Fitvit.cz » Ovoce » Ananas

Ananas

Z pohledu sportu a fitness je ananas velmi zajímavé ovoce. Nejenže přinese zpestření jídelníčku, ale především obsahuje cenné enzymy ovlivňující trávení a chování tuků v těle. Hodí se do stravy i díky obsahu sacharidů, které jsou potřebné pro práci svalů a obnovu glykogenových zásob. V plodu je také poměrně vysoký obsah vitamínu C a další užitečné živiny.

Bromelain

První zajímavou látkou je bromelain. Jedná se o enzym, který pomáhá trávit bílkoviny. To se hodí při vyšším podílu proteinů ve stravě. A právě při budování svalů lze využít takovou látku na lepší využití proteinů ze stravy, což urychlí regeneraci a odlehčí zažívací soustavě, protože potraviny s proteinem nezřídka trávíme velmi dlouho. Dále se u bromelainu předpokládají protizánětlivé účinky a z tohoto důvodu je někdy přidáván do doplňků stravy na klouby. Je využíván ve spolupráci s dalšími enzymy, např. papainem. Kdo ale očekává od bromelainu v ananasu působení ohledně štěpení tuků, tak ten není tím pravým původcem tohoto efektu. Nachází se zde totiž další enzym, který toto tropické ovoce obsahuje.

Senzitivní lipáza

Touto druhou složkou je látka senzitivní lipáza. Působí na štěpení tuků v buňkách a tím usnadňuje jejich odbourávání. Je velmi výhodné se hýbat, protože vynaložená práce bude efektivněji využita k dosažení stejného cíle. Bohužel se mnozí mylně domnívají, že pouze konzumací ananasu se vše ohledně hubnutí vyřeší samo. Nevyřeší, ale postupným zařazováním prvků měnících životní styl optimalizujeme stravu tak, aby působila pozitivním způsobem na složení těla.

Stop jednostranným dietám

Naneštěstí se mnozí pokouší o různé pochybné způsoby, jako např. o ananasovou dietu, založenou na konzumování ovoce, kterou lze snad akceptovat na 1 či 2 dny, ale živit se pouze ovocem po delší dobu není zrovna nemoudřejší nápad. Chybí zde totiž další složky potravy potřebné pro ochranu svalové hmoty a také bezproblémový chod organismu, k čemuž je nutné přijmout bílkoviny, sacharidy i nějakou část potravin obsahující tuk. Když pak lidé drží takto drastické diety, což dělají většinou ženy, svůj stav poté ještě zhoršují. Ztrácí totiž váhu, ale tuk na nich zůstane, protože tělo nedostatkem bílkovin doslova pojídá vlastní svalovou hmotu. Výsledkem je po ukončení tohoto hladovění ještě mohutnější nárůst hmotnosti. Ananas by se měl stát v rozumném množství pouze další části stravy dopomáhající k cíli, kterým je postupné snižování hmotnosti při udržení stávájící svalové hmoty.

Zatímco jednostranná strava nemá naději na úspěch při snaze upravit hmotnost, lze využít složky ananasu jiným způsobem. Enzym hormon senzitivní lipáza bude využíván při aerobních aktivitách při odbourávání tuků. Naopak bromelain lze využít při budování nové svalové hmoty a regeneraci. Pochopitelně je nutné zabezpečit známá pravidla, kdy energetický příjem je nižší než výdej, ale pouze takovým způsobem, aby nedocházelo k odbourávání svalové hmoty, čili shazování hmotnosti musí být pozvolné. Svaly totiž potřebujeme k udržení metabolismu v zrychleném stavu, aby spalovala přebytečnou energii. Zároveň je to právě svalová hmota, která formuje postavu.

Čerstvý plný živin

Ananas se využívá pro předpokládané účinky na odkašlávání při bronchitidách, dále se považuje jako potravina příznivě působící proti civilizačním nemocím. Pro všechny obsažené živiny je však nutné konzumovat čerstvé ovoce, nikoliv kompot, který má velký obsah cukru a živin v něm již také není mnoho.

Stejně jako u jiného ovoce platí i zde, že nahnilé a plesnivé plody vyhazujeme a nesnažíme se ovoce zachraňovat vykrajováním postižených částí. Pakliže je však ananas čerstvý, vydrží uskladněný v chladničce déle než běžné ovoce, ale i tak je vhodné jej konzumovat co možná nejčerstvější, aby nedocházelo ke ztrátám živin. Pokud je ananas rozkrojen, je nutné ho jíst co nejrychleji. Za prvé kvůli plísni a hnilobě a také pro využití maximálního množství vitamínů a minerálů.

Kromě dvou výše zmíněných látek má ananas i další živiny, které stojí za to. Má totiž poměrně nízký obsah sacharidu, což se také hodí při snaze odbourávat tuky. Nalezneme zde i vitamíny a minerály. Energetická hodnota na 100 g čerstvého ovoce činí 53 kcal. Obsah cukru je asi 13 g, z toho je asi o 1 g více fruktózy než glukózy. Bílkovin je zde minimální množství cca 0,4 g, tuků ještě méně asi 0,1 g. Přítomna je také vláknina v množství 1,3 g na 100 g ovoce. V ananasu nalezneme i důležité minerály jako hořčík, vápník, železo či vitamíny skupiny B a C.

I přes zajímavý vzhled a chuť, se ananas vyplatí konzumovat kvůli látkám, které obvykle nalezneme v drahých přípravcích. Zde jsou však k dispozici v přírodní formě s nejlepší možnou vstřebatelností, navíc provázeny látkami, které jsou pro enzymy přirozené. Podpoří se tak regenerace a lepší fungování organismu. A o tento efekt jde lidem vyznávající zdravý životní styl.

Diskuse k článku (1)


Další fitness tipy pro skvělou postavu

» Banány

» Kiwi

» Meloun

» Pomeranče

Suplementy

Cvičení a trénink

Strava

Copyright © 2009 - 2019 Fitvit.cz - Podmínky užívání - Kontakt