Fitvit.cz » Cvičení » Kopírovat tréninky nebo vlastní plán?

Kopírovat tréninky nebo vlastní plán?

Každý začínající sportovec si čte v různých časopisech tréninky sportovních hvězd. Má však význam jejich cvičební plány kopírovat a používat je, nebo si raději sestavit vlastní trénink. Zpočátku je dobré se držet osvědčených postupů. Základní cviky, dodržovat techniku a pravidelně střídat jednotlivé partie a zabezpečit procvičování celého těla. Chybou je se zaměřovat pouze na určitou část těla. Často pak lze vidět jedince, kteří cvičí pouze hrudník či dokonce jen bicepsy. Tělo vždy pracuje jako celek a vynechávat z tréninku nohy či jinou partii vede jen k vytváření svalové nerovnováhy a pozdějším problémům.

V počátku se spoléhat na osvědčené základy

Nejprve je vhodné cvičit děleným tréninkem maximálně čtyřikrát týdně a partie si rozdělit do jednotlivých dnů. Po několikaměsíčním období lze na základě svých poznámek a zhodnocení zlepšení upravit svůj trénink. Někdo bude unavený po třech či čtyřech trénincích týdně, jiní pak snesou i více zátěže. Opět se jedná o instinktivní a individuální řešení na konkrétního jedince.

Špičkoví sportovci jsou na zcela jiné úrovni

Pro začátečníky je naprosto nevhodné kopírovat tréninky profesionálních kulturistů, kdy na jednu partii lze vidět i počet sérií, který by začátečník či mírně pokročilý stěží zvládli. V lepším případě by byli velmi namožení, v tom horším možná i zranění. Musí brát v potaz, že elitní kulturisté a fitness závodnice jsou mimořádně geneticky obdaření jedinci a navíc i oni riskují svými postupy mnohdy zranění. Zkrátka je to sport, za který dostávají zaplaceno a mají velmi dobré podmínky pro regeneraci a v mnohých případech nechodí ani do práce a věnují se pouze sportování.

Speciální cviky nejsou pro každého

V trénincích se často setkáte s cviky, které si sportovci upravují dle svých požadavků a tělesných proporcí a možností. Je však vhodné držet se techniky a nevystavovat své úpony, šlachy a svalová vlákna nadměrným zátěžím a úhlům, kdy hrozí jejich poškození. Pokud dotyčnému kulturistovi či fitness sportovkyni daný cvik zabírá a doporučuje ho, ale vám činí potíže, tak ho nedělejte a hledejte alternativu vhodnou pro váš tělesný typ.

Jděte svou cestou

Pamatujte si, že za svůj trénink si zodpovídáte sami a jeho složení musí být v souladu s vaší individuální potřebou. V počátku může pomoci trenér ve vašem fitness centru, ale jak budete pokračovat ve své fitness cestě dále, neobejdete se bez svých instinktů a schopnosti skládat si trénink sám. Zde je jasný princip instinktivního tréninku, který popisuje Joe Weider v tzv. Weiderových principech cvičení. Samozřejmě je nutné se dále vzdělávat a číst další poznatky druhých, ovšem je potřebné si z nich brát to podstatné pro osobní rozvoj.

Cvičte, zkoušejte nové věci, čerpejte zkušenosti, vzdělávejte se, ale nikdy slepě nekopírujte postupy druhých. Pište si deník a účinnost jednotlivých postupů. Pomůže vám to určit, co je pro vás účinné a co naopak nemá význam.

Diskuse k článku (0)


Další fitness tipy pro skvělou postavu

» Cvičení - posilování - jak začít

» Kruhový trénink

» Tréninkový deník

Suplementy

Cvičení a trénink

Strava

Copyright © 2009 - 2019 Fitvit.cz - Podmínky užívání - Kontakt