Fitvit.cz » Aerobní aktivity » Aerobní aktivity v zimě

Aerobní aktivity v zimě

Ani v zimě bychom neměli přestávat sportovat. Oproti létu můžeme vyzkoušet i zimní sporty, ale zároveň je potřeba myslet i na bezpečnost, vybavení, oblečení a vnímat některé vlivy, kdy už není možné v danou chvíli pokračovat v aktivitě. Byla by totiž škoda, kdybychom neuváženými kroky ztratili období, kdy lze lyžovat, sáňkovat, bruslit, hrát hokej, jezdit na snowboardu a pomocí sportování si udržet postavu bez přebytečného tuku. A kdo nemá v oblibě ryze zimní disciplíny, při troše improvizace lze třeba provozovat i oblíbený běh.

Lyžování

Asi nejvíce lidí se v zimě vydá na hory lyžovat. Abychom si lyžování užili, musíme zvládnout nejen techniku samotného sportu, k čemuž pro začátečníky či mírně pokročilé slouží osobní trenéři a lyžarské školy, ale jde zejména o chování na sjezdovkách a pozornost musíme věnovat také svému vybavení, které je vhodné překontrolovat v servisu. Ačkoliv sjezdové lyžování patří mezi oblíbené sporty mnoha lidí, díky rychlostem, které dosahujeme při jízdě z kopců, se stává také velmi nebezpečnou činností, u které může dojít i ke smrtelným zraněním. Dochází k nim při podcenění svých schopností a nerespektování bezpečnostních zásad na sjezdovkách.

Mezi hlavní vybavení patří nepoškozené lyže, které by měly být opatřeny nejmodernějším vázáním splňující požadavky bezpečnosti, což je zejména správné seřízení, aby se vázání uvolnilo při pádu v pravý čas. Nové boty určené pro sjezdové lyžování dnes dokáží do značné míry snížit riziko zranění. Nelze zapomenout zařadit do svého vybavení přilbu. Ta by měla být povinností nejen pro děti, ale pro všechny, kdo se vydají na sjezdovky. Úrazy hlavy totiž bývají při srážce s jiným lyžařem nebo do jiné překážky mezi ty nejvážnější. Při koupi přilby dáváme přednost její funkčnosti před vzhledem, i když to může pro někoho znamenat obtížné rozhodování. Zdraví totiž máme pouze jedno a fatální úraz již bohužel nelze vzít zpět. Přilba by neměla být volná, ale ani malá. Musí být upevněná k hlavě tak, aby nemohlo dojít k jejímu spadnutí, pokud dojde k pádu. Měla by takříkajíc padnout přímo na konkrétní hlavu daného člověka. Nelze opomínat ochranu tváře, zvláště při některých disciplínách, a neměli bychom zapomínat chránit ani uši.

I když to může být pro někoho úsměvné, není vůbec na škodu vybavit se chrániči kolen či loktů. Právě kolena patří mezi nejčastější oblast zranění při sjezdovém lyžování. Oblečení volíme funkční, které odvádí vlhkost od těla, takže pokožka zůstává suchá a přitom máme oblečení z materiálů, díky kterému jsme chráněni proti chladu a povětrnostním podmínkám. Není tedy důvod, proč nevyužít moderních technologií použitých při výrobě sportovního oblečení, díky kterému se při venkovních aktivitách můžeme cítit pohodlně a bezpečně.

Nejezdíme zbytečně rychle na přeplněné sjezdovce. Pokud má někdo ambice provozovat co nejrychlejší sjezd, měl by využívat speciální tratě k tomu určené. Jezdit rychle v přeplněném prostředí je bezohledné a hlavně nebezpečné. Nikdo nesmí používat žádné látky ovlivňující bdělost a reakce. Předvídáme pohyb ostatních a vyhýbáme se tak srážce. Ohleduplnost a opatrnost jsou základem pro bezpečný pohyb na sjezdových tratích.

