Fitvit.cz » Proteiny » Glutamin

Glutamin

Jedná se o aminokyselinu, která se podílí na imunitě, regeneraci a svalovém růstu. Má tedy všechny předpoklady, aby byla součástí stravy. Velmi populární je jako doplněk stravy. Při jeho používání by se však měly dodržovat pravidla. Ačkoliv se v určitých částech tréninkového cyklu může zdát příjem glutaminu opodstatněný, je nutné vědět, že předávkování této aminokyseliny může způsobit poškození jater. Pro neznalé tedy platí, že by měli kupovat pouze komplex aminokyselin, který je vyvážený a v tomto případě je nerovnováha velmi nepravděpodobná. Samotnou aminokyselinu, a to platí pro užívání všech jejich volných forem, musí člověk užívat opatrně a měl by vědět co dělá. Lepším postupem je spoléhat se na dietologa, který ví, jak doplňky dávkovat.

Glutamin patří mezi nejdůležitější aminokyseliny, a to i přesto, že není esenciální. Je ceněna svou schopností chránit svalové bílkoviny před rozpadem. To nejvíce hrozí při tělesném zatížení a hlavně při nedostatečném příjmu bílkovin. Obvykle se tak děje při redukci hmotnosti, ale zároveň může být nedostatek zřetelný při intenzivním tréninku a potřebě nabírat svalovou hmotu. Další výhodou glutaminu je, že podobně jako kreatin dokáže udržovat svalovou buňku zavodněnou, čili má vliv na její objem, sílu a regeneraci. Svalová buňka naplněná vodou je odolnější z hlediska jejího možného rozpadu. Podílí se také na obnově glykogenu, zlepšuje dusíkovou bilanci, je významnou složkou při trávení a tlumí účinky stresového hormonu kortizolu. Jeho důležitost podtrhuje fakt, že z aminokyselin, které jsou přítomny ve svalu, tvoří právě glutamin přes 60 – 70 %.

Kde a jak se tvoří

Glutamin nepatří mezi esenciální aminokyseliny, čili si ho tělo umí vytvořit samo z jiných aminokyselin. Nejčastěji se tvoří z aminokyseliny glutamové. Váže se na ní amoniak a tím vzniká glutamin. Tělo se tak zbavuje amoniaku. Amoniak je tedy obsažen i v glutaminu. Z toho důvodu se nedoporučuje jeho nadměrný příjem, ale pouze takový, aby nečinil v těle žádné obtíže a byl pro organismus přínosem. Pakliže není k dispozici dostatek kyseliny glutamové, vzniká z esenciálních aminokyselin. To však příliš brzdí organismus. Proto je vhodné přijímat vhodné zdroje, kde je látka přítomna.

Jestliže se někdo rozhodne pro doplněk stravy, musí si uvědomit, že se jedná o doplnění stravy a ne o zázračný produkt, který vykoná vše za vás bez práce. V první řadě je nutné přijímat látku z přirozeného zdroje s dostatečným množstvím živin a teprve poté je možné uvažovat o doplňkovém příjmu.

Chrání, ale může být i toxický

Ačkoliv k předávkování nebude docházet často, lze takového stavu dosáhnout. Nikdo totiž neví, jak přesnou dávku jeho tělo potřebuje a je tedy nutné se poradit s dietologem, ovšem potřeba bílkovin a aminokyselin je tak individuální záležitostí, že brát nekontrolovaně a bez předchozích zkušeností volné aminokyseliny je velmi nebezpečné. Lidé, kteří chtějí dosáhnout výsledků pomocí doplňků, by měli čerpat zkušenosti nejprve od těch základních, a po dosažení patřičných zkušeností mohou zkusit i speciální doplňky. Nikdy však nelze vyloučit neočekávané reakce. Konzultace s odborníkem je tedy více než doporučována. Relativně bezpečné jsou produkty s vyváženým poměrem aminokyselin, z kterých si tělo umí vzít potřebné složky dle svých možností.

Přirozené zdroje

Obyčejně k nedostatku glutaminu nedojde a kdo cvičí pouze kondičně a lehce, pravděpodobně jeho nedostatkem netrpí. Může se tak spolehnout na přirozené zdroje a případně syrovátkovou bílkovinou, ve které je glutaminu dostatek a zároveň v ideálním poměru a ještě k tomu v rychle vstřebatelné formě. Ačkoliv se to nezdá, mezi hlavní přirozené zdroje glutaminu a glutamové kyseliny jsou především obiloviny a rostlinná strava. Z toho je zřejmé, proč je pro člověka tak důležitá smíšená strava, protože se jejich složky vzájemně doplňují. Aby nebyli ošizeni konzumenti masa, tak i zde je tato složka zastoupena, ovšem ne v takovém množství, jako v obilovinách. Přidají-li se další zdroje jako syrovátková či sójová bílkovina, je suplementace samotného glutaminu nepotřebná či pouze ve velmi nízkém množství, opět však závisí na individuálním stavu každého sportovce.

V komplexním spektru bezpečnější než ve volné formě

Pakliže chce kdokoliv doplňovat glutamin pomocí doplňků stravy, měl by vzít na vědomí, že jsou bezpečnější způsoby suplementace než volnou formou. Dostatek glutaminu je obsažen v již zmiňovaných syrovátkovém či sójovém proteinu a jeho obsah je v těchto produktech nejen dostatečný, ale pro většinu sportovců i bezpečný.

Volná forma se obvykle doplňuje v omezeném časovém cyklu pro zlepšení stavu hmoty při hubnutí či tvrdém tréninku. Doporučováno je před a po tréninku. Před tréninkem jako možný zdroj energie a blokování tvorby metabolitů, které snižují účinnost cvičení, po tréninku pro nastartování proteosyntézy a regenerace. Je potřebné si uvědomit, že dávkování většího množství volných aminokyselin je rizikové, a to při větším množství než 1,5 g na aminokyselinu, což už je dávka, jenž ovlivňuje chod organismu. Při dávkování nad 5 g denně by měl být jedinec pod dohledem odborníka pro případ vyskytnutí neočekávané reakce. Zatímco komplex aminokyselin lze doporučit, volné formy vyžadují zkušenosti a i když dokáží pomoci, měly by se brát v úvahu všechna pozitiva i negativa.

Diskuse k článku (2)


Další fitness tipy pro skvělou postavu

» BCAA – větvené aminokyseliny

» Vaječný protein

» Proteinové okno aneb potréninkové jídlo

Suplementy

Cvičení a trénink

Strava

Copyright © 2009 - 2022 Fitvit.cz - Podmínky užívání - Kontakt