Fitvit.cz » Proteiny » Je opravdu potřeba jíst tolik proteinů?

Je opravdu potřeba jíst tolik proteinů?

Pro růst svalové hmoty nebo její udržení při hubnutí je dobré přidat do stravy více proteinů. Jenže dnes, kdy ceny potravin rostou rychlým tempem, je docela problém takový jídelníček dlouhodobě financovat. Proto jsem zredukoval v době, kdy neusiluji ani o růst svalů ani o hubnutí, množství proteinů na 1,2 - 1,5 g na kg hmotnosti. Další živiny mě zajímají jen v tom množství, abych dál nehubl ani nenabíral tuk. Někdy je nutné navýšit množství energie ve stravě. To jde udělat i pomocí tuků nebo sacharidů, protože proteiny patří k dražším živinám. Přitom je dobré zaměřit se na zdravé tuky, protože jsou kalorické a přitom se po nich snadno nepřibírá tuk jako u nezdravých forem tuků. U sacharidů bychom měli zaměřit pozornost na komplexní sacharidy, které se postupně uvolňují oproti jednoduchým cukrům.

Hledat rovnováhu pro své tělo

Stačilo mně tedy o mnoho méně jídla a mohl jsem i škrtnout polovinu z proteinového koncentrátu. Váha se ustálila tak, že jsem schopen udržet stávající svaly, ale nemusím tolik chránit svalovou hmotu díky energetické vyváženosti a pokud si dám pozor, nenabírám ani další tuk. Přitom si mohu dovolit v některých dnech jíst i některá kalorická jídla, ale v dalších dnech jím více striktní formou. Kromě proteinů kalorie nepočítám a jím na pocit a pouze se kontrolují na váze, která měří podíl tuku a svalů. Když svaly ubývají, je nutné přidat trochu sacharidů nebo tuků a držet hodnotu proteinů. Je potřeba jíst pravidelně, protože když v tomto režimu ztratíme svaly, je pak nutné je znovu nabrat zvýšeným příjmem proteinů.

Jestliže se podaří najít udržovací hodnoty nutné pro udržení stávající svalové hmoty, úspora na jídle je pak obrovská. Stačí se vyvarovat výkyvů a hlavně nepřibírat tuk, neztrácet svaly a udržovat současnou formu. To je nejekonomičtější způsob, jak si udržet svou postavu.

Dobré pro udržení, špatné pro růst

Nevýhodou je, že svaly v tomto případě nerostou. Kdo chce nabrat nové svaly, musí koupit více jídla a hlavně proteinů a také musí pomoci tělu správným impulsem prostřednictvím posilování. Naopak jíst méně bílkovin může být výhodné z hlediska nezatěžování trávicí soustavy. Pokud si vyzkoušíme množství proteinů vhodné pro naší postavu, pod určitou váhu bychom neměli klesnout. Mně se hmotnost zastavila na 87 kg. Musel jsem navíc vysadit spalovače tuků, protože jsem s nimi dále hubl, což nyní nepotřebuji. I přes úbytek proteinů ve stravě se díky posilování dá udržet pěkně zpevněná postava bez přebytečného tuku. Jen svalů bude o trochu méně. Na druhou stranu ušetříme hodně peněz a pohyb nám stále přináší pozitiva.

Střídání množství živin podle našeho cíle

Jestli nepotřebujeme udržovat velké množství svalové hmoty, pak je výhodnější snížit množství proteinů ve stravě a díky tomu šetřit jak finance, tak i trávicí soustavu, která je někdy zbytečně přetěžována. Od určité hodnoty, která převyšuje 2 g na kg hmotnosti je stejně zbytečné navyšovat příjem proteinů, protože je tělo neumí využít. Tato hodnota je individuální a někdo snese více bílkovin a naopak pro někoho může být přínosnější menší množství. Pro většinu lidí postačí příjem proteinů v rozmezí mezi 1 až 2 g na kilogram hmotnosti podle cíle, kterého chceme dosáhnout. U nesportujících je potom tento příjem ještě nižší. Co se ale rozhodně vyplatí hlídat, je kvalita proteinů. K tomu patří i zařazení doplňků stravy a díky menšímu objemu stravy se může vyřešit i takový problém, jako je nadýmání.

Pokud udržujeme postavu na stávající úrovni a nějakým způsobem omezujeme jakoukoliv složku ve stravě, pak bychom tomu měli uzpůsobit i tréninkové úsilí. Proto v tomto období trénujeme tak, aby to odpovídalo našemu energetickému příjmu a zbytečně tak neztráceli důležitou svalovou hmotu. Ze stejného důvodu zařazujeme v požadovaném objemu i aerobní aktivitu. Pokud máme mnoho pohybu a nepokryjeme tento výdej potřebnou energií, opět můžeme přijít o svaly. Zvýšený příjem proteinů je výhodné ponechat na dobu, kdy chceme dosáhnout růst svalů nebo spalovat tuk a chránit svalovou hmotu. Jestliže neusilujeme o kulturistickou postavu a většina lidí neusiluje, a stačí nám zpevněná a sportovní postava, pak v případě redukování proteinů jde o strategii, která se vyplatí. Jen je potřeba vše nastavit tak, aby to opravdu fungovalo.

Diskuse k článku (0)


Další fitness tipy pro skvělou postavu

» Mají význam další suplementy v proteinu?

» Magická proteinová tyčinka

Suplementy

Cvičení a trénink

Strava

Copyright © 2009 - 2019 Fitvit.cz - Podmínky užívání - Kontakt