Běh a sjezd – rozdílné disciplíny

Běh na lyžích vyžaduje větší vytrvalost než sjezdové lyžování. Neznamená to, že by byla jedna aktivita jednodušší než druhá. Jde o jiné zapojení svalů a odlišné techniky. Ačkoliv pohyb při sjezdu zdánlivě nevyžaduje tolik námahy, o to více bychom zde měli dbát o dobrý rozvoj svalů, šlach a kloubů, abychom mohli pohodlně a bezpečně ovládat lyže. Jde totiž o krátkodobé svalové zatížení,což splňuje podmínky pro trénink typu HIIT. To jen podtrhuje důležitost posilování pro všechny druhy sportů. Samozřejmě lze od zimních sportů očekávat i zvýšené spalování tuku, což ocení ti, kteří dbají na udržení své váhy v mezích. Ideální volbou je sporty střídat pro dosažení co nejlepší všestrannosti a kondice. Navíc se vyhneme stereotypu.

Oproti sjezdařským disciplínám je běh na lyžích relativně jednodušší. Mají ho v oblibě všichni napříč věkovým spektrem. Běh na lyžích může být mocným nástrojem pro spalování přebytečných kalorií. Jeho velkou výhodou je zapojení prakticky celého těla při pohybu. Oproti sjezdovému lyžování jsou zde úrazy spíše ojedinělé. Přesto se doporučuje být opatrný zejména při sjezdech. Kdo se na běžkách při sjezdu necítí a nechce zbytečně v nebezpečných úsecích riskovat, není žádnou ostudou lyže sundat a jít přes rizikovou oblast pěšky. Také pro běžecké lyžování máme v obchodech nebývalý výběr nejmodernějšího vybavení, ale také oblečení.

Sáňkování

Mnozí lidé mají v oblibě sáňkování. Tato navenek bezpečná aktivita však může být riziková, pokud nejme schopni sáňky uřídit. Nikdy nesáňkujeme poblíž silnice, kde hrozí střet s autem. Nikdy nesáňkujeme v terénu, kde bychom mohli narazit do stromu, plotu či jiné překážky. Svah by měl být volný bez překážet, ne příliš prudký a s dostatečnou brzdnou dráhou. Sáňkujeme pouze v případě dostatečně vysoké sněhové vrstvy, která však musí být upravená, abychom mohli sáňky lépe řídit.

Bruslení

Další sportovní aktivitou v zimě je bruslení. Můžeme provozovat pouze bruslení nebo si na ledě zahrát hokej. Obě možnosti jsou možné. Jen je potřeba pamatovat, že hokej lze označit jako poměrně tvrdou hru a tak se občas nějaký ten úraz stane. Plné vybavení, což jsou chrániče a helma, musí být povinností každého, kdo chce co nejvíce snížit riziko zranění. Také při normálním bruslení může být pád nepříjemný. Proto se i zde vyplatí mít rukavice a chrániče loktů a kolen. Opatrní by měli být zejména starší bruslaři, kterým v případě pádu na tvrdý led hrozí komplikované zlomeniny. Nelze zapomenout, že brusle jsou vybaveny ostrými noži, takže i z tohoto pohledu musíme dávat pozor, aby nedošlo ke zranění, zvláště pokud zvedáme končetiny, ale nebezpečí od pořezání hrozí i v případě pádů.

Běh a chůze

Kdo se nechce vzdát běhu ani v zimě, postačí mu k tomu speciální obuv a oblečení určené pro zimní běh složené z několika vrstev. Kdo běhá (platí to ale pro všechny zimní aktivity) delší vzdálenosti, měl by nechat doma vědět, kdy se vrátí, protože v zimě může být i pár minut důležitých pro případ potřeby při poskytnutí či přivolání pomoci. Potíže může způsobovat dýchání při teplotách pod nulou. Dýcháme proto nosem, k čemuž musíme zvolit tempo nebo lze použít šálu či šátek, abychom nevdechovali mrazivý vzduch přímo do plic. Pokud však teploty klesají příliš nízko, měli bychom raději zvolit krátkou procházku či zvolit pro běh jiný den. Běhu se vzdáme také v případě , když venku vzniká náledí, je silný vítr, který účinky mrazu ještě zesiluje. Naopak slunečné počasí při teplotách kolem nuly bychom měli využít pro pohyb na čerstvém vzduchu a zvolit si k tomu z některé zimní aktivity. Mezi nejbezpečnější pohyby v zimě patří chůze. Jediným potřebným vybavením jsou, podobně jako u běhu, kvalitní protiskluzové zimní boty a samozřejmě i zde platí, že musíme být dobře oblečeni.

