Fitvit.cz » Minerály » ZMA pro doplnění zinku a hořčíku

ZMA pro doplnění zinku a hořčíku

V přípravě sportovce nastanou chvíle, kdy potřebuje zvýšit množství živin, aby mohl nejen lépe regenerovat, ale také sílit a zlepšovat své výkony. Při intenzivním tréninku mohou chybět třeba klíčové minerály a vitamíny. Ačkoliv někdy hrozí i jejich předávkování, v mnoha případech musí sportovci řešit jejich nedostatek. Z toho důvodu se v nejtěžších fázích tréninkových cyklů nasazují po omezenou dobu směsi dobře vstřebatelných mikroživin, které dokáží tento problém řešit. Jednou takovou směsí je ZMA.

Co vlastně ZMA je a v čem může pomoci? Jde o kombinaci zinku, aspartátu hořčíku a vitamínu B6. Při ideální výši těchto látek v těle dokáží ovlivnit přirozenou produkci testosteronu a růstového faktoru IGF-1. To má pak samozřejmě vliv na výkon sportovce. Více svalů, síly a efektivnější regenerace může znamenat rozdíl mezi vítězem a poraženým. Zajímavá je i doba, kdy se doporučuje ZMA přijímat. Doplňuje se před spaním na lačno. ZMA totiž prý umí zlepšit kvalitu spánku a ten má zase vliv na další faktor ovlivňující výkonnost a regeneraci. Tímto faktorem je růstový hormon, který, kromě jiných příznivých funkcí, působí třeba i na efektivitu spalování tuků. Bez přiměřeně dlouhého spánku nelze výkonnostně sportovat, nabírat novou svalovou hmotu, ani hubnout. ZMA může pomoci i v tomto směru.

Všechny tři složky ZMA jsou důležité pro chod organismu a podílejí se na nejrůznějších funkcích. Hořčík patří mezi nejdůležitější minerály v těle. Má vliv na svalovou práci a působí proti křečím. Dokonce se tvrdí, že správná hladina hořčíku v těle ovlivňuje naší náladu a také spánek. Potřebujeme ho až v množství 400 mg, což může být při volbě stravy typu fast food problém. Kdo má v těle nedostatek hořčíku a doplní jeho hladinu na obvyklé hodnoty, měl by pocítit zlepšení v regeneraci, tréninku, ale hlavně to bude přínos pro celkový chod organismu.

Zinek má, kromě působení na regeneraci a růst svalů, vliv také na bazální metabolismus. To znamená, že pokud ho máme v těle nedostatek, rychleji přibíráme tuk z nadbytečných kalorií. Doporučená dávka je sice jen 10 mg, ale dočasně ho lze doplňovat i několikanásobně více, ovšem pouze při zvýšené sportovní aktivitě nebo nějakém dalším problému, kdy zinek chybí. Pro přesnější informace, zdali máme zinku dostatek či nedostatek, lze bezpečně zjistit pouze vyšetřením u lékaře. Pro jistotu lze konzultovat jeho suplementaci také s lékařem nebo dietologem. Všeobecně se ale předpokládá, že dávky v dostupných doplňcích stravy se zinkem při doporučeném dávkování by nemělo vést k nadbytku této látky v těle.

Vitamín B6 má pak, kromě podpory metabolismu, vliv také na menší výskyt zánětů v těle, což zjistili vědci při jedné studii.

Měli bychom také zvážit, jestli máme konkrétních mikroživin dostatek či nám schází a podle toho nasadit doplňky stravy. Kdo nesportuje a konzumuje vyváženou stravu, teoreticky by je neměl potřebovat. Jenže kdo dnes může říci, že má vyváženou stravu, ve které nic nechybí. Naneštěstí se takový stav pozná až v případě, kdy začneme mít zdravotní obtíže. Například právě hořčík může chybět v dostatečném množství ve stravě velké části populace. U sportovců by pak bylo vůbec nejlepší nechat si zjistit z rozboru krve, jaké hladiny mikroživin v těle máme a podle toho nasadit i doplňky.

Jako u každého doplňku stravy, i zde platí, že co je dobré pro organismus v doporučeném množství, nemusí být již dobré, pokud je dávkování příliš velké a zároveň se v tomto množství doplňuje dlouho. Zejména u zinku mohou být vysoké dávky při dlouhodobé suplementaci rizikové. Bylo pozorováno snížení hladiny bílých krvinek, což pak znamenalo nižší imunitu. Naopak při přiměřených dávkách je přítomnost zinku velmi prospěšná. Doporučená denní dávka u zinku je 10 mg. U sportovců může být vyšší. Kdo intenzívně sportuje, neměl by se do stavu předávkování dostat, protože zinku má v těchto případech sportovec spíše nedostatek. Vhodné je doplňky brát jen občas a mezi cykly dělat pauzy. Pokud je dávkování vyvážené, může ZMA výrazně přispět ke zlepšení sportovní výkonnosti, což zjistili i vědci ve svých výzkumech.

Diskuse k článku (0)


Další fitness tipy pro skvělou postavu

» Antioxidanty

» Suplementy pro rychlost a sílu

» Kreatin pomáhá zvýšit výkonnost

Suplementy

Cvičení a trénink

Strava

Copyright © 2009 - 2019 Fitvit.cz - Podmínky užívání - Kontakt