pro zvířata. Dnes je tato surovina, vznikající oddělením od kaseinu z mléka, využívána firmami na výrobu jednoho z nejhodnotnějších proteinů s vysokou biologickou hodnotou, vstřebatelností a účinností při potréninkové regeneraci a nastartování proteosyntézy. Různým zpracováním pak lze vyrobit koncentrát, izolát či hydrolyzát, které se liší kvalitou, ale hlavně rychlostí vstřebatelnosti, čehož lze chytře využít zejména po tréninku. Tělo tak dostane rychle živiny potřebné pro ochranu stávající a budování nové hmoty.

Koncentrát

Má obvykle nejnižší podíl proteinů. Je nejméně filtrovaný a není tak dokonale zbavený laktózy a tuku. Jeho výhodou bude nižší cena, kdy dostaneme produkt s podílem proteinu mezi 70 – 80 %. V produktu jich však může být i méně vzhledem k přidávaným sacharidům. Spočítejte si tedy, kolik zde skutečně zaplatíte za čistý protein. Kvalitnější výrobky z této kategorie mají v oblibě sportovci s omezeným rozpočtem. Neznamená to ovšem, že koncentrát není účinný. Ti nejlepší výrobci dodávají kvalitní proteiny všech typů, jen musíme vědět, že nebude mít takový efekt, jako např. hydrolyzát. I přesto má pro většinu osob syrovátkový koncentrát pozitivní význam při formování postavy.

Izolát

Další stupeň syrovátky, která projde další úpravou pro zlepšení vlastností. Používají se různé metody filtrace, mikrofiltrace, iontová výměna či CFM. Zpracováním ubude ještě více laktózy a tuku. Podíl proteinů se zvýší na 80 – 90 %. Vstřebatelnost bude ještě vyšší, než u koncentrátu. Lepší účinnost se projeví zvláště po tréninku. Izolát zvolí sportovci při požadavku co nejvíce omezit tuk, laktózu a sacharidy z produktu, aby měli co nejvíce pod kontrolou přijímané živiny, např. při redukci hmotnosti.

Hydrolyzát

Jedná se o naštěpené bílkoviny, tzv. peptidy, které rychle projdou trávicí soustavou. Jsou nejdražší, ale také nejúčinnější, a to zejména po tréninku. Vědci zjistili, že sportovci využívající hydrolyzáty o hodně rychleji regenerují a síla se vrátila do původní hodnoty již po dvou hodinách regenerace.

Gainery

Obvykle směsi pro rychlý nárůst hmoty bez požadavku na její kvalitu. Dnes již nejsou tak populární jako v minulosti. Využívají je hlavně lidé, kteří mají potíž přibrat. Spočítáte-li si ovšem cenu bílkovin, většinou vyjde levněji produkt s vyšším obsahem bílkovin. Vyhnout bychom se měli i produktům, kde ve složení nalezneme kolagen a produkt je označován jako vhodný pro nárůst svalové hmoty. To však není pravda, protože kolagen, či jinak želatina, je vhodná akorát pro výživu kloubů, nikoliv na růst a regeneraci svalů. Chcete-li tedy produkt pro svůj svalový rozvoj či regeneraci, tak bez kolagenu. Ten kupujte při požadavku na regeneraci kloubů společně s úplně jinými typy suplementů.

Z kaseinu nebo syrovátky

Syrovátka má schopnost rychle zvednout hladinu aminokyselin a nastartovat růst svalů. Je tedy výhodnější při kratších přestávkách mezi jídly a po tréninku, kdy potřebujeme nastartovat regenerační proces. Naproti tomu kasein lze využít, když nejsme schopni pravidelně jíst. Právě kaseinový protein dokáže pozvolněji vstřebávat bílkoviny a udržovat hladinu aminokyselin v delším časovém období, než u syrovátky. Proto nedojde tak rychle k odbourávání svalových bílkovin při trochu delších přestávkách mezi jídly. Mnozí ho využívají večer právě z důvodu ochrany svalové bílkoviny při dlouhém spánku. Každý druh má svůj význam. Sójový a vaječný lze přidat k doplnění aminokyselinového spektra.

U každého typu lze nalézt klady i zápory. Pakliže však budeme hledět na využití produktu z hlediska funkce bílkovin a hledáme další možnost vylepšení regenerace a výkonnosti, zdá se nejlepší volbou syrovátkový hydrolyzát. Vhodné je pochopitelně zvolit výrobce, který používá kvalitní suroviny a je znám natolik, že splní nejpřísnější požadavky na složení. Nejlevnější produkty tyto požadavky nemusí splňovat. Je dobré kvalitu vyhledávat a požadovat, protože čím kvalitnější proteiny konzumujeme, tím méně jich můžeme přijímat a zároveň šetříme trávicí soustavu. Zatímco míchané proteiny mohou mít vyšší biologickou hodnotu, před a po tréninku nejsou vhodné vzhledem k pomalému trávení a postupnému uvolňování aminokyselin. Před a po tréninku se tedy více hodí produkty ze syrovátky.

Raději čistá bílkovina než kupovat drahé sacharidy

Ještě než přistoupíme ke kvalitě bílkovin, měli bychom také dbát na jejich procentuální podíl v produktu. To nejcennější v něm jsou především samotné proteiny. Žádná další složka nemá již takový význam. Zvláště sacharidy lze poměrně jednoduchým způsobem dodat z obyčejné stravy a pro většinu lidí je doplňování cukrů ze suplementů zbytečné, ale i drahé. Obsah dalších látek je mnohdy nedostatečný a zbytečně produkt zdražuje. Můžou se však hodit v případě, že dotyčný má v plánu doplňovat další látky i z jiných zdrojů. Na závěr si zodpovězte otázku, zdali proteiny vůbec potřebujete. Velkým pomocníkem jsou jak při hubnutí, tak i při budování nové svalové hmoty. Při použití jakéhokoliv přípravku je potřeba mít na paměti, že pouze doplňuje kvalitní základ stravy. Samotný doplněk bez potřebné snahy sportovce nikomu nepomůže. Bude-li však součástí komplexní stravy a postupuje se dle běžných doporučení, může protein výrazně napomoci ve splnění cíle při formování postavy.

Diskuse k článku (0)


Další fitness tipy pro skvělou postavu

» Sójový protein

» Vaječný protein

» Proteinové okno aneb potréninkové jídlo

» Glutamin

Suplementy

Cvičení a trénink

Strava

Copyright © 2009 - 2022 Fitvit.cz - Podmínky užívání - Kontakt