Předcházet vzniku problémů

Při slunečném počasí je vhodné chránit pokožku krémem s ochranným faktorem a mít sluneční brýle. Jestliže sportujeme, doplňujeme teplé tekutiny a při delším pobytu venku zkonzumujeme také nějaké rychle stravitelné jídlo, ne moc těžké do žaludku, které doplní energii. Pro případ zavolání pomoci lze dnes použít už pro všechny dostupný mobilní telefon. Mějme ho vždy dobitý, aby v případě potřeby nedošla baterie. Díky této technologii zde máme na území pokryté signálem dostupnou účinnou pomoc. Vždy se však snažíme předcházet nebezpečným situacím, abychom pomoc nepotřebovali. Každopádně je vhodné být vždy připraven na všechny možnosti.

Nebezpečný mráz

Mezi hlavní nepříjemnosti v zimě patří chlad a mráz. Jak už bylo napsáno výše, vhodné pro tyto podmínky je prádlo z funkčních materiálů. Je lehké, odolné, odvádí vlhkost od těla a svrchní části bývají nepromokavé nebo alespoň zvýšeně odolné proti vodě. Nikdy nedopustíme, abychom byli vystaveni mrazu, a to zejména když jsme mokří. Hrozí totiž omrzliny. Proto do batohu přibalíme náhradní ponožky, případně další části oblečení a není na škodu vzít si i náhradní obuv. Před mrazem chráníme hlavně končetiny (rukavice a kvalitní boty) a přikrývkou také hlavu. Pokud nemáme čepici a rukavice, ztrácíme až 50 % tepla. Jestliže venku panuje příliš mrazivé počasí, aktivity přesuneme na jiný den, kdy bude počasí příznivější. Teplota, kdy lze bezpečně venku sportovat, se může lišit dle povětrnostních podmínek. Pokud je bezvětří, ani několika stupňový mráz by nám nemusel vadit. Jestliže však fouká silný ledový vítr, můžeme omrznout i při mnohem vyšších teplotách, než bychom si mohli připustit. Sledujeme proto i reakce těla a při silném pocitu chladu nebo znecitlivění části těla okamžitě musíme vyhledat teplé prostory, abychom omrzlinám zabránili. Každopádně když klesají teploty hluboko pod -10 °C, odložíme sportování venku na jiný den. Hraniční teplota, která může být pro většinu sportovců nebezpečná, je okolo hodnoty -15°C, mnozí však mohou mít problémy i při mnohem mírnějších teplotách. Dokonce i závody světového poháru v zimních disciplínách jsou v případě silných mrazů rušeny, takže nemá cenu riskovat zdravotní poškození a odtrénovat raději v příznivějších podmínkách.

Jestliže chceme v zimních sportech vyniknout, pomůže nám v tom posilování svalů. Nejenže zlepšíme vzhled své postavy, ale ta bude navíc výkonnější, stabilnější, budeme celkově jistější v pohybech a síla svalů pozitivně ovlivní náš zážitek ze sportu. Ještě než se do zimních disciplín pustíme, neměli bychom ani zde zapomínat na rozcvičení, protože ztuhlé a prochladlé svaly jsou více náchylné ke zranění. Využijte i zimní období k životnímu stylu fitness a ovlivňujte svou aktivitou postavy správným směrem. I zimní období lze prožít pozitivně a plné sportu.

Diskuse k článku (1)


Další fitness tipy pro skvělou postavu

» Tepová frekvence a spalování tuku

» Hledat ideální plán pro pravidelné cvičení

» Jak si udržet formu i na podzim a v zimě

Suplementy

Cvičení a trénink

Strava

Copyright © 2009 - 2019 Fitvit.cz - Podmínky užívání - Kontakt